Nekromanti Dogen av Vambolien?

Tell

Hero
God eftermiddag, kära vänner!
eder egna galne rennesansofil är här igen. Denna gång med två inlägg av vilket detta är det första. Som den late och fåfänge varelse han är har han just upptäkt att genom att införskaffa en ny pikétröja har han just förslösat sin möjlighet att införskaffa cirefalier. Således tänkte han snylta på resten av forumet i hopp om att någon är vänlig/obetänksam nog att avslöja något. Frågorna är helt enkelt:

1. Kan det fortfarande anses korrekt att jämföra kvadraten Gordion-Vambolien-Casterion-Colm med milano-venedig-genoa-cypern?
Eller är jag numera alldeles ute i dimmorna?
2. Är det fortfarande relevant att se det faliska modet som motsvarande det nordvästitalienska under sent 1400tal?
3. Sägs något om knappen ännu har införts?
4. Är det relevant att fortsätta fundera i termer av meccenat-familjeheder-medici?

UPPLYS MIG!
tack på förhand/O.

Helmgast
1. Kan det fortfarande anses korrekt att jämföra kvadraten Gordion-Vambolien-Casterion-Colm med milano-venedig-genoa-cypern?
Eller är jag numera alldeles ute i dimmorna?

Geografiskt sett så känns det ganska svårt. Nu är inte Mundana lika logiskt uppbyggd som vår värld, men iallafall.

4. Är det relevant att fortsätta fundera i termer av meccenat-familjeheder-medici?
Jag hade gärna sett mer Macchiavelli & Medici i Cirefaliska samväldet, men det är nog inte så svårt att bygga in. Kör hårt.

Marukusu

Hero
2. Är det fortfarande relevant att se det faliska modet som motsvarande det nordvästitalienska under sent 1400tal?
Jag tycker att cirefaliernas mode mer ser grekiskt/babyloniskt ut, rätta mig någon om jag har fel.

/Marukusu, da red ayad-duude

Tell

Hero
//Geografiskt sett så känns det ganska svårt. Nu är inte Mundana lika logiskt uppbyggd som vår värld, men iallafall.//
jag menade snarare politisk, gamle gosse, men jag medger att det geografiskt sett är ett absurt antagande! Men sjung ut! hur tänker du? håller du med om att mentaliteterna och produktionstyperna är förvillande lika?

//Jag hade gärna sett mer Macchiavelli & Medici i Cirefaliska samväldet, men det är nog inte så svårt att bygga in. Kör hårt.//
utveckla. som sagt var jag lite för fåfäng för att skaffa Cirefalier. I övriga moduler ser jag ingen brist på falisk furstekunskap. har den delen tonats ned?

Tell

Hero
jag vet inte. men utveckla hur du tänker är du snäll?

Bunny

Crazy like a fool
Jag tycker detta verkar ruskigt likt mitt egna kampanjupplägg, något som jag började definiera här: ¤

"1. Kan det fortfarande anses korrekt att jämföra kvadraten Gordion-Vambolien-Casterion-Colm med milano-venedig-genoa-cypern?"

Liknelsen haltar. Milano liknar Gordion på väldigt få plan, Cypern tycker jag inte liknar Colm på något sätt (Colm är inte mycket mer än en befäst ö). Men sen så kanske du inte har så mycket nytta av liknelsen, det Cirefaliska samväldet kan likna rennäsansitalien ändå.

"2. Är det fortfarande relevant att se det faliska modet som motsvarande det nordvästitalienska under sent 1400tal?"

Modet som presenteras i Cirefalier drar helt klart åt det babyloniska, men det brydde jag mig inte om. Rollpersonerna får ha rennäsanskläder om de vill ha det - i synnerhet de fåniga hattarna är en stor hit.

"3. Sägs något om knappen ännu har införts?"

Inte i den officiella versionen, de verkar föredra andra metoder.

"4. Är det relevant att fortsätta fundera i termer av meccenat-familjeheder-medici?"

Ja, gör det. För all del.

