R.A.K'are läser !INTE! detta
Okey. Så här ser 'mitt' Chronopia ut.
Chronopia ligger på Altors skuggsida även om det knappt finns en skalle som vet att det existerar något på andra sidan. Så gott som alla är övertygade om att världen är platt (efter en viss extremmäktig vetenskapsman som mer eller mindre bestämde detta) och om man färdas österut rasar man förr eller senare över kanten och hamnar i intet där det lever demoner. Reser man västerut stöter man tillslut på en 'vägg' av dimma som ingen någonsin har passerat (vad man vet). Vad som finns bakom denna vägg vet man alltså inte.
Det finns fyra kontinenter som mer eller mindre är ockuperade av De Hängivna (megaonda sob's) som förslavar de som inte svär sig till deras gud och sätter dem i koncentrationsläger (om de inte kan omvändas med lite demonbesättning eller tortyr eller nåt). Det finns alltså i stort sett endast tre länder som fortfarande håller stånd mot DH och detta är Högländerna, Isvidderna och Svartblodsimperiet (pust, skulle underlätta om du läst modulerna, jaja).
Hur som haver - världen är på väg ner i prutten, vad göra? Jag vet, vi drar till Chronopia! Där är gatorna av guld och man får snabbt ett välbetalt jobb och en vacker kvinna (kanske världens mest dumma tanke)
Det är en enorm stad som inhyser ett par tre miljoner människor (och en hel del olika raser f.ö), vem orkar räkna. De flesta husen är väl hyffsat normala på några våningar eller så men titt som tätt skjuter enorma torn och byggnader upp vars tak ligger någonstans mellan 50 och 200 meter (kan kanske jämföras med block i Mutant)över mark. Gatorna, broarna, gränderna och allt vad man kan tänka kryllar av folk av alla de slag. I lyften flyger ryttare på bevingade djur, en förnäm alv uppvaktar sin dam där de glider omkring i en luftballong och enorma luftskepp anlägger himmelshamnarna. Mitt i staden finns ett berg av silver där kejsaren har sitt palats. Vem denne man är kan ingen svara på då ingen har sett honom, men hans privata armé (svarta gardet) ser till att påminna folk om att han minsann bestämmer.
Att gå ut utan ett vapen vore nog en korkad idé, speciellt om natten (mina spelare vågade inte gå ut ensamma, häh) p.g.a att det alltid finns någon tok som inte bangar på att stabba dig i ryggen och ta dina dubloner.
Vad som finns under staden kan beskrivas med ren ondska. Uråldriga tunnalar leder kilometervis ned i urberget och där finns det mindre roliga saker såsom t.ex Sid (dvärgarnas straff p.g.a deras girighet) och förruttnelsemagiker, bara för att nämna något.
Nästan samtliga invånare i chronopia är alltså flyktingar som dragit med sina kulturer och rikedomar (det råder en mördande inflation) vilket betyder att man knappt kan lämna en stadsdel för en annat utan att ha vandrat mellan olika kulturer och seder. Det finns i stort en stadsdel för varje ras och kultur, bl a finns en demonstad med tre demonfurstar som inte kan ta sig hem till helvetet, en magikerstad, en dvärgstad, en alvstad o.s.v.
Teknologinivån har jag satt ganska hög. Det finns luftskepp, det finns enkla varianter av kameror, det finns ångkraftverk (och svartgasverk), det finns en primitiv 'cybernetik' som används av orcer, det finns demonisk 'cybernetik' som används av DH, det finns...ja det finns helt enkelt. Än så länge har jag hållit mig borta från spårvagnar men jag leker med tanken på att morgontrötta skiftarbetare står och trängs i en vagn som skramlar fram över stadens gator.
Krutvapen och gasvapen existerar i allra högsta grad, explosionsrisken vid fummelrisk bör man dock kanske tänka på.
OCH eftersom jag har tvätttid nu så hinner jag inte skriva nåt mer. Kort och gott - det är en enorm stad med hög teknologinivå, allt är fantastiskt överdrivet, det är en ond och mörk värld (lite steampunk kan man välle kalla den) som är oerhört våldsam och pervers (kul att få beskriva både slaffs och sex) och som dessutom innehåller en hel del underlättande humor, även om det kanske inte märks i vad jag skrivit. Hur som helst är det den bästa spelvärld jag lagt tassarna på, ENLIGT MIG ALLTSÅ. NI BEHÖVER INTE FÖRKLARA HUR DÅLIG DEN ÄR!
(dags att äntra tvättstugan och klura på vart strumpor egentligen tar vägen i torktumlaren)
---
'Beter man sig dumt får man respekt'