Nekromanti DoD4.0-hack - nerfa / ta bort Antimagi?

zonk

muterad
I DoD4.0 så är det ju lite knök att få iväg en besvärjelse. Pga höga kostnader för att bli duktig på besvärjelser, högre än för vapen, är det ofta en hyfsad chans att misslyckas. Sen har kanske en genomsnittlig magiker 15 PSY-poäng, så det räcker till 14 besvärjelser av lägsta effektgrad (man måste spara den sista poängen).

Att få iväg en besvärjelse är alltså absolut inte gratis och misslyckas lätt. Å andra sidan finns väldigt få motmedel för besvärjelser som gör skada, utöver rustning - de träffar alltid, och man får ingen "save". Man får däremot ett slags save mot besvärjelser som t.ex. försöker omvandla målet eller annars ändra nåt med själva målet.

Men allt det här kan relativt enkelt stoppas med besvärjelsen Antimagi. En liten, enkel besvärjelse, som i sitt typiska utförande ger en attackerande besvärjelse 50% chans att reflekteras tillbaka till den som kastat den. En fjuttig besvärjelse och sen har man stor chans att undvika varenda besvärjelse som läggs mot en. Den varar dessutom bra länge, så man kan lägga den på sig själv innan strid och så varar den typ striden ut.

Jag börjar undra om det här inte är lite för bra. Tänker jag mig en strid mellan två magiker har jag svårt att tänka mig att Antimagi inte skulle vara central, och mycket viktig. Den ger förvisso inget hundraprocentigt skydd men ändå en god chans att undvika all magi. Enda sättet att helt förbigå den är att lägga besvärjelser som har effekt på en yta, så att den försvarande inte är det egentliga målet. Man kan förstås även använda besvärjelsen Skingra för att försöka ta bort den

Tar gärna era åsikter på detta! Är Antimagi för bra? Har vi några gamla DoD-rävar här som rentav sett detta i spel?

Fjodor Pollett

Swordsman
När jag spelade DoD (det var några år sedan senast :) var det väldigt sällan det förekom magiker som inte samtidigt var något slags boss, s a s. Det gällde både då jag var spelare och spelledare. Jag kan bara minnas ett enda tillfälle som antimagi kom i spel, under stort jubel från gruppen då fiendemagikern i fråga grillade sig själv med en kraftig BLIXT (besvärjelser skrivs väl alltid med versaler, inte sant?)

Så jag skulle säga att det beror på spelstil. Om magiker är hyfsat vanliga kanske ANTIMAGI (fniss) behöver tonas ned.

zonk

muterad
Det är nog lite som du säger, om Antimagi är ovanlig, så blir det kul att använda den. Men i min setting finns det rätt hyfsat med magiker, jag skulle rentav säga att de dyker upp lite varstans. Så de borde ha rutin i att slänga upp Antimagi, och sedan antingen försöka skingra fiendens Antimagi eller bara attackera med Explosion eller Eld och sätta målet typ ett kort avstånd bredvid fiendemagikerns fötter.

Det känns inte balanserat alls, någonstans, och det beror nog på att det inte är det. Explosion är en annan besvärjelse med bra tryck i. Inte bara schysst skada över stor yta, utan förblindar även alla som inte tittar bort från den..

Staffan

Myrmidon
En variant hade ju varit att göra ANTIMAGI binär, i stället för att gå via motståndstabellen. Effektgrader lägre än ANTIMAGIs effektgrad: reflekteras. Effektgrader högre: ingen effekt. Effektgrad lika: antingen blocka besvärjelsen utan att reflektera, eller reflektera den och själv gå åt.

En variant på varianten: varje effektgrad som reflekteras "äter upp" en av ANTIMAGIns effektgrader. Så om du har en ANTIMAGI E5, och någon lägger ENERGISTRÅLE E3, så reflekteras den men din ANTIMAGI är nere i E2.

zonk

muterad
Intressanta tankar där, Staffan! Det binära systemet tror jag blir för kraftfullt, en Antimagi E2 skulle då ta hand om ruskigt mycket utan problem. Men att effektgrader konsumeras allt eftersom reflektioner sker låter riktigt bra! Frågar mig dock om man nerfar Antimagi för hårt här. Kommer nån vilja använda den? Känns dock som det här är mkt nära en lösning: användbart, men varar inte. Sen får man helt enkelt inte tillåta magiska föremål där man ger Permanens eller Nexus till Antimagi, det blir helt enkelt för bra.

Huruvida folk kommer vilja använda Antimagi kommer ju dock även hänga ihop med huruvida man låter magiker se varandras besvärjelser eller inte. Ser man att fi kastar Antimagi, kan man ju alltid bara kontra direkt med Skingra. Dock risk för att denna studsar tillbaka på ens egen Antimagi..

