Nekromanti DoD6 vs DoD4/EDD?

Shaggy

Swordsman
När vi nu har fått skillnaderna mellan EDD och DoD4 klargjorda har jag ytterligare en fråga: Hur skiljer sig detta mot DoD6, eller för all del DoD5? Jag har bara läst och spelat EDD/DoD4 men funderar på att beställa DoD6. DoD5 har jag inte hört särskilt mycket gott om. Det påstås vara en totalt utspårad version med (hemska tanke) inslag av sci-fi. Det låter nästan värre än artikeln om handeldvapen i Sinkadus för ett antal år sedan.

DunkLspiel

Veteran
4:an vs. 5:an - inga större regelskillnader förutom att det är lättare att bli skicklig på magi (har jag för mig) och att den fåniga regeln om att magi och järn inte går ihop är bortplockad. Det är kanske nåt mer som jag har missat. Jag är inte så påläst på 4:an. Världen i DoD5 är f.ö totalt urspårad om man ska jämföra med tidigare versioner, inget negativt om detta dock och jag orkar inte förklara p.g.a att det stryker omkring chronopiahatare här som bara väntar på ett tillfälle att sätta klorna i mig. Är du rädd för förändringar så är det kort och gott inget för dig.

DoD6 är för det första levelbaserat (som D&D ungefär) och skall visst utspela sig i en lite sådär nordisk/mytologisk värld. Världsbeskrivningar lyser dock med sin frånvaro så hur det fungerar får man tänka ut själv tydligen. I övrigt är det väl inga större skillnader förutom lite småändringar och plickplock. DoD6 följer samma princip som tidigare versioner skulle jag vilja påstå. Överlag är det en mysig bok som bjuder på lite roliga förändringar om man som jag är övertrött på DoD-reglerna.

'Beter man sig dumt får man respekt'

Shaggy

Swordsman
Jag är inte rädd för förändringar generellt men det beror ju på VILKA förändringar det är frågan om. Om det är en mix av fantasy och sci-fi är det inget för mig. Jag har nog mest fått omdömen från "Chronopiahatare" så det vore ju intressant att få ett omdöme från någon som gillar Chronopia också.

Krille

Super Moderator
Catastrophia revisited

"Om det är en mix av fantasy och sci-fi är det inget för mig. Jag har nog mest fått omdömen från "Chronopiahatare" så det vore ju intressant att få ett omdöme från någon som gillar Chronopia också."

Tja, jag anser mig tillhöra Chronopia-hatarna, men du får ett omdöme av mig i alla fall: det stora felet med DoD5 är att det står "Drakar&Demoner" på framsidan. Hade det inte stått "Drakar&Demoner" på framsidan så hade de flesta kritiska rösterna nämligen tystnat. Kritiken är i övrigt stilistisk: jag tycker inte om svengelska i svenska rollspel (därför avskyr jag "gobliner" och "griffoner" - vilka förekommer i Chronopia), och världen beskrivs med en jefla massa superlativ (allting är ondast, slemmigast, störst, mäktigast, mest perverst, skitigast etc - tumregeln är att allt är mest, och i synnerhet det som beskrivs i senaste modulen).

Lägger man undan den biten av kritiken så upptäcker man att Chronopia-hatare klagar på att Chronopia är en stor stad med en massa folk från alla håll i världen och som har en massa tekniska uppfinningar, "å det är ju inte är medeltid ju". Pyttsan: <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...ber=39481&page=&view=&sb=&vc=1#Post39481">läs här</a> och få!

Rent genremässigt är Chronopia inte en blandning av sci-fi och fantasy (och varför det skulle vara en så hemsk blandning förstår jag inte - det är ju precis det som Star Wars är), utan snarare fantasy med inslag av eftermedeltida teknik - vilket även Ereb Altor var. Både de hatade eldkastarna och luftskeppen finns faktiskt i Ereb Altor, och åtminstone <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...2&page=&view=&sb=&vc=1#Post25302">eldkastarna är faktiskt medeltida</a>.

Så slutsatsen för min del är att DoD5/Chronopia helt enkelt bara är en sorts fantasy som jag inte tycker om, och som presenterats på ett sätt som jag anser vara överdrivet och med ett språk som inte har i Sverige att göra. I övrigt faller alla argument platt till marken.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Don Kennetho

Warrior
Re: Catastrophia revisited

Hade det inte stått "Drakar&Demoner" på framsidan så hade de flesta kritiska rösterna nämligen tystnat.

