Nekromanti Dofter är underskattade?

Kultkult

Veteran
Fick kaffe/chokladdoftande stearinljus och nu ligger vardsgsrummet inpyrt i en svag arom som förflyttar mig till en turkisk kaffebasar om jag sluter ögonen.

Ge fler doftknep för att hjälpa spelarna med olika miljöer.

Storuggla

Champion
Trådflytt [ANT]

Rollspelsknep och hjälpmedel går under rollspel. Tråden flyttas. Kul ämne dock :gremsmile:

Storuggla, modererar

RaskoInikov

Veteran
Dofter - lite oseriöst, lite seriöst.

Rökig krogmiljö - Rök inne.
Unket - Tvättkorgen
Kloak - Min disk just nu. hugah! :gremsuck:
Tung parfym - opiumhåla?
Fler doftljus - varierar väl beroende på doften.

Problemet blir väl lite om man ska byta dofter. Det kan bli lite knepigt då man måste vädra ut lokalen lite innan man kan tillsätta nästa

Ichabod_UBBT

Warrior
Simpelt, vårt rollspelsrum luktar alltid:

* Svett
* Unket
* Fis
* Soffa (luktar lite som femton år gammal halm)
* Någon odefinerbar doft som ingen vill kännas vid

Helt enkelt den PERFEKTA doftassociationen för tex en fängelsehåla...

Vimes

Kungsblå
lite oseriöst [ot]

Unket - Tvättkorgen
Kloak - Min disk just nu. hugah!
Städa för fan din slacker!

Dock behöver man inte dra gränsen vid lukt. Levande djur kan också vara en stämningshöjare och jag har en hel del finfina bananflugor att ta till. :gremsmile:

Gastono

Hero
Kasta in lite mosad frukt och ett par löv samt något träd för en skogsmiljö...

Bränn upp någonting så får du lukten av en by som någon anfaller och bränner ner.

Rickard

Urverk speldesign
"Ge fler doftknep för att hjälpa spelarna med olika miljöer."
Kan man inte bara beskriva doften? Jag vill inte vara negativ eller så, men experimenterar man och det slår fel så kommer lukten att ligga kvar resten utav spelsessionen.. Jag brukar vilja göra liknelser med vardagslukter som jag hoppas spelarna kan relatera till.. Jag säger inte att det "luktar död" utan jag säger att det är en "söt, unken doft av att något är dött".. Det blir lättare att föreställa sig..

Luktbeskrivningar kan användas mer av spelledare, det kan jag hålla med om.. Jag brukar alltid (när jag kommer ihåg) beskriva lukten för att visa skillnanden på den nya miljön som rollpersonerna kommer in i.. En lägenhet kan lukta som gamla strumpor eller ölstugan de kommer in i luktar sot och vått medan när de kommer ut och reser så är det frisk luft i motsats till när de kommer till staden, där de kan känna lukten utav något ruttet kilometer innan de kommer fram till stadsmuren..

/Han som någon gång borde etablera magi eller en spelledarperson med lukt