Mer om huruvida magiker kan se varandras besvärjelser här..
https://www.rollspel.nu/threads/73578

Staffan;n168783 said:
En variant hade ju varit att göra ANTIMAGI binär, i stället för att gå via motståndstabellen. Effektgrader lägre än ANTIMAGIs effektgrad: reflekteras. Effektgrader högre: ingen effekt. Effektgrad lika: antingen blocka besvärjelsen utan att reflektera, eller reflektera den och själv gå åt.

En variant på varianten: varje effektgrad som reflekteras "äter upp" en av ANTIMAGIns effektgrader. Så om du har en ANTIMAGI E5, och någon lägger ENERGISTRÅLE E3, så reflekteras den men din ANTIMAGI är nere i E2.

Precis så körde vi. Jag tyckte det funkade utmärkt. Antimagi var fortfarande en väldigt effektiv besvärjelse utan att vara för bra så att säga.

Var inte så ofta vi hade magiker som rollpersoner men det hände då och då. och denna besvärjelse var rätt vanlig och användbar. omodifierad upplevde vi att den var för bra. Speciellt med tanke på hu lätt den var att lära sig jämfört med de flesta andra bra besvärjelser.

Men när vi körde den så här su funkade den brå

Fridigern

Swordsman
Antimagi funkar ju bara i ett par minuter, och endast på en person (fiendemagikern kan ju kasta på någon av ens vänner). Sen undrar jag om den verkligen hjälper mot Blixt och sånt, iomed att de är Fysiska - alltså att alstrandet av blixten är magisk men själva blixten som slår in i en är det inte. I några strider vi har haft har den använts (för att skydda mot Kontrollera persson och sånt), men då har magikern fått springa runt och kasta den på alla under större delen av striden och inte kunnat göra något annat.

zonk

muterad
Så som jag läser beskrivningen av Antimagi i DoD4.0-reglerna så skyddar den mot all magi som riktas mot antingen det föremål eller den person som Antimagi är lagt på. Det specificeras att för besvärjelser som riktas mot ett mål måste även målets PSY övervinnas på motståndstabellen - detta torde indikera att Antimagi är aktivt både mot dessa besvärjelser (som permuterar målet, och alltså inte är fysiska manifestationer) såväl som besvärjelser som är fysiska manifestationer, t.ex. Blixt.

Ett par minuters varaktighet (S/4, dvs 3 minuter om man har S 12, vilket kanske är rätt vanligt som minimum?) är inte dåligt heller. Tre minuter är 36 stridsronder, det är en rätt lång strid hade jag sagt.

Sen kan fiendemagikern alltid välja en annan RP som mål.. men vad tusan gör RP-gruppens magiker om fiendemagikern har lagt Antimagi E4? Försöker knäcka den med en Skingra? Lägger Explosion eller Eld på marken just bredvid fiendemagikern?

(Sidofråga: känns det ok att man bara kan lägga en besvärjelse som påverkar en yta istället, som Eld eller Explosion, och på det sättet helt undvika Antimagis effekt? Eller blir det felbalanserat?)

Rickard

Urverk speldesign
Jag tror det är ett icke-problem. Antimagi är inte tillräckligt bra för att folk ska använda den, men visst - om det är i en värld med många magiker... Nu tror jag inte att det är så många som kör med följande, men alla besvärjelser i DoD som inte är fysiska [markerade med (F) i formellistan] eller symboler får motståndsslag PSY mot PSY.

Antimagi kan enbart påverka icke-fysiska besvärjelser så Explosion, Blixt eller Örtrankor kan aldrig påverkas av Antimagi. Lägg dessutom till att magiker i DoD är kräkdåliga och har Skicklighetsvärde upp till 8, att lägga en besvärjelse tar en hel runda, att magikern har begränsat med Psyke så de kan inte hålla på och lägga besvärjelsen varannan minut, att E1 bara ger max 50% skydd, så gör detta att besvärjelsen inte är så bra i praktiken som den låter.

Skingra var också en besvärjelse som aldrig användes, men när vi spelade så var magi sällsynt. Lägg dessutom till att folk var kräkdåliga på magi, att kvick magi aldrig kunde skingras och att även där bara fanns 50% chans att skingra besvärjelsen så var det tillräckligt för att ingen skulle någonsin göra det. Då var det bättre att chansa på att den andra (kräkdåliga) magikern misslyckades och istället fokusera på sin egen magi. När jag gjorde mitt eget magisystem, där jag bland annat kastade ut alla formler och använde teman istället, så lät jag magiker slå ett slag för Magiskolan för att skingra en kastad besvärjelse, precis som någon skulle parera i strid. Det känns konstigt att en magiker inte kan skingra magi, lite som att en krigare inte hart lärt sig parera.

För övrigt. Snubbla är en úberbesvärjelse mot magiker. Få magikern att snubbla och så avbryts den personens besvärjelse. Eller ja, reglerna i EDD:s magibok säger "blir skadad" men ska man i så fall vara bokstavstroende så säger regelboken i DoD2 "Under denna handling [lägga besvärjelse] får trollkarlen inte röra sig" och som en extra bonus: någon som ligger ned får enbart resa sig, kasta en dolk eller kasta en sten. Jag tror inte att DoD 91 skiljer sig nämnvärt där.

zonk

muterad
Kan bara hålla med där, Rickard - kör man enligt de premisserna, är den inte nåt vidare bra. Men det gör jag inte! ;) Jag har hackat DoD4.0 rätt friskt!

