Berserk
Warrior
Jag har när jag närmare tänkt över hur tabellen för Särskilda Förmågor är uppbyggd kommit till att den är ganska dåligt genomtänkt. Det är jag inte ensam om.
Den största orsaken är att det är fruktansvärt dyrt att satsa på tabellen i fråga. Ett Bp måste som bekant satsas, ok det är ju ännu helt i sin ordning, men att man måste sätta en Bp per steg på tabellen?? Om man då jämför vad man kan få på tabellen med Bp:nas värde i grundegenskaper eller Ep -> FV, så kommer man fort fram till att ingen vettig människa som vill ge sin Rp en rättvis chans sätter mer än en Bp. Kobold eller inte.
Ett exempel: På ett tabellvärde runt 50 (har inte böckerna till hands, drar ur minnet) har vi egenskapen Dubbehänt. För att få denna förutsätts du således sätta minst 10 Bp på tabellen, och sedan slå 40 med 2T20 (chansen 1:400). På värde kring 60 finner vi sedan egenskapen Ambidexteriös. Detta blir fullständigt oförståeligt när man jämför med tabellen över svärdshand. (Försöker minnas) 15 med 2T6 +Bp ger Dubbehänt och 19 ger Ambidexteriös. Alltså: På en tabell där man vet vad man får (Sv.hand) behöver man endast lägga 3 Bp mer för att GARANTERA samma resultat som på en tabell med diverse olika färdigheter och maxresultat på tärningen. För Ambidexteriös är situationen ännu värre. Där räcker det med 17 Bp för att försäkra sig om sin färdighet, medan tabellen kräver 3 Bp mera och ett slag som förekommer en gång av fyrahundra.
Dessa är på intet sätt de ända exemplen, listan är full. För att komma upp i de värdefulla (läs: speciella) färdigheterna bör man sätta mellan 25 och 40 Bp om man räknar med maxslag. Om man då t.ex. får Stryktålig, hade man inte vunnit mer på att höja FYS och STO? Och på 81 har vi Höjd Grundegenskap. Hur får man 40 Bp? Jo, genom att först sänka samma grundegenskaper ordentligt! /images/icons/grin.gif
För att åtgärda detta har jag infört en regel som säger att en extra Bp ger en höjning på mellan 1 och 3, spelaren väljer själv. (I praktiken blir det då alltid 3...) Detta hjälper och får folk att våga satsa lite på Särskilda Förmågor, vilket jag hoppas att i sin tur leder till speciellare Rp:n med färdigheter som Hamnbytare och dylikt. Detta har dock visat sig att inte ger riktigt rätt effekt, man måste fortsättningsvis sätta mängder av Bp för att få bra på tabellen...
En annan möjlighet är att låta spelarna köpa de färdigheter de vill ha direkt av SL för en liten summa Bp, beroende av färdighet naturligtvis. Men då försvinner ju spänningsmomentet helt, och det har ju sin charm. /images/icons/crazy.gif
Hur gör ni med Särskilda Förmågor? Har ni egna lösningar? Måste man göra om tabellen totalt? /images/icons/shocked.gif Just DU har nu en chans att påverka hur dina medspelare spelar!
/Berserk
Den största orsaken är att det är fruktansvärt dyrt att satsa på tabellen i fråga. Ett Bp måste som bekant satsas, ok det är ju ännu helt i sin ordning, men att man måste sätta en Bp per steg på tabellen?? Om man då jämför vad man kan få på tabellen med Bp:nas värde i grundegenskaper eller Ep -> FV, så kommer man fort fram till att ingen vettig människa som vill ge sin Rp en rättvis chans sätter mer än en Bp. Kobold eller inte.
Ett exempel: På ett tabellvärde runt 50 (har inte böckerna till hands, drar ur minnet) har vi egenskapen Dubbehänt. För att få denna förutsätts du således sätta minst 10 Bp på tabellen, och sedan slå 40 med 2T20 (chansen 1:400). På värde kring 60 finner vi sedan egenskapen Ambidexteriös. Detta blir fullständigt oförståeligt när man jämför med tabellen över svärdshand. (Försöker minnas) 15 med 2T6 +Bp ger Dubbehänt och 19 ger Ambidexteriös. Alltså: På en tabell där man vet vad man får (Sv.hand) behöver man endast lägga 3 Bp mer för att GARANTERA samma resultat som på en tabell med diverse olika färdigheter och maxresultat på tärningen. För Ambidexteriös är situationen ännu värre. Där räcker det med 17 Bp för att försäkra sig om sin färdighet, medan tabellen kräver 3 Bp mera och ett slag som förekommer en gång av fyrahundra.
Dessa är på intet sätt de ända exemplen, listan är full. För att komma upp i de värdefulla (läs: speciella) färdigheterna bör man sätta mellan 25 och 40 Bp om man räknar med maxslag. Om man då t.ex. får Stryktålig, hade man inte vunnit mer på att höja FYS och STO? Och på 81 har vi Höjd Grundegenskap. Hur får man 40 Bp? Jo, genom att först sänka samma grundegenskaper ordentligt! /images/icons/grin.gif
För att åtgärda detta har jag infört en regel som säger att en extra Bp ger en höjning på mellan 1 och 3, spelaren väljer själv. (I praktiken blir det då alltid 3...) Detta hjälper och får folk att våga satsa lite på Särskilda Förmågor, vilket jag hoppas att i sin tur leder till speciellare Rp:n med färdigheter som Hamnbytare och dylikt. Detta har dock visat sig att inte ger riktigt rätt effekt, man måste fortsättningsvis sätta mängder av Bp för att få bra på tabellen...
En annan möjlighet är att låta spelarna köpa de färdigheter de vill ha direkt av SL för en liten summa Bp, beroende av färdighet naturligtvis. Men då försvinner ju spänningsmomentet helt, och det har ju sin charm. /images/icons/crazy.gif
Hur gör ni med Särskilda Förmågor? Har ni egna lösningar? Måste man göra om tabellen totalt? /images/icons/shocked.gif Just DU har nu en chans att påverka hur dina medspelare spelar!
/Berserk