Nekromanti DoD91, Expert eller DoD6????

Lord_Piet

Veteran
EDD?

Hvilken versjon er det jeg har???
I min Expert utgave så er det 6 magiskoler.
Jeg har og sett på de rollformularene som ligger ute noen forandringer som jeg ikke kjenner til.
For eksempel forskjellige kategorier på ferdigheter (primær, sekundær, yrke).
Jeg har sikkert en veldig gammel utgave av expertreglene, men kan noen oppklare dette for meg. Jeg er forvirret...

Krille

Super Moderator
Re: EDD?

"Hvilken versjon er det jeg har??? I min Expert utgave så er det 6 magiskoler."

De flesta magiskolor (Röstmagi, Häxmagi etc) publicerades först i tidningen Sinkadus och sammanfattades sedan i boxen Magi. I boxen tog man även med alla gamla magiskolor och lade in ett par nya.

"Jeg har sikkert en veldig gammel utgave av expertreglene, men kan noen oppklare dette for meg. Jeg er forvirret..."

Det finns bara en utgåva av Expertreglerna, och där har man indelning i färdigheter som man har grundchans i och alla andra färdigheter. Indelningen i primära färdigheter (de som man har grundchans i), yrkesfärdigheter (de som man lär sig inom sitt yrke) och sekundära färdigheter (alla andra färdigheter) kom först i och med DoD'91.

Skillnaden mellan dem är att i Expert-reglerna så har varje färdighet en kostnad, som visar hur svårt det är att lära sig den, som man sedan multiplicerar stegkostnaden med. Exempelvis, det kostar två erf för att höja från 11 till 12, vilket multipliceras med färdighetens kostnad på till exempel 3, för att ge en slutkostnad på 6 erf för att höja från 11 till 12.

I DoD'91 så beror kostnaden inte på färdigheten, utan på om det är en primär färdighet, yrkesfärdighet eller sekundär färdighet. Så att höja från 11 till 12 kostar fortfarande två poäng i baskostnad, men om det är en primär färdighet så multiplicerar man det med 2 (dvs 2x2=4 erf), är det en yrkesfärdighet så är kostnaden tre (dvs 3x2=6 erf) och är det en sekundär färdighet så är kostnaden fem (dvs 5x2=10 erf).

Staffan

Myrmidon
Re: EDD?

Det där med sex magiskolor kommer från Expert - animism, elementarmagi, illusionism, mentalism, nekromanti och symbolism.

Primära/sekundära/yrkesfärdigheter infördes i DoD91. Primära färdigheter är sådana som alla kan lite grann, och alltså får baschans i. Sekundära färdigheter är i princip alla andra. Beroende på ens yrke så får man välja tolv (nio för magiker) sekundära färdigheter som yrkesfärdigheter, och får då köpa dem billigare och får baschans i dem. I Chronopia fick man tio yrkesfärdigheter som var direkt avgjorda av yrket (alltså inte "välj tio från en lista" utan "du får de här tio"), och kunde köpa fler för bakgrundspoäng. En lista på yrkesfärdigheter kunde t ex vara:
* Vapenfärdigheter (2 stycken)
* Musik
* Valfri kunskapsfärdighet
* Tala språk (2 valfria)
* Läsa/Skriva språk (1 valfritt)
* Rida Flygdjur eller Sjökunnighet
* Simma
* Valfri färdighet

Alltså viss flexibilitet, men inte lika stor som i DoD91 där man i stället fick en lista på kanske 20-30 färdigheter och skulle välja vilka tolv som helst.

Vindhand

Myrmidon
DoD6 är nog det som kräver minst arbete och pengar att få tag på. Det är ju en poäng i sig.

Vindhand

Myrmidon
Re: Chronopia

Den stora skillnaden ligger nog mellan Expert och DoD91 snarare än mellan dessa två och DoD5. Det var väl i DoD91 de hade sönder fummelreglerna och tog bort resultatet "särskilt". Expert kunde på ett mjukt sätt gradera mellan någon som hade 30 i fv och någon som hade 40, även utanför strid. Det funkar inte så bra i -91 och framåt.

Baldyr

Hero
subjektivt tyckande

Eftersom tråden handlar om personliga preferenser så tänkte jag bjuda på min egen. Jag tycker nog att DoD Expert är den bästa versionen - och därmed roligast att spela.

Däremot måste jag medge att jag slutade spela DoD Expert när DoD'91 kom ut, vilket egentligen borde betyda att det var ett roligare rollspel. Eller så var jag bara ung och lättpåverkad. Eller nåt.

/Baldyr, fd DoD-spelare