Nekromanti DoDE

G

Guest

Guest
Nu vet jag att liknande trådar varit uppe, ni får väl låsa denna om ni tycker den är onödig...

Hur som helst...

Jag brukar vara SL till DoD Expert [Äldre utgåvan]

Så nu vill jag höra en MASSA argumen FÖR varför jag skulle köpa DoDE Version 6...

Sen lite andra frågor:

* Innehåller DoDE 6 någon form av världsbeskrivning?
* Hur kompatibelt är DoDE 6 med den äldre utgåvan av DoDE
* Magisystemet...Är dom som i DoD6 eller har NI/DOM ändrat på det oxå? [Den var nämligen det enda jag gillade i DoD6]
* Är ett GIGANT på gång eller? :)
* Slutligen en fråga till ER på RiotMinds...Har Ni tänkt er att släppa nyutgåvor av äldre äventyr [Givetvis anpassade till trudvang]??

Det var väl allt...Hoppas att få några seriösa svar...

Mvh
Lexx - I Worship his Shadow

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Innehåller DoDE 6 någon form av världsbeskrivning?
Nej

Hur kompatibelt är DoDE 6 med den äldre utgåvan av DoDE
Lika kompatibelt som regelboken var med tidigare versioner, dvs inte alls

Magisystemet...Är dom som i DoD6 eller har NI/DOM ändrat på det oxå? [Den var nämligen det enda jag gillade i DoD6]
Om magisystemet var det enda du gillade i DoD6så finns det ingen anledning att köpa D6E.

Renfield

Swordsman
Håller iofs inte riktigt med om att DoD6E skulle vara i avsaknad av världsbeskrivning, med tanke på att det förekommer en del småsaker om olika folkslag som kan vara av intresse. Kanske inte tillräckligt för att rättfärdiga att köpa det om man bara är ute efter världen, men ändå.

Reglerna skiljer sig dessutom ganska markant i sitt genomförande från vanliga DoD6, och är enligt mig ett steg i en rätt bra riktning. Det är några småsaker jag har att invända på, men det är som sagt petitesser och sänker inte mitt omdöme av DoD6E nämnvärt..

Rekommenderar att du går in till Tradition eller liknande och ber att få kolla i ett blädderexemplar.. Det kan vara så att du finner det värt det..

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Seriöst svar ...

Eftersom D6E fokuserar på rollpersonen så finns ingen egentlig världsbeskrivning annat än information angående folkslag och yrken i Trudvang.

D6E är, enligt mig, mer kompatibelt med EDD än vad DoD6 är. Grundegenskaper och färdigheter graderas på samma skala i D6E och EDD. Eftersom yrkesnivåerna inte används i D6E, utan systemet är helt färdighetsbaserat (likt EDD), så borde konvertering från det ena till det andra inte vara särskilt knepigt. De områden där skillnaden är störst är strid, KP och magi.

Vissa ändringar har gjorts i magisystemet eftersom yrkesnivåer inte används i D6E. Istället finns olika färdigheter som emulerar yrkesnivå för att avgöra hur kraftfull en besvärjelse eller maktbön är. FV i besvärjelser avgörs fortfarande med SPI – kostnad.

Inget Gigant är planerat vad jag vet. Nu berättar ju Riotgossarna inte allt för mig, men jag har inte hört något om »D6G«.

Inga nyutgåvor av gamla äventyr är planerade. (Med samma reservation som ovan.)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hmm, nu svarade du nog på fel inlägg. Jag har D6E men killen jag skrev till hade inte det och frågade hur det var.