Nekromanti Dofter är underskattade?

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Fick kaffe/chokladdoftande stearinljus och nu ligger vardsgsrummet inpyrt i en svag arom som förflyttar mig till en turkisk kaffebasar om jag sluter ögonen.

Ge fler doftknep för att hjälpa spelarna med olika miljöer.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Trådflytt [ANT]

Rollspelsknep och hjälpmedel går under rollspel. Tråden flyttas. Kul ämne dock :gremsmile:


Storuggla, modererar
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
Dofter - lite oseriöst, lite seriöst.

Rökig krogmiljö - Rök inne.
Unket - Tvättkorgen
Kloak - Min disk just nu. hugah! :gremsuck:
Tung parfym - opiumhåla?
Fler doftljus - varierar väl beroende på doften.

Problemet blir väl lite om man ska byta dofter. Det kan bli lite knepigt då man måste vädra ut lokalen lite innan man kan tillsätta nästa
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Simpelt, vårt rollspelsrum luktar alltid:

* Svett
* Unket
* Fis
* Soffa (luktar lite som femton år gammal halm)
* Någon odefinerbar doft som ingen vill kännas vid

Helt enkelt den PERFEKTA doftassociationen för tex en fängelsehåla...
 

Vimes

Kungsblå
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,473
lite oseriöst [ot]

Unket - Tvättkorgen
Kloak - Min disk just nu. hugah!
Städa för fan din slacker!

Dock behöver man inte dra gränsen vid lukt. Levande djur kan också vara en stämningshöjare och jag har en hel del finfina bananflugor att ta till. :gremsmile:
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Kasta in lite mosad frukt och ett par löv samt något träd för en skogsmiljö...

Bränn upp någonting så får du lukten av en by som någon anfaller och bränner ner.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,516
Location
Helsingborg
"Ge fler doftknep för att hjälpa spelarna med olika miljöer."
Kan man inte bara beskriva doften? Jag vill inte vara negativ eller så, men experimenterar man och det slår fel så kommer lukten att ligga kvar resten utav spelsessionen.. Jag brukar vilja göra liknelser med vardagslukter som jag hoppas spelarna kan relatera till.. Jag säger inte att det "luktar död" utan jag säger att det är en "söt, unken doft av att något är dött".. Det blir lättare att föreställa sig..

Luktbeskrivningar kan användas mer av spelledare, det kan jag hålla med om.. Jag brukar alltid (när jag kommer ihåg) beskriva lukten för att visa skillnanden på den nya miljön som rollpersonerna kommer in i.. En lägenhet kan lukta som gamla strumpor eller ölstugan de kommer in i luktar sot och vått medan när de kommer ut och reser så är det frisk luft i motsats till när de kommer till staden, där de kan känna lukten utav något ruttet kilometer innan de kommer fram till stadsmuren..

/Han som någon gång borde etablera magi eller en spelledarperson med lukt
 
Top