Split System och Dog Town
Har det som PDF på Datorn. Dock så anser jag också att systemet suger. Dock inte på grund av tabellen som är väldigt enkel att läsa. Utan av alla jäkla tärningslag.
Få se om jag kommer ihåg rätt nu men jag har för mig att Jonathan Ridd's Split System fungerar som så att man matchar ett FV mot antingen en annans FV eller så ges svårigheten ett speciellt FV. Dessa FV matchas mot varandra i en tabell där man får ut svårighetsgraden. Svårighetsgraden varierar mellan 1-20 där 1 är lättast och 20 svårast.
Efter att svårighetsgraden har fastställts så tar man en T20 och slår. Är slaget > Svårighetsgraden är färdigheten lyckad. Det är dock nu det krångliga börjar. I Dog Town vill man ha ett system som talar om hur bra/Snabbt man utför handlingen istället för om den lyckas eller inte. Så därför tar man differansen på på svårighetsslaget dvs. T20 slaget och lägger det åt sidan. T:ex om svårighetsgraden är 13 och du slår 15 så får du en diff på +2.
Detta gör både SL och RP i vad som skulle kunna liknas som ett aktivt motståndslag. Säg T.ex att spelaren har svårighetsgrad 13 att slå. Han slår 8 på en T20, detta ger då -5 i differans. Denna negativa differansen summeras vid sidan om, likaså görs den possetiva differansen.
Sl bestämmer en så kallad Activity point värde på handlingen som bestämmer hur lång tid handling skall ta av en erfaren utförare. Låt oss säga att Activity Point värdet i detta fall är 21.
Den differans som först når activity point värdet har vunnit det aktiva motståndslaget. Dvs: Om den totala negativa differansen når 21 före den totalla posetiva differansen så har handlingen misslyckats. Man slår alltså T20 tills nån av diferranserna kommer upp i det totalla activity points värdet. i Det här fallet 21
Systemet är egentligen inte så krångligt i praktiken. Man läser av ett värde från en tabell, slår en T20 och räknar differenserna. Men teorin bakom systemet är krångligt att förklara, det hela görs inte lättare av att system reglerna är utspridda lite här var i boken istället för samlade under ett kapitel.
Tanken bakom systemet är att man kan räkna antalen slag som behövs för att komma upp till Action Points värdet och där utav utläsa hur långtid en handling har tagit och hur pass lyckad den varit. Vilket kan behövas i klassiska gangsters situationer som när man ska avgöra ifall man drivit den illegala spelbutik med vinst eller inte, eller när inbrottstjuven skall dyrka ett billås innan polisen hinner ifatt.Jag är inte överdrivet förtjust över systemets sätt att hantera detta igenom ett gäng tärningslag.
Spelet har annars en rätt så sjysst stil över det med helt okej bilder. Riktigt stort plus för dom härliga citaten som finns överallt i boken och är hämtade ifrån diverse kult gangster filmer och litteratur som t:ex "The home invaders", "Pimp" och "Scarface" Tyvärr lider boken av allvarliga struktureringsfel där information ligger utspridd över olika kapitlen istället för samlat.
Dessutom kunde jag aldrig att förmå mig att acceptera dom gräsliga stadskartorna som Jonhathan Ridd har gjort över staden dvs spelvärlden. Personligen kan jag inte försstå hur man kan lägga så mycket tid på illustrationer och system och sedan göra kampanjkartan i paint!? Gräsligt rent ut sagt.
//Flurtis som Recenserar