Ett par förslag
Jag tycker att YN-systemet kan finnas kvar som något sorts mysko mått på hur bra RPen är i förhållande till andra RPer, eller nått åt det hållet.
Däremot tycker jag inte att RPen skall få FP, KP, SB eller några andra förbättringar för att gå upp en YN. Jag föreslår ett system där man succesivt förbättrar RPen, typ som i DoD91 eller EDD. Systemet behöver inte vara exakt lika, men ha samma princip.
Annars kanske det skulle gå att knyta antalet ÄP till antalet FP som man får till att förbättra RPens färdigheter. Dessutom skulle ni givetvis även kunna konstruera ett system som gör att man kan få extra KP, SB, HP eller vad det nu må vara som kan höjas med hjälp av ÄP.
Dessutom tycker jag att ni skall ta med "hjälteförmågor", men att de skall utformas på ett lite mer detaljerat sätt. En hjälteförmåga skulle kunna ge olika bonusar eller fördelar som är knutna till färdigheter eller strid eller kanske magi. Dessa regler kan ju utformas som mer frivilliga.
System för att höja GE bör också finnas med, för de som vill det. Även detta system bör vara detaljerat och det ska inte vara för enkelt att höja en GE. Dessutom bör det påpekas att det skall finnas en logisk anledning till varför RPen tränar styrkelyft som en blådåre i reglerna i så fall.
Överhuvudtaget bör ni fokucera mer på att få en världsrelaterad (trudvangrelaterad) logik till ALLA regler. Denna logik tar hänsyn till spelets stämning och i det här fallet trudvangs speciella naturlagar som magi tex. Det skall alltså finnas en vettig förklaring till varför saker fungerar som de gör, inte bara ATT de fungerar si eller så, tycker JAG!
Regler för
Alkholintag
Sjukdommar
Törst
Svält
Drunkning
Brännskador
mm ...
... bör också finnas medtagna i samma detaljerade och världsrelaterade logiska DoD-anda.
Och slutligen tycker jag ni borde koncentrera mycket på hur folkslag ÄR rent ROLLspelsmässigt, alltså deras värderingar, kultur mm, detta material är alldeles för snålt tilltaget. Kom dock ihåg att göra alver och andra varelser som NI anser skall vara "vanligare" RPer, skall vara spelbara! Ett kapitel om hur man får fram mer karaktärrollspel tror jag också skulle vara uppskattat och en bra grej för de som inte har kommit in på den banan än.
Tja det finns mycket som jag skulle önska men det får räcka för denna gång! Jag hoppas detta kan upplevas som något så när konstruktiva idéer.
Tack för mig
Mvh
Ryng Silverkorp
P.S mer korta web-äventyr önskas, -självklart.