Nekromanti DoD Vs D&D

TheShadow

Veteran
Tja igen! Denna gång undrar jag bara vad det igentligen är för skillnad på D&D och DoD förut språken. Är någon av dem en översättning bara eller hur är det? Jag grubblar grymt mycket alltså =). Tack!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Tjaba tjena hallå....

DoD och D&D är olika spel.

DoD skapades från början av Äventyrsspel men köptes senare upp av Riotminds.

D&D är tillverkat av Wizards of the Coast som har gjort bland annat kortspelen Magic: the Gathering och Pokémon. Om du känner till datorspelen Baldur's Gate, Icewind Dale och Planescape: Torment så vet du ungefär vad D&D är för spelats regler är tagna ur AD&D (Advanced Dungeons & Dragons).

Jag hoppas att svaret räcker, annars hänvisar jag till Riotminds hemsida (www.riotminds.com) för information om DoD och Wizard of the Coasts hemsida (www.wizards.com) för information om D&D.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"

Hasse

Hero
Gå till närmsta spelaffär och titta i de båda regelböckerna så kan du nog få en uppfattning vilka skillnader och likheter det finns mellan spelen.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-03-24 23:46.</EM></FONT></P>

Rosen

Myrmidon
Re: Tjaba tjena hallå....

Lite nitpicking...

<I>DoD skapades från början av Äventyrsspel men köptes senare upp av Riotminds.</I>

Basic Roleplaying skapades från början av Chaosium, och översattes sedan till DoD1 av Äventyrsspel (som senare utvecklade det vidare i ett antal versioner).

<I>D&D är tillverkat av Wizards of the Coast</I>

D&D skapades av TSR, som köptes upp av WotC en sisådär 25 år senare.

--
Åke

Archer

Swashbuckler
Ganska stora skillnader.
DoD har sina rötter i Basic Role-play från chaosium och har utvecklats en hel del genom åren.
D&D utvecklades av TSR. Hela bakgrunden kan jag inte utantill. Men det är ganska uppebart att alla rollspel som följde D&D och var Fantasy påverkades på ett eller annat sätt.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Archer

Swashbuckler
Översättning av Magic World om jag inte minns fel. Men RuneQuest, Elfquest med flera använde sig av Chaosiums Basic Role-play så de är alla besläktade.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Nerosuferoth

Swordsman
Re: Tjaba tjena hallå....

Jag kom nyss på att jag aldrig undrat vad TSR står för. Någon som vet och kan upplysa den oinvigde?

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?