Nekromanti DoDkopia - idéfrö

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,194
Brasklapp: Först och främst hoppas jag att jag varken stör Riotminds eller Järnringen när jag rotar lite i deras spelregler och trademarks: jag försöker bara snickra ihop en liten regelsats för idéellt privatbruk, och vill verkligen inte gå någons produkter för när. Stör ni er så slå mig i huvet med ett PM.

Alltså: Jag leder en del MUA, och gillar dess smidiga variant av BRP, samtidigt spelleder jag Svavelvinter, och funderar på att skriva äventyr i ett återskapat Ereb Altor med svavelvinterromanen som förebild. Skäl nog att försöka skriva ett system som är flexiblare och mer tidsenligt en gamla härliga, klumpiga EDD. Läs och kom med idéer. Blir det för omständigt? Är färdigheterna balanserade.

Mvh

Peter Larsson
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Breda färdigheter - som dina - är bra.
Eftersom du frågar efter synpunkter tar jag på mig petimetermössan och invänder mot ett par småsaker:

-Jag skulle vilja ha en klar definition av vad som menas med naturliga respektive tränade färdigheter, varför en viss färdighet är det ena och inte det andra.

-Sjukvård är uppdelat i en naturlig färdighet och en tränad färdighet. Eftersom de andra färdigheterna är så breda tycker jag det räcker med en sjukvårdsfärdighet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,194
Tack för feedbacken :gremsmile:

-Jag skulle vilja ha en klar definition av vad som menas med naturliga respektive tränade färdigheter, varför en viss färdighet är det ena och inte det andra.
En deltanke med systemet är att kunskap är en hårdvaluta: det finns inget allmänt skolsystem och inga yrkesutbildningar. Vilka färdighter en rp kan besitta beror på vilket liv han levt. De naturliga färdigheterna anses vara sådana som de flesta kan komma över i ett något primitivare samhälle: sådant man kan lära sig hemma på gården s.a.s., medan tränade färdigheter kräver någon sorts lärlingsskap eller en viss typ av erfarenheter, eller en mer unik uppväxt: att ha deltagit i ett fälttåg, att ha behövt överleva ensam i vildmarken osv. Avvägningen mellan de två är tvetydig för att säga det minsta, så vilka färdigheter som skall ligga var är en av de grejer jag gärna får feedback på.

Sjukvård är uppdelat i en naturlig färdighet och en tränad färdighet. Eftersom de andra färdigheterna är så breda tycker jag det räcker med en sjukvårdsfärdighet.
Det här är mitt främsta dilemma. Med Hemliga färdigheter försöker jag spegla att vissa kunskaper vaktas missunsamt av kunskapsmonopol: främst gillen och skrån. Medicin borde kanske vara en Hemlig färdighet snarare än tränad: man måste ha varit medicinstudent för att få tillgång till den, medan Första Hjälpen kan läras av alla. Hursomhelst kvarstår problemet, och vad gäller flera andra tänkta Hemligheter: t.ex. Arkitektur, Kavalleristrid, Svärdssmide osv.
De inkräktar helt klart på Hantverk och Krigföring, men tanke är att man inte skall kunna smida ett riktigt svärd med hantverk, eller rida till storms med lans med krigföring. Hela lösningen kanske inte är så snygg eller intiutiv, men tanke är att det skall reflektera att man lär sig vissa saker bara om man är med i resp. Murarskrået, upplärd som riddersman eller lärling till en mästersmed.

Vad sägs? Går de två tankarna: dels generella färdigheter, och dels kunskapen exklusivitet att kombinera?

N.B. att det knappast är möjligt att ha mer än en sådan hemlighet, (eller en typ iaf), varje sådan representerar ett livskall: du kan inte vara riddare och skråmäster samtidigt.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Då förstår jag skillnaden mellan naturliga och tränade färdigheter.

Jag tror du är inne på rätt väg med att göra de hemliga färdigheterna smalare än de tränade. En smal färdighet är lättare att motivera varför inte fler behärskar den. Det gör också mindre att den i teorin är en specialisering av en existerande bredare färdighet.

Medicin som hemlig färdighet känns rätt. Det kan finnas gott om fältskärer och annat som är riktigt skickliga på första hjälpen, men avancerad sjukvård som verkligen fungerar får gärna vara riktigt exklusiv - om man vill ha en kvasihistorisk stämning i allafall.

De här smala hemliga färdigheterna kan ju antingen vara en bonus som läggs till en bred tränad färdighet för att utföra något speciellt. Man kanske måste ha Hantverk för att kunna lära sig det hemliga Svärdssmidet, och dessutom är svårigheten så pass hög att man behöver de bägge färdigheterna sammanlagda bonus för att kunna lyckas regelbundet.
Eller också kan de vara helt separata. Inga egentliga förkunskapskrav. Lär man sig Svärdssmide kan man smida svärd. Visserligen ingenting annat, men ingen annan kan heller smida svärd.

Det finns nog andra modeller ockås. Folk som är bättre insatta i senare varianter av BRP har nog bättre råd att ge.

Nå, men lycka till!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ett helt annat förslag

Författaren själv brukar Västmark när han spelar i Trakorien, och det har också jag funderat på att göra. T10-systemet i fantasytappning är som klippt och skuret för Trakorien.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Ett helt annat förslag

...vilket leder mig till att tipsa om T10 Fantasy , som jag lade upp alldeles nyligen.

