Nekromanti DoD4 bättre än DoD6? Hjälp!

Jag är en SL som inte riktigt förstått mig på Drakar och Demoner 6. Vi spelar fortfarande DoD4 med alla dess böcker och tycker det är skönt. Jag ber om lite åsikter av erfarna DoD6-spelare som kan berätta det som de tycker är bra för just de reglerna o.s.v.. Vi har tillgång till de böckerna också, men alla är enade om att det är sämre. Kanske behöver vi lite nya aspekter, eller är DoD4 bättre?...
För övrigt spelar vi inte i Erebs spelvärld, utan har skapat en egen; någorlunda utförligt. Spelvärlden blir bara mer och mer utrustad för varje spelmöte som går. (Det är det sköna med en egen spelvärld: hur fritt som helst :gremsmile: )!!

Krille

Super Moderator
"För övrigt spelar vi inte i Erebs spelvärld, utan har skapat en egen; någorlunda utförligt."

Förmodligen är det därför som ni tycker att DoD4 är bättre. Ni har dels investerat en sjuhelsickes massa tid i den, ni har en värld som ni känner utan och innan, och förmodligen moddat reglerna så att de passar just er. Det är lite orättvist att jämföra er moddade och anpassade DoD4 med en helt ny och omoddad DoD6. Det är som att jämföra en fabriksny bil med en trimmad, rallymoddad och inkörd tävlingsbil.

Dessutom, när jag skalar av alla moddar och tittar på vad som faktiskt står i regelböckerna, så måste jag säga att det är hugget som stucket. Både DoD4 och DoD6 är ungefär lika halvkassa. Det är mer eller mindre samma inkonsekventa sörja av Basic Role-playing-motorn med en klase inkonsekventa, röriga, otrovärdiga och allt för omfattande tillägg.

Däremot har DoD6 i mina ögon en klart skönare värld än DoD4, men eftersom ni kör med en egen värld och åsikten om världar dessutom är mer subjektiv så är knappast detta något argument för att det ena skulle vara bättre än det andra.

Du får ursäkta, men när du skriver så låter du lite bitter. Du har en klar och tydlig poäng angående vår egna spelvärld; det är nog den som gör det så bra. För jag måste få påpeka att själva spelet inte spelar någon större roll, snarare är det stämningen i gruppen och viljan att ha kul som gör spelmöten bra!!.. ett rollspel kan va hur bra som helst i sig - extremt bra regler o.s.v. Men ändå kan det bli skit när man verkligen spelar. Jag tror det blir vad man gör det till, och inte vad som står i böckerna.
En fråga popade upp (har blivit skadad av alla dessa "pop-up fönster" :gremgrin:) när du skrev om att ingen av dom var särskilt bra: Paladium, eller vad det heter, några åsikter om det?

Troberg

Sinister eater
Paladium, eller vad det heter, några åsikter om det?
Det har jag åsikter om!

Kul värld, ett av de lite mer sansade försöken att ha kraftfull magi i en värld på ett genomtänkt sätt. Underbart levande och varierande, med många kul detaljer. Jag använder det själv för världen.

Värdelöst spelsystem. Ospelbart är en underdrift. Jag tror att speltestet gick till så här:

- Äh, fan, det här funkar ju inte alls!
- Men vi har ju en deadline.
- Skit samma, vi skeppar det. Folk har ju redan köpt det när de märker att det är ospelbart.
- OK. Ska vi käka pizza eller hamburgare?

Å andra sidan så är det en baggis att köra det med ett annat system, exempelvis DoD. Jag rekommenderar dock att du behåller så mycket som möjligt av besvärjelserna och de olika typerna av magiker, det är en viktig del av världen.

Så trots allt så rekommenderar jag det, men var beredd på att du får dumpa spelsystemet.

