Kan säga att jag läste igenom DoDT under 1,5 kvällar medan jag ändå inte kunde gå på GothConpubben på grund av ryggvärk. Jag orkade inte läsa igenom färdighets- och besvärjelsebeskrivningarna något (förutom någon enstaka) så redan där skippade jag 140 sidor. Dessutom var jag mest intresserad av systemet.
Konstateranden
DoDT har grundegenskaper. De har bara döpt om de till "Exceptionella karaktärsdrag".
Grundegenskapsslagen är numera situationsslag. Mest en tilläggsregel som var tvungen att göras. Bra att de bakat in det i annat.
Färre tärningar. Det är en mer enkelhet, när de både kapat ner antalet olika tärningar som kan användas, men också antalet tärningar.
Mycket bredare färdigheter. Bland annat finns "strid" som enda stridsfärdighet. Dock kan de fördjupas med särskilda vapen, vilket i regel är fördelaktigt.
Hoberna är borttagna. Helt rätt.
Jag hittade bara 5 stavfel
, men å andra sidan läste jag snabbt.
Raud har införts. Funkar som Warhammers Fate points, där en spelare får ett extraliv.
De har skippat storlek som grundegenskap. Äntligen!
Saker som jag gillade
Fördjupningarna. De var balla och kommer antagligen ge lite färg åt gubben.
Att besvärjelser, "gudaböner" och magi funkade på samma sätt. På det sättet är det strömlinjeformat.
Skön stämning i boken. Bilderna rockar och spelledartipsen för hur man få fram Trudvangandan var bra.
Utrustningspaketen.
Bilderna var grymma. Spelvärlden kändes verkligen unik när jag tittade på dem.
Slutsats: Ett spel som jag skulle kunna tänka mig att spelleda.
Saker som kunde förbättras
Skadekapacitet, som fular sig när man inte är involverad i närstrid där motståndarna står ansikte mot ansikte.
Bätte förklaringar. Det är helkonstiga exempel, där det tar upp en halv sida om hur man delar upp skadekapacitet i flera moment. I korthet löd det: "Exempel 1: Du kan dela upp 21 i 3, 8, 11. Exempel 2: Du kan dela upp 21 i 7, 7, 7. Exempel 3: ....". För att förklara perfekt skada i strid använder de en halv sida, när man mest behövt skriva "Vid perfekta slag så slår du en extra skadetärning".
De är ibland lite för trångsynta och borde ta in fler som kan kommentera systemet. Formeln " FV × n - (n-1) × 10 " och det där med hur de förklarar perfekta slag i strid är helt... görkonstigt. Att de har 2 sidor om hur man ska leva i skogen är förvisso vettigt, om det inte vore för att det är 2 sidor
tabeller. De har förvisso tagit bort storlek som grundegenskap, men lagt till något helt... bisarrt. Orkar inte dra allt, men det är tabeller som täcker 2-3 sidor. Hela systemet med att kunna träffa flera kroppsdelar är knaaas. Särskilt i samarbete med sköldreglerna.
Bättre fokus. Detta inkluderar de två ovanstående styckena samt... besvärjelserna. Det var en hel del besvärjelser som var rätt menlösa och lika gärna kunde tagits bort. Som jag nämnde ovan så var det helt menlösa och övertydliga exempel. För Raud däremot, som åtminstone jag inte stött på (Warhammer FRPG har jag knappt spelat), var knapphändigt förklarad.
Där hade jag velat haft lite fler exempel än de få som fanns.
Exemplen kunde ha kombinerats med stämningstexterna. En personlig preferens, men jag läser aldrig stämningstexter. De ger sällan någonting, för spelmakare som gör sådana försöker mest uttrycka sin hobbyförfattarskap. Något som många spelmakare helt saknar. Gör stämningstexterna i så fall mer matiga och blanda in regelexempel i dem.
Färre tabeller. Det är banne mig tabeller överallt i spelet där det finns regler.
Några layoutmissar, vad jag kunde se, men det tycker åtminstone jag är ursäktat. Sidan med tabellerna om hur mycket stora varelser gör i skada i närstrid är jättekonstigt upplagd.
Sedan var det ett par saker som var skrattretande.
/
Han som tyckte en sak blev ännu roligare när han fick det bekräftat att det verkligen
var såpass torftigt