Det är riktigt. Jag hade varit en av de rösterna.

Stämningen i Dod 1-4 har i princip varit likartad och jag tycker även att DoD6 har gått tillbaka till denna ton som angavs i tidernas gryning. Helt rätt handlat i mina ögon.

DoD5 är dock någonting helt annat. Visst, världen kan vara kul och så, men den är inte det som namnet DoD betydde för oss som spelat de gamla upplagorna. När jag köper en ny version av ett spel har jag förväntingar på att det trots allt ska likna tidigare versioner. Köper jag en ny version av CoC vill jag inte att man ska ha plockat bort alla Great Old Ones för att istället lägga in marsianer som RPnas huvudmotståndare. Köper jag Neotech vill jag inte att det ska handla om gröna smurfar i en drömvärld.

En ny version tycker jag äldre spelare ska kunna känna igen sig i, det ska inte vara ett helt nytt spel. I sådana fall bör man ändra på namnet, vilket jag tycker Target Games definitivt skulle ha gjort i det här fallet.

Som en fotnot tycker jag också DoD5 har en väldig miss i regelsystemet; att färdigheternas kostnad inte ökar med hur skicklig man är. FVna ökar lavinartat i hastighet, det tar inte lång tid förrän de ligger på 30-40 vilket gör att det känns ganska omotiverat att använda T20 för att avgöra om man lyckas.

Don Kennetho

DunkLspiel

Veteran
R.A.K'are läser !INTE! detta

Okey. Så här ser 'mitt' Chronopia ut.
Chronopia ligger på Altors skuggsida även om det knappt finns en skalle som vet att det existerar något på andra sidan. Så gott som alla är övertygade om att världen är platt (efter en viss extremmäktig vetenskapsman som mer eller mindre bestämde detta) och om man färdas österut rasar man förr eller senare över kanten och hamnar i intet där det lever demoner. Reser man västerut stöter man tillslut på en 'vägg' av dimma som ingen någonsin har passerat (vad man vet). Vad som finns bakom denna vägg vet man alltså inte.
Det finns fyra kontinenter som mer eller mindre är ockuperade av De Hängivna (megaonda sob's) som förslavar de som inte svär sig till deras gud och sätter dem i koncentrationsläger (om de inte kan omvändas med lite demonbesättning eller tortyr eller nåt). Det finns alltså i stort sett endast tre länder som fortfarande håller stånd mot DH och detta är Högländerna, Isvidderna och Svartblodsimperiet (pust, skulle underlätta om du läst modulerna, jaja).
Hur som haver - världen är på väg ner i prutten, vad göra? Jag vet, vi drar till Chronopia! Där är gatorna av guld och man får snabbt ett välbetalt jobb och en vacker kvinna (kanske världens mest dumma tanke)
Det är en enorm stad som inhyser ett par tre miljoner människor (och en hel del olika raser f.ö), vem orkar räkna. De flesta husen är väl hyffsat normala på några våningar eller så men titt som tätt skjuter enorma torn och byggnader upp vars tak ligger någonstans mellan 50 och 200 meter (kan kanske jämföras med block i Mutant)över mark. Gatorna, broarna, gränderna och allt vad man kan tänka kryllar av folk av alla de slag. I lyften flyger ryttare på bevingade djur, en förnäm alv uppvaktar sin dam där de glider omkring i en luftballong och enorma luftskepp anlägger himmelshamnarna. Mitt i staden finns ett berg av silver där kejsaren har sitt palats. Vem denne man är kan ingen svara på då ingen har sett honom, men hans privata armé (svarta gardet) ser till att påminna folk om att han minsann bestämmer.
Att gå ut utan ett vapen vore nog en korkad idé, speciellt om natten (mina spelare vågade inte gå ut ensamma, häh) p.g.a att det alltid finns någon tok som inte bangar på att stabba dig i ryggen och ta dina dubloner.
Vad som finns under staden kan beskrivas med ren ondska. Uråldriga tunnalar leder kilometervis ned i urberget och där finns det mindre roliga saker såsom t.ex Sid (dvärgarnas straff p.g.a deras girighet) och förruttnelsemagiker, bara för att nämna något.
Nästan samtliga invånare i chronopia är alltså flyktingar som dragit med sina kulturer och rikedomar (det råder en mördande inflation) vilket betyder att man knappt kan lämna en stadsdel för en annat utan att ha vandrat mellan olika kulturer och seder. Det finns i stort en stadsdel för varje ras och kultur, bl a finns en demonstad med tre demonfurstar som inte kan ta sig hem till helvetet, en magikerstad, en dvärgstad, en alvstad o.s.v.
Teknologinivån har jag satt ganska hög. Det finns luftskepp, det finns enkla varianter av kameror, det finns ångkraftverk (och svartgasverk), det finns en primitiv 'cybernetik' som används av orcer, det finns demonisk 'cybernetik' som används av DH, det finns...ja det finns helt enkelt. Än så länge har jag hållit mig borta från spårvagnar men jag leker med tanken på att morgontrötta skiftarbetare står och trängs i en vagn som skramlar fram över stadens gator.
Krutvapen och gasvapen existerar i allra högsta grad, explosionsrisken vid fummelrisk bör man dock kanske tänka på.
OCH eftersom jag har tvätttid nu så hinner jag inte skriva nåt mer. Kort och gott - det är en enorm stad med hög teknologinivå, allt är fantastiskt överdrivet, det är en ond och mörk värld (lite steampunk kan man välle kalla den) som är oerhört våldsam och pervers (kul att få beskriva både slaffs och sex) och som dessutom innehåller en hel del underlättande humor, även om det kanske inte märks i vad jag skrivit. Hur som helst är det den bästa spelvärld jag lagt tassarna på, ENLIGT MIG ALLTSÅ. NI BEHÖVER INTE FÖRKLARA HUR DÅLIG DEN ÄR!
(dags att äntra tvättstugan och klura på vart strumpor egentligen tar vägen i torktumlaren)

