Om jag inte minns fel så kom knasstridskonstsystemet från en artikel i Stinkasnus. EDD hade färdigheterna Judo och Karate.
Sagda artikel kom sedan med både i Gigant och Samuraj.
Själv skrek jag som en stucken gris över både DoD -91 och Cyber-Mutant, och
emotionellt sett anser jag fortfarande de bägge vara urusla apkopior av bättre rollspel tillverkade av hjärnbefriade fantasilösa powergamers och enbart till för kobolder. (Rent intellektuellt sett vet jag bättre, men kan inte spela något av spelen med behållning. En bonuseffekt är att jag inte hade några fördomar mot Chronopia eller Mutant Chronicles, eftersom de riktiga Drakar och Mutant redan var döda, straffsodomerade och vanhelgade med hjälp av riterna från hundra onda kulter.)
Ilskan över RQ III, för att inte tala om Hero Wars/Hero Quest var enorm.
Jag känner flera människor som vägrar att spela andra utgåvan av AD&D för att dom
förstörde spelet, och givetvis för att tillfredsställa onda powergamande kobolder (det är alltid därför dom gör det, får man tro internetforum är de flesta rollspelsföretag ägda av Wolfram & Hart eller Evil, Inc.). D&D 3.0 ska vi inte prata om.
GURPS 4.0 hade ett diskussionsforum medan det skapades; där såg jag fans ilsket deklarera att
de aldrig någonsin skulle köpa något från Steve Jackson Games igen, eftersom de ändrat reglerna för hagelgevär (nja, det var en del annat, men de reglerna var droppen som fick bägaren att rinna över för en av de mer högljudda antagonisterna).
Erik