Nekromanti DoD6 stridssystem.

Zporl

Veteran
Joined
23 Nov 2003
Messages
19
Re: Inte bara dödligt utan även otroligt tufft!

Hmm, gillade undvikning och stålsättning. Dessutom var iden att ha lägre CL på följandeattack något man kunde ta in i dubbel och trippelhugg. Helst vill jag undvika effekter som "ligger kvar" efter att man gjort sin handling. Det tendera till att göra strider längre och mer komplicerade och vi vill undvika det. Någon form av andring till min skäldattack vore också intressant, gillar den inte som den är nu.

Motattack och obeväpnad parering skulle vara intressanta att införa i någon annan stridsfärdighet än just min dvärgstrid.

Här följer vad jag har nu (färdigheten följer kanske inte riktigt vad som är normalt för färdigheter i DoD, utan man får nya förmågor eller föbättrade sådana vid olika FV värden. Först alla förmågor. Notera att även om det går till FV 30 så är 1-15 (eller möjligtvis 20) realistiskt för spelarna, har resten mest som skoj för min NPC):


<pre><font class="small">code:</font><hr>
Egenskap FV-slag
Dvärgstyrka - => Extra SB 12,18,24,30
Järnfysik - => Extra total KP (bonus2) 7,13,19,25
Extrem tålig - => Extra ABS 22,30
Vapenparad FVvapen => En attack kan bytas mot parad 15,19,23,27
Sköldexpert Sköld => Extra CL på sköldparering 10,16,22,28
Sköldattack: (FVDvärgstrid + FVsköld)/2 => slag (SMImål-SBslag-(STY-X)), miss faller 5,10,15,20,25,30
Dubbelhugg Dvärgstrid => 1 extra attack 5,10,15,20
Trippelhugg Dvärgstrid => 2 extra attacker 20,25,30
Krosslag Dvärgstrid => extra skada 5,8,11,14,17,20,23,26,29
Svepande Hugg FVvaepn (Dvärgstrid för erf) => Attackerar 4 motståndare (-skada/mål) 5,9,13,17,21
Andra Svep FVvaepn (Dvärgstrid för erf) => Attackerar 3 motståndare (-skada/mål), samma 3 första motståndare 21,25,29
</pre><hr>


Siffrorna på sluter är bara vid vilken FV de ändras.

Själva färdigheten och när man får förmågorna är nedan. Utöver det visade så får man för ALLA FVnivåer också ett antal grundegenskapspoäng (eller blir av med) som kan användas för att höja grundegenskaperna (ungefär som för FV). Har inte tagit med dem här. Det gör att det kab verka som om inget händer på en del FV nivåer nedan.

<pre><font class="small">code:</font><hr>
FV Effekt
1
2
3
4
5 Svepande Hugg, -10CL (-0, -4, -8, -12)
Dubbelhugg, 5 PSY
Krosslag, +1T4, 4 PSY
Sköldattack, (SMImål)
6
7 Järnfysik , +1 KP
8 Krosslag, +1T6, 3 PSY
9 Svepande Hugg, -8CL (0, -3, -6, -9)
10 Dubbelhugg, 4 PSY
Sköldexpert , +1 CL Sköld
Sköldattack, (SMImål-SBslag)
11 Krosslag, +2T4, 3 PSY
12 Dvärgstyrka ,+1 SB
13 Svepande Hugg, -6CL (0, -2, -4, -6)
Järnfysik , +2 KP
14 Krosslag, + 2T6, 3 PSY
15 Dubbelhugg, 3 PSY
Sköldattack, (SMImål-SBslag-(STY-17))
Vapenparad, -10 CL
16 Sköldexpert , +2 CL Sköld
17 Svepande Hugg, -4CL (0, -2, -4, -6)
Krosslag, +1T4/PSY (max 3)
18 Dvärgstyrka , +2 SB
19 Järnfysik, +3 KP
Vapenparad, -8 CL
20 Dubbelhugg, 2 PSY
Trippelhugg, 10 PSY
Krosslag, +1T4/PSY (max 4)
Sköldattack, (SMImål-SBslag-(STY-15))
21 Svepande Hugg, -2CL (0, -2, -4, -6)
Andra Svep, -10CL (0, -5, -10)
22 Sköldexpert , +3 CL Sköld
Extrem tålig , +1 ABS
23 Krosslag, +1T6/PSY (max 3)
Vapenparad, -6 CL
24 Dvärgstyrka , +3 SB
25 Andra Svep, -8CL (0,- 4, -8)
Trippelhugg, 8 PSY
Järnfysik , +4 KP
Sköldattack, (SMImål-SBslag-(STY-13))
26 Krosslag, +2T3/PSY (max 3)
27 Vapenparad, -4 CL
28 Sköldexpert , +4 CL Sköld
Vapenparad, -2 CL
29 Andra Svep, -6CL (0, -3, -6)
Krosslag, +2T3/PSY (max 4)
30 Trippelhugg, 6 PSY
Dvärgstyrka , +4 SB
Extrem tålig , +2 ABS
Sköldattack, (SMImål-SBslag-(STY-11))
</pre><hr>
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,295
Location
Helsingborg
Re: Inte bara dödligt utan även otroligt tufft!

Verkar vara ett ballt system.. Jag gillar att sitta och pryttla med lite kombinationer hitan och ditan som spelare.. :gremsmile: Som spelledare gillar jag simpla däremot system.. Min Stridskonstfärdighet följer samma princip som din (alltså fler förmågor ju högre FV), men jag har en annan lösning.. Du gav mig tillbaka lite av inspiration till att fortsätta skriva på mitt eget system.. Det får jag tacka för.. :gremsmile:

/Han som undrar vad i sitt system han ska nysta upp först

<font size="1">[edit] Nu satte jag mig ner och gjorde klart karaktärsskaparsystemet, vilket blev rätt ballt när jag testade göra gubbs.. Nu ska jag bara fixa erfarenhetssystemet, magireglerna (=myycket) och speltesta stridsreglerna så är allt klaaart!</font size>
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Det är dags att sätta stopp för den här farsen...

Ungefär nu slutar det här skämtet vara kul... jag menar... quadhugg... om jag skulle driva det till... ja vad fan tio hugg per attack nu skulle kallas... så skulle nog tråden låsas...

Så för att avsluta allt det här vill jag bara säga att dubbelhugg är en av de absolut lamaste förmågorna någonsin...
 
Top