Nekromanti DoD4 bättre än DoD6? Hjälp!

Rosen

Myrmidon
Jag är en SL som inte riktigt förstått mig på Drakar och Demoner 6. Vi spelar fortfarande DoD4 med alla dess böcker och tycker det är skönt.

Grejen är att gamla invanda spelare har tyckt så i princip varje gång det har kommit en ny utgåva av spelet (inklusive när det kom från allra första början) -- DoD4 framkallade på sin tid en hel del ramaskrin från gamla EDD-spelare som tyckte att spelet nu var helt sabbat.

--
Åke

Rickard

Urverk speldesign
"Grejen är att gamla invanda spelare har tyckt så i princip varje gång det har kommit en ny utgåva av spelet (inklusive när det kom från allra första början) -- DoD4 framkallade på sin tid en hel del ramaskrin från gamla EDD-spelare som tyckte att spelet nu var helt sabbat."
Hmm.. Kan du ge något annat exempel från något annat system? DnD kanske? Var det likadant där? WoD-systemet? Jag menar, DoD4-reglerna var inte direkt ett steg till ett bättre DoD-regelsystem.. Target Games ändrade sakerna som funkade till andra saker som funkade men lämnade de gamla konstigheterna helt orörda.. Så säg mig.. Vilka skäl har DoD:arna för att inte klaga? DoD2-3 till EDD kan jag förstå.. DoD4 till Chronopia kan jag förstå (men där är det en ny värld istället för nytt regelsystem)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som själv inte känner för att plugga in nya system i samma rollspel som inte är förbättringar

Krille

Super Moderator
"Kan du ge något annat exempel från något annat system? DnD kanske? Var det likadant där? WoD-systemet?"

Japp på båda. Du hittar alltid gnällspikar så fort ett spel uppgraderas - jag vet till exempel folk som avskyr Ars Magica 3, 4 och 5 eftersom de inte är Ars Magica 2, och du skulle hört vrålet bland Pendragon-spelare när fjärde utgåvan hade regler för magi.

I ett fåtal fall är det dock befogat. Chivalry&Sorcery är mer ospelbart nu än någonsin tidigare.

"Jag menar, DoD4-reglerna var inte direkt ett steg till ett bättre DoD-regelsystem.."

Nä, men inte till ett sämre heller. Det var ett nytt DoD, med en del gamla klurigheter kvar och andra utbytta mot nya. Texempel tyckte jag rätt mycket om poängbyggarsystemet, så det var ju en förbättring, men å andra sidan så fick man ett knasstridskonstsystem på köpet.

"Vilka skäl har DoD:arna för att inte klaga?"

Vilka skäl har de för att klaga? Tja, förutom att det inte är deras gamla spel, alltså.

Rickard

Urverk speldesign
"Vilka skäl har de för att klaga?"
"knasstridskonstsystem" är en av konstigheterna i DoD4 som är kvar från EDD.. Två vapen-reglerna likaså.. Jag skrev också "/[color:\\"green\\"]Han[/color] som själv inte känner för att plugga in nya system i samma rollspel som inte är förbättringar".. Där har du tre saker redan där.. Jag hatar när folk skriver just det jag citerade av dig.. Så himla okonstruktivt.. Det är inte ett påhopp mot dig, utan mot alla som svarar med "Varför inte?"-frågor..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som också gillar poängköpssystemet till DoD4 och behöll en simplare variant i sin egen modifikation

Krille

Super Moderator
""knasstridskonstsystem" är en av konstigheterna i DoD4 som är kvar från EDD.."

Om jag inte minns fel så kom knasstridskonstsystemet från en artikel i Stinkasnus. EDD hade färdigheterna Judo och Karate.

Rickard

Urverk speldesign
Ok, jag räknade Gigant till EDD [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som på samma sätt räknar handböckerna till DoD4

Nightowl

Champion
Om jag inte minns fel så kom knasstridskonstsystemet från en artikel i Stinkasnus. EDD hade färdigheterna Judo och Karate.
Sagda artikel kom sedan med både i Gigant och Samuraj.

Själv skrek jag som en stucken gris över både DoD -91 och Cyber-Mutant, och emotionellt sett anser jag fortfarande de bägge vara urusla apkopior av bättre rollspel tillverkade av hjärnbefriade fantasilösa powergamers och enbart till för kobolder. (Rent intellektuellt sett vet jag bättre, men kan inte spela något av spelen med behållning. En bonuseffekt är att jag inte hade några fördomar mot Chronopia eller Mutant Chronicles, eftersom de riktiga Drakar och Mutant redan var döda, straffsodomerade och vanhelgade med hjälp av riterna från hundra onda kulter.)

Ilskan över RQ III, för att inte tala om Hero Wars/Hero Quest var enorm.

Jag känner flera människor som vägrar att spela andra utgåvan av AD&D för att dom förstörde spelet, och givetvis för att tillfredsställa onda powergamande kobolder (det är alltid därför dom gör det, får man tro internetforum är de flesta rollspelsföretag ägda av Wolfram & Hart eller Evil, Inc.). D&D 3.0 ska vi inte prata om.

GURPS 4.0 hade ett diskussionsforum medan det skapades; där såg jag fans ilsket deklarera att de aldrig någonsin skulle köpa något från Steve Jackson Games igen, eftersom de ändrat reglerna för hagelgevär (nja, det var en del annat, men de reglerna var droppen som fick bägaren att rinna över för en av de mer högljudda antagonisterna).

Erik

Rosen

Myrmidon
Hmm.. Kan du ge något annat exempel från något annat system? DnD kanske Var det likadant där?

O ja (inte minst när AD&D kom, men det var före även min tid). Nightowl har nämnt ilskan kring RuneQuest III, och jag var själv med och stönade i turerna kring GDW:s ändringar i Traveller, Twilight och 2300. Ett annat svenskt exempel (förutom Mutant) är väl Kults andra utgåva.

Iaf, poängen - oavsett hur mycket de äldre spelarna gormar över ändringarna i nya utgåvor, så dyker det så småningom upp folk som började med just de utgåvorna, betraktar dem som den Klassiska Versionen när spelet Var Som Bäst och gormar i sin tur över ännu senare utgåvor.

--
Åke