Jag har inte ens tittat i, eller på den reviderade upplagan, men när jag halvläste lite i något av de senare inläggen fick jag för mig att göra ett försök vad gäller en förklaring av dod6:expert stridsregler. Kanske kan det hjälpa något.
Önska mig lycka till.
Men först och främst så har varje gubbe en Sk-Grund.(sty+fys+smi/3)
Harald har 13 i Sty, Fys och i Smi, det ger honom 13 i Stridskapacitetgrund. (13+13+13/3=39/3=13)
Sen har du ett vapen fv som du lägger till på din sk grund och för Sk för det aktuella vapnet/vapengruppen.
Harald behärskar två vapentekniker, stickvapen till fv4 och 2hsvärd till fv 6. Detta ger honom en Stridskapacitet vad gäller stickvapen på17 (grund sk 13 + vapen fv 4 =17) och en Stridskapacitet vad gäller 2h yxor på 19 (grund sk 13 +yxa fv 6 = 19)
Så långt hyfsat enkelt(hoppas jag.) Denna Stridskapacitet:yxa respektive stickvapen bildar varsina 'stridspölar' som du inför varje attack kan dela in i olika många attacker/pareringar. För enkelhetenskull så lämnar vi stickvapnet och koncentrerar oss på 2hyxan.
När du nu ska dela in dina attacker/pareringar så bör du tänka på att för att kunna få attack nr 2 måste du CL 5, (chans att lyckas, allstå så många stridspoäng du tar från pölen till aktuella attacken), och för att attack 3 krävs 5 poäng i attack 2 osv, max fyra attacker. Att dela ut poäng på pareringar funkar på samma sätt.
Harald som står inför 2 starka skogstroll beslutar sig för att slåss väldigt offensivt, och delar därför ut sin stridskapacitet på följande sätt, attack1 Cl 9, attack2 CL 7 och för säkerhetskull tar han en liten parering, CL3.
Och hur du delar in poängen beslutar du inför varje strid, har karaktären färdigheten taktik kan han ändra mellan varje stridsrunda, om han vill.
Detta är hur jag uppfattat reglerna enligtboken, och kör ungefär så, även om mina spelare mitt under en strid får välja att ändra sina attacker/pareringar om dom så önskar, utan färdigheten taktik.
Hoppas det kan hjälpa och inte rörde till allt för mycket.