Re: DoD4 bättre än DoD6?.. + Ny utstickande fråga!

hehe.. jo jag har hört att magin är ganska rejält mäktig.. T.ex. runmagi o.s.v.
Funderar på att prova på (lär ju få med vänenrna också), nästan enbart för att det är på engelska.. för det är det väl?
Hursomhelst vill jag tacka för dina åsikter :gremsmile:.
Ny fråga: Några fler än våran spelgrupp som försöker spela rollspel med så lite våld som möjlig? Vi tycker att annars är det lätt att man tar en strid som en baggis. Vi har ibland haft väldigt kul när vinte fått slåss på länge: T.ex. visat varenda litet moment (Ibland ur flera vinklar hahahaha :gremsmile:) fysiskt av en strid. Har haft en med i gruppen som var helt i extas och skulle visa hur han sprang runt ett hörn och hur han sköt pilen nedför trappen, ungefär 4ggr!!!. Det höjer stämningen enormt. Några som känner igen sig, eller är alla ute efter att slåss så mycket som möjligt i rollspelen?
Ha dé

Krille

Super Moderator
"Du får ursäkta, men när du skriver så låter du lite bitter."

Jo, det är jag väl, för trots mina bittra ord så ligger DoD mig rätt nära om hjärtat. Det var trots allt med det som jag började. Så jag är väl lite smått besviken på att RiotMinds inte gjorde om reglerna till något bra, smidigt och välfungerande när de hade chansen.

Dessutom är jag rätt trött på DoD4-nostalgin. Att om och om igen få höra att DoD4 var såååå mycket bättre, när den åsikten oftast beror på egen värld, egna husregler och det faktum att det var det första spelet man spelade, och helt ignorerar vad som faktiskt står i regelboken, är rätt tröttsamt.

"Paladium, eller vad det heter, några åsikter om det?"

Jag har inte provat det, men Trobergs tankar om det ligger rätt nära de rykten jag har hört.

Troberg

Sinister eater

Några fler än våran spelgrupp som försöker spela rollspel med så lite våld som möjlig?
Jag brukar undvika strid om jag kan. Flera anledningar, framför allt att det är segt, det är ett riskmoment och att det är roligare att överlista fienden. När jag slåss försöker jag ha någon plan så att jag kan göra det med minimal risk (exempelvis kikarsikte på långt håll eller väl applicerade sprängämnen/magi).

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hmm...

Eftersom frågan är generell så tycker jag att du antingen ska skapa en ny tråd på ett lämpligare forum (rollspelsforumet) eller be en moderator bryta ut den här delen av tråden och skicka till rollspelsforumet.

Men jag ska svara på frågan också och inte bara vara gnällig. :gremsmile:

Hur vi spelar har väldigt mycket med vilket spel vi spelar. I Dungeons and Dragons spelar vi mer våldinriktade äventyr eftersom reglerna är stridsinriktade, men om vi spelar Eon så är det väldigt mycket mindre våld eftersom, IMHO Eons stridssytem är oanvändbart. Men överlag så försöker jag hålla nere på våldet även om vi spelar DnD.

Helgonet

Veteran
Som Krille tydligt skrev så är reglerna ganska lika mellan ver.4 och 6 iaf. om man kör D6E:
Jag gillar båda spelen, de innehåller lite olika saker världsmässigt, även om man inte kör med Ereb så ger regler och supplement tydliga tendenser i världen som är svåra att frångå.
Regelmässigt är det vilket som, DoD6 har dock en värld som måste provas, om inte annat kan man ju faktiskt köra båda spelen.
Har inte så stor koll på supplementen men är de bra kan det vara en anledning att börja med ver.6, om man inte vill göra allt arbete själv vill säga. Lite nya idéer utifrån skadar dock sällan.

King Kromm

Hero
OT

(exempelvis kikarsikte på långt håll eller väl applicerade sprängämnen/magi).
Hehe... Båge och med kikarsikte... Hade funkat! Kanske skall man ha lasersikte också`??(ja, jag har haft en lång, stressig dag på jobbet där inget funkar, så mitt huvud funkar inte heller just nu..)

Troberg

Sinister eater
Re: OT

Hehe... Båge och med kikarsikte... Hade funkat! Kanske skall man ha lasersikte också`?
Jag menade det mer på en konceptuell nivå, häng inte upp dig på detaljerna.

King Kromm

Hero
Re: Hmm...

, IMHO Eons stridssytem är oanvändbart
Håller inte med, det funkar, även om det kanske är lite långsammare än flera konurenter, och har en taskig inlärningskurva. Men för att gå tillbaka till det riktiga ämnet så har vi nog ganska mycke strid ibland när vi spelar rollspel, lite action betonat, som exempel kan ju nämnas en av våra mest avancerade planer i N2, där vi "lånar" några smågangstrar som får göra ett vanligt rånförsök/vandalisering eller dylikt så vi för se hur lång tid, ungefär, vi har på oss innan det kommer polis/vaktstyrka av något slag för att sedan storma in och skjuta sönder de 2 vakter som redan fanns på plats... :gremsmile: Nåja, kanske inte den mest avancerade, men endå!

