Re: Chronopia
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Chro. endast har smärre förbättringar om man jämför med 91:ans regelsystem
<hr></blockquote>
Förbättringar? Om jag minns rätt så är den ända förändringen i själva spelsystemet att man inte längre har något "bekräftelseslag" vid perfekt och fummel. Med andra ord är alla 1:or perfekta och alla 20:or fummel, i stället för att kräva ett andra slag under/över FV. Det kallar jag inte en förbättring...
Jag har ett vagt minne av att det var lättare att slå sönder vapen också i Chronopia, men det kan ha varit en förändring som kom redan i 91.
I EDD och 91:an så är de enda som är lika är att de har samma tärningssystem och ungefär samma namn på grundläggande saker (färdigheter, grundegenskaper, förkortningar)..
<hr></blockquote>
Nja, de är lika på ytan - strid går till på samma sätt, båda använder kroppsdelar (hu!), magi funkar likadant, o s v. Däremot är det en massa detaljer som ändrats, såsom enskilda färdigheter, jätteinflation (de flesta saker kostar runt 5 ggr så mycket i 91 om jag minns rätt - en mesig trästav kostade väl runt 100 silver?), och ersättning av BEP med kg. Den stora förändringen är ju att man har ett BP-system för att göra figurer i stället för att slumpa fram det mesta. I Expert valde man ras, yrke (begränsat av grundegenskaper och socialt stånd och i vissa fall ras), ålderskategori och färdigheter (begränsat av yrke). I 91 så väljer man sin ras, sitt yrke, sina grundegenskaper (begränsat av yrket), och sina färdigheter, samt har visst inflytande på händighet, socialt stånd, startkapital, och särskilda förmågor (alla dessa var baserade på slumpfaktor + spenderade BP).
Under själva spelets gång var det dock inga större skillnader mellan EDD och 91.
EDD har t.ex. över 17 magiskolor medan 91:an "bara" har tre..
<hr></blockquote>
EDD med diverse supplement (främst magiboxen) har 14 magiskolor (animism, häxkonster, nekromanti, elementarmagi, harmonism, röstmagi, mentalism, symbolism, illusionism, drakmagi, alkemi, stavmagi, spiritism, demonologi). EDD i sig självt har bara 6 (animism, elementarmagi, illusionism, mentalism, nekromanti och symbolism) - resten kom i diverse Sinkaduser, Gigant, Ivanhoe och till och med en del i magiboxen själv. Om du ska räkna med magiboxen till EDD får du räkna med diverse supplement till 91:an också, främst Magikerns Handbok (med underskolor till de tre i 91s grundregler), Drakar och vad nu demon-boken hette (Kaos väktare?).