Rickard
Urverk speldesign
Re: Magiskolor
Jo, jag kan hålla med om att magikerna var dåliga, även efter en tids spelande, men grundidén med magiskolor var bra.
Billigare magi kom inte förrän i Chronopia (iaf <EM>en</EM> bra sak med spelet) när de blandade in udda siffror i kostnaden som baserades på SV (se tabell så kanske ni förstår).
Jag antog att Riotmind bara skulle "rippa" av besvärjelserna till DoD6 men så var tydligen inte saken, tack och lov för det. Jag antar att de gör om så att det blir mer nordisk stämning(?). Bara de inte försöker göra som i Eon att formeln "Kelinotis heliotropiska luminalsfär" i själva verket är ljusklot. Det blev lite löjligt.
När man gör en magiker i Eon så får man välja bland alla formler. Det har (iaf i vår grupp) resulterat i att SL säger vilka som är användabara eller så frågar han spelaren vad spelaren vill att besvärjelsen ska göra och säger en som stämmer överens med den beskrivningen för att man inte orkar vänta tills han läst igenom <EM>alla</EM> besvärjelserna.
Det jag vill göra är att läsa om formlerna och upptäcka bl.a. "Skenansikte" eller "Snubbla" och göra en personlig magiker. Snubbla är nog en besvärjelse som jag aldrig skulle komma på själv.
Om DoD6 är som Eon så hoppas jag att Riotmind skriver en sammanfattning om formlerna och med en kort mening beskriver dessa så att dessa går snabbt att läsa igenom (samt då kan inte spelarna jämnföra värderna /images/icons/smile.gif).
Att man använder 1T20 för att slå under FV är bara en byggsten till grunden. Regler för skapande och hur en gubbe utvecklas är några andra tunga byggstenar som lägger grund för ett rollspel.
Att vifta bort det och säga att man använder samma tärning är rätt missvisande.
Basic Roleplaying, (vet inte om jag förstod ordet rätt men) det finns ju i alla rollspel.
/[color:green]Han</font color=green> som gav ett längre svar till ett långt inlägg
Jo, jag kan hålla med om att magikerna var dåliga, även efter en tids spelande, men grundidén med magiskolor var bra.
Billigare magi kom inte förrän i Chronopia (iaf <EM>en</EM> bra sak med spelet) när de blandade in udda siffror i kostnaden som baserades på SV (se tabell så kanske ni förstår).
Jag antog att Riotmind bara skulle "rippa" av besvärjelserna till DoD6 men så var tydligen inte saken, tack och lov för det. Jag antar att de gör om så att det blir mer nordisk stämning(?). Bara de inte försöker göra som i Eon att formeln "Kelinotis heliotropiska luminalsfär" i själva verket är ljusklot. Det blev lite löjligt.
När man gör en magiker i Eon så får man välja bland alla formler. Det har (iaf i vår grupp) resulterat i att SL säger vilka som är användabara eller så frågar han spelaren vad spelaren vill att besvärjelsen ska göra och säger en som stämmer överens med den beskrivningen för att man inte orkar vänta tills han läst igenom <EM>alla</EM> besvärjelserna.
Det jag vill göra är att läsa om formlerna och upptäcka bl.a. "Skenansikte" eller "Snubbla" och göra en personlig magiker. Snubbla är nog en besvärjelse som jag aldrig skulle komma på själv.
Om DoD6 är som Eon så hoppas jag att Riotmind skriver en sammanfattning om formlerna och med en kort mening beskriver dessa så att dessa går snabbt att läsa igenom (samt då kan inte spelarna jämnföra värderna /images/icons/smile.gif).
Att man använder 1T20 för att slå under FV är bara en byggsten till grunden. Regler för skapande och hur en gubbe utvecklas är några andra tunga byggstenar som lägger grund för ett rollspel.
Att vifta bort det och säga att man använder samma tärning är rätt missvisande.
Basic Roleplaying, (vet inte om jag förstod ordet rätt men) det finns ju i alla rollspel.
/[color:green]Han</font color=green> som gav ett längre svar till ett långt inlägg