Skador och hjältar
"Jag håller med om att hjältar skall vara tillräckligt hårda och tuffa för att ignorera skråmor, eller till och med ganska allvarliga skador, men den känslan framgår inte i DoD, just därför att även vanliga personer inte lider av samma skador."
Ja, jag håller med dig om att känslan inte infinner sig i DoD6.. Det känns mer som att äventyrarna blir allt mer och mer biffigare än att de blir bättre på att ignorera skador..
"...men den känslan framgår inte i DoD, just därför att även vanliga personer inte lider av samma skador. /.../ Poängen med en hjälte är väl inte att han egentligen tål mer stryk, utan snarare att han uträttar vad han måste trots svåra skador?"
Men vem säger att reglerna ska tillämpas på andra individer än rollpersonerna och ibland även spelledarpersonerna? Reglerna behöver inte innebära att de praktiseras på alla spelledarpersoner.. För du skriver ju ändå "hjälte".. Men visst, det är mer en efterkonstruerad tolkning än något som kommer logiskt genom reglerna..
"För att ta ditt exempel med Die Hard: Visst, Bruce fixar biffen trots sina skador, men han är ju ändå skadad. Det gör ont, han lider, han blöder, osv. /.../ Bruce är såpass tuff att han fixar det ändå."
I Feng Shui (som är ett actionrollspel) så har alla 35 kroppspoäng men däremot så kan de få förmågor för att undvika skada på diverse sätt.. Där får man minus om man är 10 kroppspoäng från döden, men minuset är rätt trivialt.. Visst, Bruce grämjer sig över skadorna men det är bara rollspelaren som rollspelar.. Egentligen så har det ingen spelmässig effekt.. Bruce kan fortfarande sparka rumpa med sina motståndare i strid..
I DoD6 så står kroppspoängen också för smärta, om jag minns det rätt (har inte läst reglerna).. Jag vet inte om det finns minusmod i DoD6 för skador men om man jämför någon som har fått 3 dolkstick i sig och ligger på marken och blöder med någon som fått tre dolkstick i sig och kan fortfarande slåss obehindrat, skulle man inte kunna säga att den senare kan tåla smärtorna av tre dolkstick bättre? DoD6 har samma princip Feng Shui som har samma kroppspoäng på alla men förmågor, men DoD6 ökar istället kroppspoängen.. Allt är relativt.. En spark på en hob (eller vanlig människa) har inte samma effekt som en spark på en jätte (eller en hjälte)..
"Lite samma sak som att man måste vara rädd för att kunna vara modig.."
Det behöver inte vara bara för en själv det gäller.. Lille Skutt är ju alltid så himla rädd och han framhäver då Bamse som mycket, mycket modig.. Om bybor springer för livet medan riddaren drar sitt svärd och muttrar något om att "det bara är en level 1-drake" så är riddaren modig jämfört med de andra..
(Huvudargumentet)
Jag håller med om att definitionen för "hjälte" kan skriva som "personen gör något, trots att allt talar emot denne".. Det är en definition av ordet - en defintion av vardagshjälte som används idag.. En annan definition är att hjälten över så mycket mer än de övriga i sin närvaro.. Det är inte bondpojken Garion som plöjer ner draken, utan det är den riddaren Göran.. Med andra ord.. Det finns olika sorters hjältar.. Stirra dig inte bara blind på din version..
/Han som inte har läst om Sankt Göran och draken men antar att riddaren är über