Min kampanj tar plats i Ciremelo, en stad som jag för övrigt moddat så att det är ett virrvarr av hellenistisk arkitektur och mer rennäsansliknande - man får göra så i fantasy. Det finns ett politiskt fora i riktoz (sp?) och ciretoz - det första på regionalt plan och det andra för hela melorion. Husfurstar sitter i det första och handelsfurstar i det andra - som bäddat för smaskiga intriger. Det finns också lukrativ handel att intrigera om, en del väldigt ljusskygg också. Inflyelserika kontakter och socialt spel är livsviktigt, samtidigt som det gäller att hålla ryggen fri. Mina spelare ska hela tiden få kämpa för att överleva.

Det är ett smakprov av mitt upplägg.

Tell

Hero
//Liknelsen haltar. Milano liknar Gordion på väldigt få plan, Cypern tycker jag inte liknar Colm på något sätt (Colm är inte mycket mer än en befäst ö). Men sen så kanske du inte har så mycket nytta av liknelsen, det Cirefaliska samväldet kan likna rennäsansitalien ändå.//
Angående milano är det sannt. det var juvelhandeln och närheten till berg som gjorde att jag valde den staden, det fanns många andra kandidater med. Men Cypern är jag berred att försvara. Colm är, som du så riktigt påpekar en befäst ö. Under rennesansen vill jag minnas att Cypern var Venedigs främsta försvarsverk mot ottomanskt sjöröveri, en bastion och garant för tolvöarnas och athens säkerhet? Om något var ön millitärt använd.
Anledningen till liknelsen var att jag ville åskådliggöra mina exempel, intet mer.

//Modet som presenteras i Cirefalier drar helt klart åt det babyloniska, men det brydde jag mig inte om. Rollpersonerna får ha rennäsanskläder om de vill ha det - i synnerhet de fåniga hattarna är en stor hit.//
åh... vill du berätta mer?
ps. håller med om hattarna.

//"3. Sägs något om knappen ännu har införts?"
Inte i den officiella versionen, de verkar föredra andra metoder.//
vilka?

// en stad som jag för övrigt moddat så att det är ett virrvarr av hellenistisk arkitektur och mer rennäsansliknande - man får göra så i fantasy.//

morrar en aning, men för all del! :gremgrin:

//Det finns ett politiskt fora i riktoz (sp?) och ciretoz - det första på regionalt plan och det andra för hela melorion. Husfurstar sitter i det första och handelsfurstar i det andra - som bäddat för smaskiga intriger.//
hur kommer det sig att du utvecklade detta?

//Det finns också lukrativ handel att intrigera om, en del väldigt ljusskygg också. Inflyelserika kontakter och socialt spel är livsviktigt, samtidigt som det gäller att hålla ryggen fri. Mina spelare ska hela tiden få kämpa för att överleva.//

låter oroväckande likt det mundana jag målar upp. Du bor händelsevis inte i Sthlm?

Bunny

Crazy like a fool
"Men Cypern är jag berred att försvara."

Cypern fyller helt klart andra syften än det rent millitära och som en mellanlandningshamn, något som Colm inte gör. Då man på Cypern kan odla och producera diverse grödor och varor, så är Colm (förutom staden då) i det närmaste helt öde och inte självförsörjande.

Malta kan vara ett bättre exempel, men återigen - Malta var inte heller oanvändbart för odling och liknande... Colm verkar ju vara rena rama Gotska Sandön.

"//Modet som presenteras i Cirefalier drar helt klart åt det babyloniska, men det brydde jag mig inte om. Rollpersonerna får ha rennäsanskläder om de vill ha det - i synnerhet de fåniga hattarna är en stor hit.//
åh... vill du berätta mer?"

Nä. Eller snarare, vad skulle jag berätta mer? Jag är helt enkelt väldigt liberal med hur de klär sig.

"//"3. Sägs något om knappen ännu har införts?"
Inte i den officiella versionen, de verkar föredra andra metoder.//
vilka?"

Knutar och spännen... eller ingenting alls. Sömmar. Kläder som inte kräver knappar.