King Kromm

Hero
Re: OT

Jag menade det mer på en konceptuell nivå, häng inte upp dig på detaljerna.
Men som jag sa så har jag haft en lång jobbig dag på jobbet och mitt huvud funkar inte just nu, och jag tyckte faktiskt bara att de va kul... :gremsmile: No more, no less...

King Kromm

Hero
Från första början så gillade jag inte riktigt reglerna i dod6 och tyckte dem va sämre än innan, men idag är jag ev en annan åsikt och tycker nog att flera av förändringarna är till det bättre, inte minst tack vara dod6:expert, men riotminds stora styrka är deras värld! Så otroligt stämmningsfylld och så mysig i sig så det saknar motsvarighet, helt klart min favorit!

Timak

Veteran

Det höjer stämningen enormt. Några som känner igen sig, eller är alla ute efter att slåss så mycket som möjligt i rollspelen?

Detaljerna ÄR viktiga och roliga! Så länge de inte hamnar i vägen för ett smidigt rollspelande på slagfältet höjer de, i mitt tycke, definitivt känslan av att ha utfört något extra till höjden av sinnlig tillfredställelse.

Som en fotnot kan jag tillägga att jag personligen till en början hade svårt att acceptera de blygsamma utökningarna av stridssystemet i Expert (DoD andra generationen), vilket innebar att olika delar av kroppen kunde skadas. ;-)

Radagast

Swordsman
Palladium Books (lite OT)

"Värdelöst spelsystem. Ospelbart är en underdrift. Jag tror att speltestet gick till så här:"

Ok Palladium Books använder samma regelsystem i alla sina spel, t.ex Rifts...

Packar de på okunnig flertalet ospelbara spel till samma spelare?

// Radagast

Organ

Out of time, out of mind
Re: Palladium Books (lite OT)

"Värdelöst spelsystem. Ospelbart är en underdrift.
Jag tycker inte alls det var så jäkla risigt. Nu är det dock nästan 20 år sedan jag senast spelade det men jag vill minnas att jag i alla fall tyckte det var OK.

Fast det är ju bara min högst ignorervänliga åsikt.

/Anders

Pom

Swashbuckler

Men Radagast, inte skall du behöva skriva i så här gamla trådar. :gremwink:

Om Palladiumreglerna: jag tror Troberg talar om första upplagan av Palladium. Jag har en släkting till den i min spelhylla och kan hålla med om att det är ett rätt klumpigt system. De tog liksom det sämsta från AD&D och hittade på en hel del skoj utan enhet.

Rifts och nyare versioner av Palladium har en del ändringar jämfört med mitt och Trobergs gamla Palladium. Men jag är lite förundrad över att folk spelar det. Det finns urton med kul idéer och jag har skaffat flera sourcebooks till Rifts och stulit ur till mina kampanjer i andra spel, men det finns i princip inga äventyr att köpa (och har nästan aldrig funnits) och varje karaktärsklass har lite egna specialregler.

Troberg

Sinister eater

Om Palladiumreglerna: jag tror Troberg talar om första upplagan av Palladium.
Andra upplagan. Sista upplagan som hade med sexual deviations table...

varje karaktärsklass har lite egna specialregler
Japp, till och med värre än d20 (men bättre än AD&D 2e). Dessutom har de inte tittat ett digg på sannolikheterna (titta tex på vad en människa kan ha i grundegenskaper (3-16 och 18-24, men inte 17)...), de har ett totalt uppfuckat levelsystem, rustningssystemet har jag för mig är lika illa (om jag minns rätt så var en rustning sönderslagen efter halva striden...), ett skumt färdighetssystem osv. Magisystemet var dock mer genomtänkt än det besläktade d20, speciellt efter mina modifieringar.

På det hela taget lever spelet på en jäkligt charmig värld. Det är bra trots systemet, inte på grund av det.

cogitare

Swashbuckler

Det är bra trots systemet, inte på grund av det.
En väldigt adekvat sammanfattning skulle jag säga.

Själv har jag två versioner av spelet som båda, systemmässigt, är rätt behäftade med fel. Vissa går att fixa andra är svårare.

C.