Nekromanti DoD6 fråga!

Runde Rolf

Swordsman
Jag har en fråga som jag verkligen måste få svar på! I DoD6´s regelbok så står det detta angående parering:
"En parering är mycket mer än att bara sätta upp skölden framför motståndarens attack. Det innefattar såväl att hoppa åt sidan som att ducka eller slänga sig undan."
Lite längre ned står det dock:
"För att möjligheten att parera måste rollpersonen eller spelledarpersonen ha något att parera med, till exempel en sköld eller parerdolk.
Hur hänger detta ihop? Ännu mer förvirrad blir jag när jag kommer att tänka på att ifall det är möjligt att ducka osv med hjälp av parering så är det helt onödigt att parera med svärdet eller skölden eftersom dessa tillhyggen riskerar att gå sönder.
Jag har skickat samma frågor till Riotminds men det skulle ju vara intressant att läsa vad ni har att säga.

"Mångsidig som en plattfisk"

jonix

Warrior
Jag kan faktiskt inte hitta något inlägg där det har diskuterats, jag har använt mig utav "sök-motorn" för att hitta, lustigt.
Svårt att tro att du är den förste som frågar...

Själv har jag inte brytt mig om det, utan kör med att man undviker automatiskt när motståndaren missar, parering är parering.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Låter fel.

Om det står som du skrev så låter det ju fel.
Men det kanske menas (som du påpekar) att färdigheten "undvika" är inkluderad i färdigheten "parering" (finns den? Har inte boken tillgänglig). Men för att parera ett vapen så måste man ha något att parera med.

Förklaring:
Om man inte har något vapen och blir attackerad så kan man slå för "parering" för att hoppa undan (kan ju också slå för SMI). Men om man har ett vapen så kan man parera med det.
Det borde ju som du säger ändå bli fel eftersom man helre duckar än har sönder sin utrustning./images/icons/crazy.gif

Men om det är enligt ens karaktär, ja det är väl upp till var och en. Min grupp kör som jag tycker och beroende på situation.

*Osäkert inlägg*

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Aerid

Veteran
Re: Låter fel.

Men det kanske menas (som du påpekar) att färdigheten "undvika" är inkluderad i färdigheten "parering" (finns den?

Färdigheten undvika finns inte i grundboken men kan finnas på <url>http://drakar.rollspel.nu</url> Jag gör så som Jonix sa ovanför. Parering är parering med vapen eller sköld och en miss är när motståndaren undviker slaget.

//Fredrik - Skoltrött

Rosen

Myrmidon
Ser inget problem med det?

<I>"En parering är mycket mer än att bara sätta upp skölden framför motståndarens attack. Det innefattar såväl att hoppa åt sidan som att ducka eller slänga sig undan."</I>
...betyder förstås förutom att sätta upp nåt framför attacken (och svepa den åt sidan, antar jag, annars blockerar man). Som påpekats, att enbart ducka är nåt helt annat än att parera.

--
Åke

theodåre

Veteran
Kunde inte sagt det bättre själv. Ledsen för eventuella oklarheter.
tack åke!

RiotMinds

Rickard

Urverk speldesign
För att förklara Rosens inlägg närmare...

...om någon inte skulle förstå.

Kommer det en jätte och ska bonka på dig med en trästam står du inte kvar och håller upp din dolk för en parering. Du hoppar undan. När en riddare slår mot dig med sitt tvåhandssvärd så sätter du inte emot ditt kortsvärd för en parering utan slår undan tvåhandssvärdet. När någon hugger med din dolk mot dig så parerar inte du med yxan utan hoppar undan eller slår undan attackerarens arm.

Vapnet blir inte ofta skadat men oslipat. Ofta så slipade man inte längst in på svärdet för att det ändå var där man parerade (rätta mig om jag har fel, någon).

<B>Riotmind</B> har nog skrivit det är bara för att man ska få mer variation än det sedvanliga "Han hugger, jag parerar". Istället kan SL säga, efter lite tärningsslag, "Han lyfter sin yxa över huvudet och hugger ett vilt hugg mot dig, givetvis förutspår du detta och tar ett snabbt kliv åt sidan."

/[color:green]Han</font color=green> som hoppas att <B>Rosen</B> inte tar illa upp för sin närmare förklaring

Runde Rolf

Swordsman
Tack!

Det var en godtagbar förklaring och nu kan jag lugnt luta mig tillbaka och blunda för alla erator och liknande för nu fungerar min parering/images/icons/smile.gif

"Mångsidig som en plattfisk"

SirDr

Veteran
FRågan kom upp.. men innan detta nya trevligare forum kom till.. om jag inte minns fel.
nu är det åtminstone ur världen :)
för att se lite på teknikskildnaden mellan en block och en parering så är en block bra mycket lättare. Men å andra sidan så ger en parrering ofta en blotta som man senare kan använda (se strid med värja eller lättare typ av svärd.. har för mig att en nedåt parrering ger ett avslutande uppåt svep mot halls eller dyl.) Så det kan tänkas vara på sin platts att motståndaren får svårare på en motblockad, alt parrering om man av någon anledning lyckas med en perfekt parrering. Eller att man får effekten av blotta (krigarens väg - 91?) Däremot tycker jag att man skal poängtera att en parrering inte är att tänka på då man slåss mot en monstruös varelse! (jag parrerar hans trädstam- med andra ord.. jag slår undan jättens trädstam? inte om du inte själv har styrka åtminstone 20 (samma skala som i krigarens väg) och använder ett 2h svärd.. modell tyngre. å andra sidan tycker jag perssonligen att man inte borde tillåta parrering för 2h vapen, då de är så extremt otympliga att svinga, att man har svårt att bara ändra dess bana, för att ge en alternativ träffyta (mitt i svingen dvs.) för att man skal kunna göra en bra parrering, krävs det lite mer än så, däeför borde man ha ändå högre svårighetsgrad för att lyckas med det, då man använder 2h svärd.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..