Nekromanti DoD vs. AD&D

dawnrazor

Veteran
Sitter och läser in mig på AD&D2e, och det slår mig hur mycket DoD "härmade" sin amerikanska storebror. AD&D släpper "The Fighters Handbook" - DoD kommer med "Krigarens Handbok". AD&D släpper "Planescape" - DoD släpper "Chronopia". AD&D hittar på "Wild magic" - DoD beskriver "Vild magi". Och så vidare...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag tycker inte det är så knasigt att de går hand i hand. Dels kan man se dem som kulturella motsvarigheter (dvs. DoD har samma plats i Sverige som D&D har i USA), men sen är ju systemet i Drakar och Demoner ursprungligen hårt hårt husreglat D&D. Det syns ganska väl i första versionen av Drakar och Demoner (i alla fall om man spenderat ett år på att glo på äldre versioner av D&D). :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
drdentista said:
Sitter och läser in mig på AD&D2e, och det slår mig hur mycket DoD "härmade" sin amerikanska storebror. AD&D släpper "The Fighters Handbook" - DoD kommer med "Krigarens Handbok". AD&D släpper "Planescape" - DoD släpper "Chronopia". AD&D hittar på "Wild magic" - DoD beskriver "Vild magi". Och så vidare...
Jag vet inte om du är ute efter någon diskussion, om du vill fråga något eller om du bara delar med dig av en reflektion, men i varje fall:

Att släppa klasshandböcker är väl snarare att betrakta som kanon inom rollspel, så det är väl i så fall snarare så att mer eller mindre alla rollspel har härmat D&D?

Kopplingen Planescape-Chronopia ser jag inte riktigt. Hur menar du då?

Vild magi... tja, jag vet inte jag. Klart att det finns vissa element som återkommer inom en genre. I fantasy finns det liksom orcher, drakar, riddare och magiska svärd. Jag vet inte om det handlar så mycket om att härma D&D som att hålla sig till genrens typiska element.

Arfert

Facit
Självklart "inspirerades" Äventyrsspel av TSR. De var ett kommersiellt bolag, och en bra idé är fortfarande bra, även om den är snodd.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
DeBracy said:
sen är ju systemet i Drakar och Demoner ursprungligen hårt hårt husreglat D&D. Det syns ganska väl i första versionen av Drakar och Demoner
Öhh??!
:gremconfused:

Mekanurg -- EDD-constructor emeritus

Arfert

Facit
Mekanurg said:
DeBracy said:
sen är ju systemet i Drakar och Demoner ursprungligen hårt hårt husreglat D&D. Det syns ganska väl i första versionen av Drakar och Demoner
Öhh??!
:gremconfused:

Mekanurg -- EDD-constructor emeritus
Vi som spelade AD&D 1982 tyckte ju att Drakar och Demoner var ett skamlöst svenskt plagiat. Utan att ens ha tittat på spelet. :gremwink:

Men det var ett smart namnval, såklart. Det försvårade säkert för D&D att komma in på svenska marknaden, folk (som handlare) trodde det var samma sak.

Oldtimer

Slava Ukraini!
DeBracy said:
men sen är ju systemet i Drakar och Demoner ursprungligen hårt hårt husreglat D&D. Det syns ganska väl i första versionen av Drakar och Demoner
Öh, nej.

Första versionen av DoD var en nästan exakt översättning av två regelhäften ur Chaosiums Worlds of Wonder, Basic Role-Playing och Magic World. Sedan hade ju Tomas, som översatte texten, spelat en del AD&D med mig och säkert på egen hand också. Det kan ha färgat hans text. Även Steve Perrins originaltext kan ha färgats av AD&D-spelande.

Men även om spelreglerna var något helt annat än D&D, påverkades naturligtvis mycket annat i utgivningen av vad som hände "over there". Inte minst namnet, som är ett fullständigt ogenerat plagiat, medvetet valt för att få folk att tro att det är ett svenskt D&D. Jag är övertygad om att många andra val gjordes utifrån vad TSR hittade på. Inte så konstigt att man kikar på hur en annan, och större, marknad reagerar på ett visst utbud.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Arfert said:
Men det var ett smart namnval, såklart. Det försvårade säkert för D&D att komma in på svenska marknaden, folk (som handlare) trodde det var samma sak.
Jo, det kan man lugnt säga. *gråter i tysthet*

dawnrazor

Veteran
Mest en allmän reflektion.

Vi körde inte DoD på den tiden, utan för oss var det D&D/AD&D och RuneQuest som gällde. Reglerna i DoD är ju BRP/RQ rätt av, men stuket mer som D&D. Idag kan jag tycka att DoD var ett riktigt bra system, faktiskt :gremsmile:

dawnrazor

Veteran
Vitulv said:
Kopplingen Planescape-Chronopia ser jag inte riktigt. Hur menar du då?

Vild magi... tja, jag vet inte jag. Klart att det finns vissa element som återkommer inom en genre. I fantasy finns det liksom orcher, drakar, riddare och magiska svärd. Jag vet inte om det handlar så mycket om att härma D&D som att hålla sig till genrens typiska element.
Har inte läst Planescape tidigare, men det slog mig hur likt Chronopia det var. Dels grafiskt, men också innehållsmässigt. Jag antar att det var den stilen som var inne då, att man sökte förnya "high-fantasy"-genren med något nytt. Samma inom SciFi - alla skulle göra Cyberpunk-influerade spel i stället för "space opera".

Som sagt, bara en reflektion...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Oldtimer said:
Öh, nej.

Första versionen av DoD var en nästan exakt översättning av två regelhäften ur Chaosiums Worlds of Wonder, Basic Role-Playing och Magic World. Sedan hade ju Tomas, som översatte texten, spelat en del AD&D med mig och säkert på egen hand också. Det kan ha färgat hans text. Även Steve Perrins originaltext kan ha färgats av AD&D-spelande.
Jag syftade på Perrins original, men har säkert överskattat rollen hans husregler (Perrin conventions) och erfarenheter från D&D kan ha spelat i att skriva RuneQuest.

Jag tyckte D&D-arvet var rätt slående jag tittade igenom första Drakar och Demoner i höstas, där det mest konkreta var detaljer som gick igen i trollformler och sånt. Nu när jag ögnar lite igen så känns det som att jag mycket möjligt glädjelästa lite väl friskt med mina D&D-centriska glasögon på mig.

I stand corrected!