Nekromanti DoD6.0

Vanyril

Veteran
Joined
25 Apr 2001
Messages
6
Location
Skellefteå
Hejsan. Jag har aldrig spelat 6.0 och jag skulle vilja veta vilka raser man kan spela. Finns ankor kvar? Om nån kunde säga vilka yrken som finns skulle jag vara väldans tacksam. Har de lagt till nåt, eller tagit bort nåt från gamla versioner?
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Raser: människa, alv, dvärg, halvlängdsman, halvalv, halvtroll...

Yrken: krigare/riddare, trollkarl/*!"&%/#¤%*, präst/helig krigare, tjuv, lärd, jägare, hantverkare, handelsresande, underhållare...

Ankor finns ej med i regelboken, men om man vill spela anka så finns en pdf-fil med information att tanka hem på: www.bergting.com
 

Vanyril

Veteran
Joined
25 Apr 2001
Messages
6
Location
Skellefteå
Halvtroll? Låter häftigt! Men jag fattar inte de där dubbelyrkena(eller vad det är), och varför har du skrivit
trollkarl/svordom?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Trollkarl/Svärdsmagiker innebär det.

Det är rangbaserat system och stiger man till en viss yrkesnivå så kan man om man klarar kraven gå över till det bakom snedstrecket.

Dvs, du börjar som krigare när du nått en viss nivå och tillhör adel/överklass så kan du välja att bli Riddare.

Motsvarande gäller för Trollkarl, då kan du välja att bli Svärdsmagiker.

För Präst kan du välja att bli Helig krigare.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Vanyril

Veteran
Joined
25 Apr 2001
Messages
6
Location
Skellefteå
Så trollkarlen och prästen blir lite bättre på att slåss, när de blir svärdsmagiker och helig krigare?
Varför gillar han inte svärdsmagiker? Låt mej gissa: De är för mäktiga./images/icons/smile.gif
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Nix!

Det har faktiskt varit en disskusion eller rättare sagt en fråga till RiotMinds(företaget som gör nya verisionen) om inte Svärdsmagiker var helt värdelösa ur statistik synpunkt. De är nämligen inte särskilt bra på varken vapen eller magi pga stora begränsningar(har inte regelboken här så jag kan inte citera) på dessa båda områden.

Men vill du veta mer om DoD6 så kan du söka för det finns mycket klokt sagt och ännu mer rent av idiotiskt sagt men för den som orkar så finns det en hel del bra att hitta med sök funktionen.

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Har de lagt till nåt, eller tagit bort nåt från gamla versioner?

Fyra stora ändringar är gjorda, var av den första har du redan kunnat läsa mellan raderna om.

1. man har infört levelsystem i form av yrkesnivåer(YN) som man stiger i efter att ha nått ett visst antal äventyrspoäng(ÄP). Dessa ÄP för man bra rollspel, handlingar och så vidare. Viktigt att veta är att man inte får ÄP genom att döda monster. Då en rollperson stiger YN så höjs även dess KP, olika höljningar för olika yrken.

2. Man har infört ett nytt magisystem som enl. mig är bättre än det gamla. maginsystemet använder sig av den nya grundegenskapen Spiritus(spi) när man räknar ut chansen att lyckas med en besvärjelse samt kostnaden. när magin sker t.ex. i strid bestäms av dess initiativ, dvs den sker när det är dess tur enl. initiativet som alla slår i början av en SR.

3. Det finns religioner, två mänskliga, samt dvärgarnas runor och alvernas förmågor, påminner delvis om magin fast, bönor,runor och förmågor kan bara ske ett bestämt antal ggr/dag eller vecka osv.

4. När man slåss så är det inte FV i ett visst vapen som man använder för att se om man lyckas med en attack eller inte utan det är stridskapaciteten(SK) man använder. SK höjs då rollpersonen stiger i YN hur stor höjningen är varierar från yrke till yrke där krigaren får högst höjning/YN och magikern minst. Olika yrken har även olika antal attacker och pareringar/SR att fördela sina SK på.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: DoD6.0 (OT)

"3. Det finns religioner, två mänskliga, samt dvärgarnas runor och alvernas förmågor, påminner delvis om magin fast, bönor,runor och förmågor kan bara ske ett bestämt antal ggr/dag eller vecka osv."

Bönor trodde jag att man åt...ibland kallas även fruntimmer för bönor förstås t.ex. /images/icons/smile.gif

Du menar väl böner?

Riddaren - kunde inte låta bli


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
ja ankor fins kvar. detär typ dom gamla hederliga yrkerna som fins. jo orcher har blivit troll. och det har blivit mer level baserat./images/icons/smile.gif
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Ankor finns inte alls kvar...
Det finns däremot en inofficiell, frivillig, privat skapad accessoar som introducerar ankor i Trudvang...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
...långt brev...