---

'Beter man sig dumt får man respekt'

Shaggy

Swordsman
Re: Catastrophia revisited

Jag tycker faktiskt inte att Star Wars är en blandning av sci-fi och fantasy. Kraften och ljussvärd är i mitt tycke inte tillräckligt för att det ska kunna kallas fantasy. Och inte för att blandningen skulle vara särskilt hemsk i sig. Jag har bara personligen väldigt svårt för att svälja den. Jag föredrar isåfall renodlade fantasy- eller sci-fi-världar. Det är väl en fråga om tycke och smak.

Sen gillar jag f ö inte Star Wars-världen heller. Den är för tråkig, svartvit och polariserad. Det är för mycket barnboksstämning där de goda är goda och de onda är onda.

Rickard

Urverk speldesign
Sök på forumet

'Sök'-länken där uppe är en bra länk. Det tar kanske ett tag innan du hittar vad du söker. Jämnförelser har iaf gjorts innan.

"<EM>Både de hatade eldkastarna och luftskeppen finns faktiskt i Ereb Altor,</EM>"
Jo, men de var väldigt sällsynta. Luftskeppen i C. är vanliga, eldkastare kan man få tag på medan de i Ereb fanns på ett ställe på en hel kontinent.

/[color:green]Han</font color=green> som inte ens placerade C på Altor

Shaggy

Swordsman
Vad jag vill veta

Jag har sökt. Det enda jag hittar är diskussioner om vilket spel som är bäst och huruvida det är bättre att slå eller välja fram sin rollperson.

Det är inte vad jag är ute efter. Jag är inte ute efter information om varenda liten detalj som har ändrats heller. Det jag vill ha är övergripande information om vilka nya spännande idéer, koncept och världsbeskrivningar som har tillkommit. T ex är religion tydligen mer betydelsefull i DoD6, inklusive nya regler för präster. Sådana saker är intressanta att få veta.

Om du har tips på vad jag ska söka efter eller hellre länkar till lämpliga texter så tar jag tacksamt emot dem. :)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tycker inte...

...att stämningen i DoD1 och 2 på något sätt förvaltades, elelr var lika, den stämning som finns/fanns i Ereb Altor.

För mig är D0D6 mer Drakar-stämning än både Ereb och Chronopia. Men det visar väl bara att smaken är väldigt annorlunda från person till person.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Rickard

Urverk speldesign
Re: Vad jag vill veta

Här är några trådar som jag hittade efter 10 min. letande:
<A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...umber=107027&page=&view=&sb=&vc=1#Post107027" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...107027&page=&view=&sb=&vc=1#Post107027</A> <A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...Number=77753&Search=true&Forum=DoD&Words=DoD6 skillnader&Match=And&Searchpage=0&Limit=25&Old=1year&Main=77753" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...Number=77753&Search=true&Forum=DoD&Words=DoD6 skillnader&Match=And&Searchpage=0&Limit=25&Old=1year&Main=77753</A>
<A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...&Number=97786&page=&view=&sb=&vc=1#Post97786" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...r=97786&page=&view=&sb=&vc=1#Post97786</A> <A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...Number=93344&Search=true&Forum=DoD&Words=DoD6 skillnader&Match=And&Searchpage=0&Limit=25&Old=1year&Main=93344" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...Number=93344&Search=true&Forum=DoD&Words=DoD6 skillnader&Match=And&Searchpage=0&Limit=25&Old=1year&Main=93344</A>