T10-systemet är ju liksom modulärt uppbyggt, så det är lätt att ta till exempel Västmarks magi, Andra imperiets Egenskaper eller taktikkort eller vad man nu vill använda. Eller byta ut T10 Fantasys attribut mot Västmarks öppna egenskaper. Hur man vill, som sagt.
 

Vasa

Veteran
Joined
31 Jul 2005
Messages
2
Verkar som fröet till ett bra system. Gillar särskilt uppdelningen i naturliga och tränade färdigheter. Och att du slår ihop flera av dom vanliga färdigheterna till en enda, många rollspel har för många färdigheter enligt mig.

En liten detalj angående grundegenskaperna. Medelvärdet på 3T6 är 10.5, så om man kastar 6 tärningar blir det i snitt 63 i värde, inte 66 som det står i första raden.

Tror inte att man ska göra gilleshantverk och stridskonster till hemligheter, jag skulle placera dom bland tränade färdigheter istället. Det viktigaste skälet är att jag trycker att monopol, censur och obefogade hemligheter är tråkiga. Och det finns en risk att en värld med mycket sådant också skulle bli tråkig.

Däremot är det bra att magi och esoterika är hemligt, ger känsla åt världen.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
582
Location
Gävle och Åland
Trakoriska aspekter

Regler är som tidigare sagt inte mitt största intresse eller ens en av mina basfärdigheter, men dessa förefaller att vara trevligt enkla. Här kommer några första tankar ur trakoriskt perspektiv):

* Stridskonst kunde flyttas till tränade färdigheter på en generell nivå, men som hemlighet kunde man få just sådana färdigheter som är förbehållna ordnar och liknande, typ Bansikan / RhabdoRanas fula knep / strid från gripar (Ransard) / vapenlös kamp enligt lämplig munkorden etc. I bok två kommer krigarna från Stegos för övrigt att ha vissa specifika fördelar.

* Magin är ju i romanen ofta (men inte alltid) kopplad till religioner, så den aspekten borde komma med. Silvia Miranda kan exempelvis manipulera väder och vind, men tycks spendera SJÄ när hon gör det.

* många i Trakorien skryter med färdigheter som de inte besitter - det vore kul om man förutom sina faktiska färdigheter kunde ha påstådda eller kanske till och med inbillade färdigheter, dvs man kan lura de flesta (även sig själv?) att man är bättre än man egentligen är.

* "Kontakter" tror jag man kan göra mycket av. I bok två utvecklas den trakoriska inrikespolitiken en del och man har ofta nytta av inflytelserika vänner.


För övrigt tillkommer en hel del nytt användbart i bok två. Jag kan inte berätta så mycket, men kommenterar gärna dina regelförslag så att det blir kompatibelt.

Jag följer med spänning reglernas fortsatta utveckling och skulle glädjas åt nya äventyr. En brasklapp: vi talade för ett tag sedan om att rita om världen runt Trakorien - det är fortfarande en möjlighet...

/Erik G
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,194
Re: Trakoriska aspekter

Underbar feedback. Just hur systemet samverkar med världen är viktigt, speciellt i det mångsubtila trakorien. Det vore helt strålande att få sina regler uppdaterad och kompatibla med bok II :gremsmile: Dessutom fick man ju ett litet förhandstips om boken :gremsmile:

Stridskonster skall nog bara vara hemlighet. För det är väl så att det mest är felikerordens martialbröder och rabdorhanamördare och liknande slutna sällskap som sysslar med sådant: jag har inte fått intrycket att det finns varmanskarate i din värld.

Jag tänker mig vid närmare eftertanke ett par olika typer av magi: Åkallan, som tar hjälp av högre krafter (och demoner), Alkemi, som använder ämnen och föremål genom deras egen, inneboende kraft, och Besvärjande, som direkt påverkar omgivningen genom ens egen själskraft. Egentligen är det väl den sista som skulle kosta SJÄ, även om en "uppkopplingskostnad" kan finnas i andra fall.
Att "skryta" låter intressant, allra mest i fråga om magi&religion där gränsen mellan helig insikt och bluffmakeri eller ren galenskap kan vara mycket hårfin.

Ang. kontakter så är den sociala biten svår att handskas med: den är så mångskiftande i trakorien att jag tvekar över hur många regler man vill blanda in. Kanske konkreta situationer som "Patron", "Medlem i Liga" eller nämnda "Gillesmedlem".

Jag ska givetvis dumpa vidare utvecklingar för allmän beskådan. Vi kommer kanske att trotta runt en smula med andra grupper i andra delar av världen, givetvis med de grymma trådarna på svavelvinter.nu i bakhuvet. Mina äventyrare kommer utan tvekan få röka bubbelpipa i Crell'huans hängande trädgårdar. Skall försöka krönikera dessa eskapader som de faller sig.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
En liten detalj angående grundegenskaperna. Medelvärdet på 3T6 är 10.5, så om man kastar 6 tärningar blir det i snitt 63 i värde, inte 66 som det står i första raden.
Men typvärdet, det mest sannolika utfallet, av 3T6 är 11.

Dewil
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,991
Location
Stockholm
Eller 10 …

Det är precis lika stor sannolikhet att 3T6 utfaller med 10 som med 11 (12,5 %).
 
Top