X Raserna att spela är:
Människa
Alv
Dvärg
Halvlängdsman
HalvAlv
HalvTroll

X Grundegenskaperna:
STY - Som i föregående versioner
SMI - Som i föregående versioner
FYS - Som i föregående versioner
STO - Som i föregående versioner
INT - Som i föregående versioner
PSY - Som i föregående versioner, men har inget att göra med magisk talang, bara viljestyrka och dylikt.
SPI - Förmågan att ta till sig det övernaturliga, förstå det abstrakta, och fungerar även som mana.
Kar - Som i föregående versioner

YN - Yrkesnivå, de olika levels som finns i det levelbaserade systemet för erfarenhet
SK - Stridskapacitet, hur skicklig man är i strid, ens FV för attacker och pareringar.
FP - Färdighetspoäng, används för att höja färdigheter.
IM - Initiativmodifikation

Krigare/Riddare
De är vad det låter som, och inget större har skett. Krigare kan vara svärdsmästare, legosoldater, livvakter, bråkstakar, osv. Och de kan vid en viss yrkesnivå (YN) välja att bli riddare om de är av tillräckligt hög börd.

Präst/Helig Krigare
Dessa är också vad det låter som. En präst är en präst, men dock bara om man är människa eller halvlängdsman, annars är man Utvald (alv) eller Thul (dvärg). De Utvalda har förmågor, som gör att de t ex kan hoppa skithögt (typ 7-10m), är okänsliga för eld, kan tala med djur, osv. Thular får istället runor, som aktiveras och då ger bonusar, allt ifrån ökad skada till ökad CL, till att kunna smälta sten till lera, till att alltid få perfekt slag. Som präst kan man efter en viss YN välja att bli helig krigare, och får då inga fler Runor/förmågor/böner, utan blir istället bättre på fysisk strid, i form av KP, Stridskapacitet (SK) och man får använda fler vapen.

Trollkarl/Svärdsmagiker
En trollkarl får formler, får bara använda trästav, får bara ha tjockt tyg som rustning, och ökar inte i SK, utan får istället mer SPI. Vid en viss YN kan han välja att bli Svärdsmagiker, och får då använda lätta och medeltunga vapen, får stridskapacitet, får använda sina gamla formler, men får inga nya besvärjelser och få fortfarande inte använda fetare rustning än tjockt tyg.

I övrigt finns Hantverkare (vad det låter som, Tjuv (vad det låter som), Lärd man (vad det låter som), Handelsman (vad det låter som), Jägare (allt ifrån vanlig jägare till prisjägare, demonjägare och andra jägaryrken), Underhållare (allt från gycklare till hovbard till narr).

X När man lär sig nya vapen betalar man 4 eller 2 FP (färdighetspoäng), beroende på om man har det som yrkesfärdighet eller inte, och sedan kan man det vapnet till sin fulla stridskapacitet.

Om man inte har lärt sig det vapnet gäller följande:
Närbesläktat vapen (använder t ex bredsvärd efter att ha lärt sig kortsvärd), halverad SK.
Icke närbesläktat vapen (Lärt sig bredsvärd, använder stridsyxa), en fjärdedel av SK.
Helt olikt vapen (Lärt sig tvåhandssvärd och använder pilbåge), perfekt slag endast.

X För varje YN får man en viss mängd FP, beroende på ens grundegenskaper, att spender apå att höja sina färdigheter. Dessa modifieras inte av vilket yrke man har. Varje färdighet kostar olika, och modifieras ytterligare om man har den som yrkesfärdighet, då den blir billigare.

Man får också antingen en viss mängd SK (varierar beroende på yrke. Krigare får 2T8, tror jag, och en präst 1T4 som exempel) eller en mängd SPI (om man är magiker, då man får 2T6+4)...

Man får även plus på Totala Kroppspoängen, vilket ger högre KP även på kroppsdelarna (varierar beroende på yrke, som lägst 2T6 (magiker, präst, etc) och som högst 5T6 (Krigare)...

X Magi fungerar som så att en trollkarl lär sig ett antal formler per YN, tror det är 1T4, och får sedan välja i den mån han har tillgång till läromedel (lärare, skrifter, etc.) om inte SL säger annorlunda.

Varje formel har en Kostnad (mängd SPI som förbrukas tillfälligt), och ett initiativ (när man agerar i stridsrundan).
För sin chans att lyckas (CL) gäller följande.
SPI (utan avdrag för kastade formler) mot kostnaden för formeln på motståndstabellen.

