Re: Försämringar
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Stimmt; Behållakostnaden blir högre ju högre färdighetsnivå man har. En typisk koboldkaraktär med 21 i Långsvärd skulle behöva träna i minst tre timmar om dagen och/eller besegra ett par riktigt skickliga motståndare i veckan - på bekostnad av övrig tillgänglig tid, förstås - annars skulle de ganska snabbt upptäcka att de hade legat av sig.<p><hr></blockquote><p>Ojsan. Vad bra. Jag blir positivt förvånad över att det finns spel som använder sig av sådana regler. Själv tycker jag att det kanske är att ta i att göra det slumpmässigt (som tydligen i Western om man inte tränar). Kanske skulle man istället använda det dels för att påpeka för spelarna att om de vill spela världsmästaren i Kendo så måste de också träna dagligen, äta sunt, och inte ge sig ut i strider till höger och vänster.
Ett annat sätt att använda "försämring" på som jag använder mig av när jag spelleder Vampire är helt enkelt att spelarna till viss del får "flytta om" sina värden under längre hopp. Väljer då spelaren att han gått i terapi för att bli en bättre människa, höjer sin Empathy och istället sänker sin Firearms eftersom han inte längre tränar varje vecka så är det helt okej enligt mig.
Det där om att när man väl lärt sig cykla så håller det i sig stämmer väl till en viss grundläggande nivå, men det gäller inte i någon större utsträckning. Det är därför det inte heter "när man väl utfört en by-passoperation..."
-Robert