Det var rätt mkt pratandes om skillnaden mellan DoD6 och tidigare vers. Mkt möjligt att jag missat nån tråd.
Visst. Det <EM>var</EM> många "EDD är bättre", "DoD6 suger" men några var seriösa och svararade.

/[color:green]Han</font color=green> som bara tittade igenom första inläggen (och sökte på "DoD6 skillnader")

Shaggy

Swordsman
Öhum. Tack.

Jo, det var bra trådar. Tack. Jag vet inte varför jag inte lyckades hitta något. Jag tror att jag sökte på "DoD6", "DoD6 DoD4", "DoD6 EDD" och lite annat. *känner sig dum och en aning trött*

Hasse

Hero
Några svar

Nytt i DoD6

* 8 grundegenskaper, Den nya heter Spiritus, spi, och är viktig för magiker och präster.

* DoD6 är yrkesnivåbaserad, dvs när man stiger i yrkesnivå, YN, så får man färdighetspoäng att köpa högre FV i färdigheter.

* Präst/helig krigare är nya yrken som är kopplade till de nya religions reglerna som innebär att dessa yrkan kan bruka s.k. maktböner. Dessa böner fungerar som prästernas motsvarighet till magikernas besvärjelser. SPI-värdet är det som ligger till grund för hur stor chans det är för bönen att lyckas.

* Magireglerna är ändrade, till det bättre enl. mig, chansen för att lyckas lägga en besvärjelse baseras på SPI som stiger när trollkarlen stiger i YN. Effekt en besvärjelse gör beror på trollkarlens YN.

* när man strider så slår man mot sin stridskapacitet, SK, för att se om en attack eller parering lyckas. När rp stiger i YN så stiger även hans SK, olika mycket beroende på RPs yrke.

* KP stiger då man stiger i YN, KP-höjningen varierar beroende på yrke.

* När man genererar en ny RP så slår man fram grundegenskapern med tärningar precis som på den gamla goda tiden/images/icons/wink.gif personligen har aldrig gillat att köpa grundegenskaperna mha bakgrundspoäng.

* Den nya världen Trudvang presenteras inte så mycket i regelboken men vissa glimmtar ges som tillsammans med Bergtings stämmningsfyllda bilder gör att man kan skapa sig en bild av Trudvang trots allt. Det har inte givits ut så mycket material om Trudvang hittils men det som kommit tyder på att det kommer bli en mycket bra värld med härlig stämmning som kommer inspirera en till många äventyr.

Det får räcka för nu det fler skillnader men jag hoppas dessa räcker tillsvidare. Själv har jag spelat EDD tidigare men spelar DoD6 nu och mitt råd till dig är att sluta fundera och i stället beställa DoD6. Även om det skulle vara så att du tror att du skulle föredra tidigare versioner så om inte annat för den nya världens skull som jag sagt verkar kunna bli mycket bra och då akn det vara bra att ha regelboken så att man kan ta del av det nya materialet till DoD så att man kan "konventera" det man vill ha eller helt enkelt spela EDD/DoD4 i Trudvang.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Don Kennetho

Warrior
Re: Jag tycker inte...

Men det visar väl bara att smaken är väldigt annorlunda från person till person.

Naturligtvis är det så. Men jag tycker att DoD alltid hade en klassisk fantasystämning förut (standardfantasy skulle väl många säga), vilket jag även tycker att DoD6 har men definitivt inte Chronopia.

Många av de äventyr som fanns innan Ereb skulle mycket väl kunna passa in i den världen.

Don Kennetho

Shaggy

Swordsman
Tack. Jag hittade dessutom en recension på nätet som var rätt bra (förutom att människan särskrev hur mycket som helst).

* 8 grundegenskaper, Den nya heter Spiritus, spi, och är viktig för magiker och präster.

Det där verkar vara en väldigt bra sak. Att separera PSY i två olika grundegenskaper är något som behövs och som jag själv har funderat på länge.