Perfekt = halverad SPI förbrukad
Fummel = Snedtändningstabellen

X Alla vapen är antingen lätta, medeltunga, eller tunga. Ju tyngre vapen, desto sämre initiativ. Även gäller begränsningar för yrkena vilka vapen de får använda (Krigare får använda alla, hantverkare lätta och medeltunga, präst bara lätta, t ex).

X Initiativ slås fram med 1T10 och modifieras sedan av dels SMI, dels vapen, dels färdigheter, dels rustning, och om SL så vill, av skador.

Lägst börjar, och ju högre SMI, desto mer minus (dvs bra modifikationer).
Taktik kan ge bonus på IM. En ledares FV i Taktik/4 = bonusen på IM för de som följer honom i strid.
Lätta vapen ger IM +2
Medeltunga vapen ger IM +4
Tunga ger IM +6
Obeväpnad strid ger inga modifikationer, dvs IM +0

Ju tyngre rustning, desto sämre IM.

Besvärjelser har ett fast värde. Eldkast kanske har 6 i initativ, så om trollkarlen kastar den så hamnar han automatiskt på 6, oavsett rustning, SMI, eller nåt annat.

X Proportionerna på KP och skadorna har även höjts, så som exempel så gör en spark 1T8 istället för 1T6, och KPns skala har höjts därefter. Skadorna dras fortfarande från både kroppsdel och totala KP.

X Några regler för galvorn finns inte med i denna stund.

X Regler för mithril finns med och är desamma i stora drag.

X Hittills finns bara klassiska röda elddrakar.

X Orcherna har bytits ut mot olika former av troll, som dock har samma roller.
Små troll som rider på ulvar, lite större troll som är typ samma size som människor, fast dummare och biffigare, och en större typ av troll som är precis som klassiska troll.

X Hittills finns bara en sorts alver.

X Hittills finns bara en sorts dvärgar.



Det där skall väl vara något uttömmande...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
hur orkar..

hur orkar du att skriva allt? det är ju typ större delen av boken som du har skrivit ner eller iallefall det viktigaste. /images/icons/smile.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: DoD6.0 (OT)

<I>påminner delvis om magin fast, bönor,runor och förmågor kan bara ske ett bestämt antal ggr/dag eller vecka osv.
Bönor trodde jag att man åt...</I>

Magiska bönor är ju en klassiker! Plantera dem i månljus och klättra upp till jättens slott, du vet. (-:

<I>ibland kallas även fruntimmer för bönor förstås t.ex.</I>

"Vem var kvinnan jag såg dig ute med igår?"
"Det var min magikomponent."

--
Åke
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: hur orkar..

Han bad ju om en beskrivning...

:)

Man måste ställa upp for andra rollspelare...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Du skrev att man inte får ÄP för att döda monster men jag ger i alla fall 1 ÄP pär dödat monster till min krigare.


SoC


kraften kanske vinner i inre styrka men ingen överlever ett två hands svärd i huvudet hehehe.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
hehe

Till Riddaren som inte kunde låta bli. Det hade nog inte jag heller om jag läst samma inlägg skriven av någon annan.

"Magiska bönor är ju en klassiker! Plantera dem i månljus och klättra upp till jättens slott, du vet. (-:"

Den saga hade jag glömt, kan vara något att göra ett äventyr på. :)

Annars får jag skylla min fadäs på den sena timmen ;-)


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Uttömmande, dock ett par rättelser.

"Vid en viss YN kan han välja att bli Svärdsmagiker, och får då använda lätta och medeltunga vapen, får stridskapacitet, får använda sina gamla formler, men får inga nya besvärjelser och få fortfarande inte använda fetare rustning än tjockt tyg."

En svärdsmagiker får visst lära sig nya besvärjelser så länge det är Havitnerbesvärjelser.

"Magi fungerar som så att en trollkarl lär sig ett antal formler per YN, tror det är 1T4, och får sedan välja i den mån han har tillgång till läromedel (lärare, skrifter, etc.) om inte SL säger annorlunda."

Det är bara när man skapar en RP som spelaren "får" ett mindre antal besvärjelser. Så som jag tolkar det så är det sedan möjligheten till att lära sig nya besvärjelser beroende på om magikern kan lära sig nya besvärjelser från en annan magiker eller har tillgång till t.ex. ett bibliotek, man får dock inte automatiskt nya besvärjelser bara för att du stiger i YN. Detta gör att SL i princip kan bestämma vilka besvärjelser en trollkarl skall kunna.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Hasse on 2001-05-09 23:01.</EM></FONT></P>
 
Top