1. Som jag tolkar reglerna funkar Antimagi på allt som direkt riktar sig mot det mål som det är lagt på, dvs även fysiska manifestationer.
2. Jag har sett till att magiker är rejält mkt bättre på besvärjelser, en hyfsat ok magiker bör ha ett flertal besvärjelser med S15 (75% chans att lyckas)
3. Det finns gott om magiker som är jävligt duktiga, och jävligt farliga. Spelarna lär snubbla över sådana, och är de osmarta, ev hamna i strid med dem. Minor spoiler om nån spelare läser det här, men sån är settingen.
4. Magiker kan parera utan att avbryta en besvärjelse, och får bara mindre minus på chans att lyckas om hen tar skada.
5. Alla besvärjelser är inte bara kvicka utan omedelbara: så fort de har lagts, har de effekt. Om magikern vann initiativet, kastar en blixt, så kommer den göra skada innan den som förlorade initiativet ens börjat hugga med sitt svärd (eller vad hen nu tänkte sig göra).
6. Det finns ingen snubbla-besvärjelse, eller annan besvärjelse som automatiskt avbryter eller hindrar en magiker att kasta magi den rundan. Om jag hittar en sån besvärjelse, kommer jag se till att den inte har den effekten.
7. Skingra andras besvärjelser medans de kastas går heller inte, eftersom besvärjelser är omedelbara - två magiker kastar alltså aldrig besvärjelserna samtidigt. Den som vinner initiativet kommer se sin besvärjelse ha effekt innan den som förlorande initiativet kan lägga sin besvärjelse.
8. Alla magiker kan lägga valfri besvärjelse i en symbol. Det kan t.ex. vara en symbol ritad med en förvisso dyr magisk krita på en bit pergament. Dessa aktiveras på ett givet villkor, t.ex. att permamentbiten knycklas ihop, eller att en besvärjelse som gör skada är på väg in. Detta är ett interrupt och händer absolut omedelbart, oavsett initiativ. Alltså kan man absolut ha en symbol med Antimagi som automatiskt aktiverar när en besvärjelse är på väg in, pang, så är det 50% chans att den studsar, eller så. En vanlig magiker kan ha lika många effektgrader i symboler som hans baschans i PSY (dvs runt 3-4 oftast). Aktiverar man en symbol manuellt är det att räkna som en attack i den rundan, dvs i övrigt får man bara röra sig långsamt & parera.

Att använda symboler kreativt för försvar & ev attack är givetvis något varje kraftfull magiker ser till att göra. De är väldigt användbara..

Allt detta givet så är Antimagi alltså your first and last line of defense mot fysiska manifestationer, utöver rena skyddsbesvärjelser, som Skydd eller Motståndskraft. Sen kan man såklart bara lägga Explosion bredvid magikern som har Antimagi, så tar man sig runt det på det sättet.

Jag borde ju såklart ha klargjort ovanstående från början, men nu funkar ju inte min hjärna så bra alla gånger, tyvärr. Annars håller jag helt med dig, under de premisser ni kört, är den absolut inte så bra!

Fridigern

Swordsman
Ja det var ju en lite annan frågeställning. Hade nog gjort någon variant med att antimagin äts upp av att blockera besvärjelser i så fall. Fast kag hade hellre ändrat så att möjlighet fanns till en reaktion om man såg någon kasta - typ "counterspell". Funkar som en Skingra men 100% om E är lika med eller högre, på alla besvärjelser (iom alla är Kvicka nu).

zonk

muterad
Fridigern;n168907 said:
Ja det var ju en lite annan frågeställning. Hade nog gjort någon variant med att antimagin äts upp av att blockera besvärjelser i så fall. Fast kag hade hellre ändrat så att möjlighet fanns till en reaktion om man såg någon kasta - typ "counterspell". Funkar som en Skingra men 100% om E är lika med eller högre, på alla besvärjelser (iom alla är Kvicka nu).
Japp, jag lutar åt ett sånt system! För att slippa hålla reda på charges, tänkte jag göra nån mekanism där det är en viss chans att Antimagi försvinner, som är beroende av hur många effektgrader den reflekterat jämfört med den egna effektgraden.

Typ t.ex.
Antimagi E1, reflekterar Blixt E1: rullar man 4 eller högre på en T6 försvinner Antimagi.
Antimagi E2, Blixt E1: Rullar man 5 eller högre på en T6 försvinner Antimagi.
Antimagi E1, Blixt E2: Rullar man 3 eller högre på en T6 försvinner Antimagi.
osv. Dock försvinner Antimagi alltid om man rullar en 6a, och den stannar alltid kvar om man rullar en etta, oavsett vad de två effektgraderna var. Varför T6? Tja, det är en trevlig tärning?