* DoD6 är yrkesnivåbaserad, dvs när man stiger i yrkesnivå, YN, så får man färdighetspoäng att köpa högre FV i färdigheter.

Det där verkar rätt dåligt. Jag gillar inte generella karaktärsnivåer. Jag gillar inte heller att en mer erfaren rollperson får högre KP (eller grundegenskaper för den delen med det är väl inte aktuellt här).

* Präst/helig krigare är nya yrken som är kopplade till de nya religions reglerna som innebär att dessa yrkan kan bruka s.k. maktböner. Dessa böner fungerar som prästernas motsvarighet till magikernas besvärjelser. SPI-värdet är det som ligger till grund för hur stor chans det är för bönen att lyckas.

Verkar vara en bra och intressant grundtanke.

* Magireglerna är ändrade, till det bättre enl. mig, chansen för att lyckas lägga en besvärjelse baseras på SPI som stiger när trollkarlen stiger i YN. Effekt en besvärjelse gör beror på trollkarlens YN.

Det där tycker jag inte heller riktigt om. Att de har olika initiativ för besvärjelser är en bra sak men magiskolorna tycker jag är bra och dem vill jag ha kvar.

* när man strider så slår man mot sin stridskapacitet, SK, för att se om en attack eller parering lyckas. När rp stiger i YN så stiger även hans SK, olika mycket beroende på RPs yrke.

Det där har jag inte riktigt greppat så det har jag ingen åsikt om än. Jag får väl se vad jag tycker efter att ha läst mer och ev. även provspelat om jag får möjlighet. (Den SL jag oftast spelar med håller sig troget till EDD, med vissa modifieringar givetvis.)

* KP stiger då man stiger i YN, KP-höjningen varierar beroende på yrke.

Se ovan.

* När man genererar en ny RP så slår man fram grundegenskapern med tärningar precis som på den gamla goda tiden personligen har aldrig gillat att köpa grundegenskaperna mha bakgrundspoäng.

Jag gillar i o f s att köpa, åtminstone delvis. Grundegenskaper tycker jag att man ska kunna köpa. Man har från början en bild av vilken karaktär man vill ha och att sen hålla och förhandla med SL om att flytta om grundegenskaper och poäng för att få något som är mer likt vad man hade tänkt sig tycker jag är rätt fånigt. Det är som att slå om vilken ras man ska vara eller vilket yrke man ska ha. Bättre då att kunna styra lite bättre hur ens rollperson blir genom att få välja det. Vissa saker som social status, svärdshand och andra mindre viktiga saker kan man dock lika gärna slå om.

Det får räcka för nu det fler skillnader men jag hoppas dessa räcker tillsvidare. Själv har jag spelat EDD tidigare men spelar DoD6 nu och mitt råd till dig är att sluta fundera och i stället beställa DoD6.

Redan gjort. Tyvärr dröjer det två veckor (eller snarare en vecka vid det här laget) innan det kommer och jag är nyfiken. (Ja, jag vet att jag kan ta en femminuterspromenad till närmaste spelbutik och köpa det. Jag beställde dock diverse andra prylare samtidigt vilka är svårare att få tag på i vanliga affärer och SÅ nyfiken är jag trots allt inte. :) )

Hasse

Hero
"Jag gillar inte generella karaktärsnivåer. Jag gillar inte heller att en mer erfaren rollperson får högre KP"

Själv kan jag spela båda med och utan nivåer, men för dem som inte kan tänka sig att spela med nivåer så finns det olika regelvarianter på Riotminds hemsida där en är just att spela utan Yrkesnivåer. De olika regelvarianterna finns under en länk kallad just "Regelvarianter".

"Att de har olika initiativ för besvärjelser är en bra sak men magiskolorna tycker jag är bra och dem vill jag ha kvar."

Vad jag förstår så har du ju EDD så det är ju bara att kolla vilka besvärjelser så som ingår i de olika skolorna och sedan skapa dem igen, även om det inte nämns några skolor i regelboken så nämns det inget heller om att det inte finns olika skolor. Jag tycker istället detta ger en större frihet, nu kan man ha olika skolor efter olika legendariska trollkarlar, jmf Kung Fu osv, förutom de traditionella skolorna. RP kan ju faktiskt skapa sin egen skola bara det är en helt egen kampanj.

"Man har från början en bild av vilken karaktär man vill ha och att sen hålla och förhandla med SL om att flytta om grundegenskaper och poäng för att få något som är mer likt vad man hade tänkt sig tycker jag är rätt fånigt."

Vi slår inte heller fram helt enligt regelboken även om det endast är tärningar som används, jag brukar låta spelarna så ett par extra grundegenskapsslag och därefter ta bort de sämsta och sedan låta de placera de kvarvarande värdena som de vill, min erfarenhet är att man med detta system får RP som motsvarar det spelaren tänkt sig.

Hasse

Pink Floyd

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Jag tycker inte...

Det fanns väl knappt någon definierad värld, förutom lite bygder och obygder som låg mellan spindelkonungens pyramid, Sarkath Hans gravvalv och byn Gruvsala i introduktionsäventyret. Alltså var stämningen i stort beroende på spelledaren. Det var definitivt inte någon klart definierad "nordisk fantasy" där nästan hela världen var en enda stor skog med Bauer-troll i.

Hur som helst tycker jag att Ereb Altor är ett sådant lapptäcke att det inte går att få någon övergripande stämning där heller.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>Det där har jag inte riktigt greppat så det har jag ingen åsikt om än.</EM>
Såhär är det. Du får ett spec. antal poäng, som varierar beroende på bla yrke och ras, för att köpa ett speciellt "vapenfärdighetsvärde" (SK). Du sätter ut dessa poäng på olika attacker och pareringar och sen kan du köpa (i EP) vilka vapen du kan använda till just det värdet.

För att ta ett enkelt (lite felaktigt) exempel vinklat från gamla vers.
Du har 14 i Vapenfärdighet. Du köper (för säg 2 EP styck) att du kan kortsvärd, dolk, lasso till Vapenfärdighet. Alltså kan du hantera alla vapen du köpt till FV 14. Vill du ha ett vapen till så spenderar du lite EP till så kan du hantera ytterligare ett vapen till FV 14.

"<EM>...finns det olika regelvarianter på Riotminds hemsida där en är just att spela utan Yrkesnivåer.</EM>"
Den den suger pung.. Perfekt slag gör att man höjer ett steg, vilket innebär att det är slumpen som avgör om man blir bättre eller inte. Borde vara som i gamla DoD(3, s.17) då man höll reda på vilka färdigheter man använt och sedan slog 1T20 (ungefär. egentligen T100). Om man slog under 20-FV så höjde man ett steg. Visserligen är det en slump här också men en annan sorts... typ.

En sak som inte tagits upp är att BC inte finns längre. Istället får man fler färdighetspoäng (gamla EP) att sätta ut på färdigheter. Desto bättre man slår desto fler FP.
Så köpa färdigheter funkar nog inte så bra i DoD6, <B>Shaggy</B>.

En annan sak är att man har mindre EP än tidigare (nu kallat FP) och att olika färdigheter kostar olika, som i EDD.

/[color:green]Han</font color=green> som inte läst reglerna till DoD6 så rätta gärna om det är helt fel

Hasse

Hero
"Vill du ha ett vapen till så spenderar du lite EP till så kan du hantera ytterligare ett vapen till FV 14."

Som jag fattat det så är det så att FV i en vapenfärdighet endast anger vilka/hur många vapen du kan hantera med fulla attackar och pareringar som i sin tur baseras på rollpersonens SK-värde.

""...finns det olika regelvarianter på Riotminds hemsida där en är just att spela utan Yrkesnivåer."
Den den suger pung."

Har inte använt regelvarienterna så jag kan inte uttala mig om hur bra de jag tyckte bara att det kunde varabra för Shaggy att veta att de finns.

"En sak som inte tagits upp är att BC inte finns längre."

Precis och de har ersatts av grundegenskapsslag som modifierats beroende på svårighetsgrad.

"Desto bättre man slår desto fler FP."

Förtydligande bara: Desto bättre grundegenskapsvärden man slår fram desto fler FP att fördela vid höjning av yrkesnivån.

Hasse

Pink Floyd

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>Som jag fattat det så är det så att FV i en vapenfärdighet endast anger vilka/hur många vapen du kan hantera med fulla attackar och pareringar som i sin tur baseras på rollpersonens SK-värde.</EM>"
Som jag skrev, lite elaktigt exempel. "FV i Vapenfärdighet" är SK.

"<EM>Desto bättre grundegenskapsvärden man slår fram desto fler FP att fördela vid höjning av yrkesnivån.</EM>"
Gäller inte det vid RPskapandet också? Så gjorde iaf min SL. Vi fick olika FP beroende på hur bra vi slog fram våra GE:er.

/[color:green]Han</font color=green> som kanske haft en dåligt påläst SL