"// en stad som jag för övrigt moddat så att det är ett virrvarr av hellenistisk arkitektur och mer rennäsansliknande - man får göra så i fantasy.//

morrar en aning, men för all del!"

Jag har lagt upp det så att främst hamnkvarteren (med kanaler och liknande i Venedigstil) och universitetet (Oxford är ju så jäkla snyggt!) går i rennäsansstil, palats, tempel och liknande behåller sin hellenism.

"//Det finns ett politiskt fora i riktoz (sp?) och ciretoz - det första på regionalt plan och det andra för hela melorion. Husfurstar sitter i det första och handelsfurstar i det andra - som bäddat för smaskiga intriger.//
hur kommer det sig att du utvecklade detta?"

I min kampanj eller i mitt inlägg? I kampanjen för att jag vill ha intriger och rygghugg i Borgia-stil, i inlägget för att den här tråden samman med din tidigare intrigtråd tydde på att du tänkt dig någonting liknande.

"låter oroväckande likt det mundana jag målar upp. Du bor händelsevis inte i Sthlm?"

Jo, sist jag kollade, men du tror väll inte att det är därför våra tankegångar liknar varandra?

Tell

Hero
//Cypern fyller helt klart andra syften än det rent millitära och som en mellanlandningshamn, något som Colm inte gör. Då man på Cypern kan odla och producera diverse grödor och varor, så är Colm (förutom staden då) i det närmaste helt öde och inte självförsörjande.
Malta kan vara ett bättre exempel, men återigen - Malta var inte heller oanvändbart för odling och liknande... Colm verkar ju vara rena rama Gotska Sandön.//
sannt. du har en poäng här. med den sabriska blokaden blir den oanvändbar som handelsplats. Min salut, du har övertygat mig. Synd ändå. jag hade verkligen hoppats på den där ön...

//Nä. Eller snarare, vad skulle jag berätta mer? Jag är helt enkelt väldigt liberal med hur de klär sig.//
liberal? det ordet älskar jag! nej, till saken. jag menar snarare hur de beskrivs i boken,

//Knutar och spännen... eller ingenting alls. Sömmar. Kläder som inte kräver knappar.//
så då kan man glömma alla figursydda blusar, stärkta vestar och mycket fascinerande knästrumpor med andra ord?

//Jag har lagt upp det så att främst hamnkvarteren (med kanaler och liknande i Venedigstil) och universitetet (Oxford är ju så jäkla snyggt!) går i rennäsansstil, palats, tempel och liknande behåller sin hellenism.//
ok. då finns det ju en tanke bakom det hela, jag missförstod det till fatal fjantazyblandning.

//I min kampanj eller i mitt inlägg? I kampanjen för att jag vill ha intriger och rygghugg i Borgia-stil, i inlägget för att den här tråden samman med din tidigare intrigtråd tydde på att du tänkt dig någonting liknande.//
det var snarast tvåkammarmodellen jag undrade över, inte i sak. Jo jag andas politik, så det är oundvikligt.

//Jo, sist jag kollade, men du tror väll inte att det är därför våra tankegångar liknar varandra?//
snarare var det en försiktig undran om du har en extraplats ledig i den där kampanjen... :gremblush:

vänligen Orfeus.

Bunny

Crazy like a fool
"Synd ändå. jag hade verkligen hoppats på den där ön..."

I vilket syfte då? Dels har du alla rättigheter i världen att modda den till så du vill ha den, dels så fyller den ju ett syfte i sin nuvarande funktion också.

"liberal? det ordet älskar jag!"

Jo, jag antar att det har sitt användningsområde även utanför det politiska... :gremwink:

"jag menar snarare hur de beskrivs i boken"

Gå in i SF-bokhandeln och tjuvkika på bilderna, det gjorde jag innan jag köpte boken. I synnerhet männen i överklassen klär sig mycket som babylonierkungen Hammurabi i mina ögon.

"så då kan man glömma alla figursydda blusar, stärkta vestar och mycket fascinerande knästrumpor med andra ord?"

Snarare sandaler med spännen upp till knäna eller högskaftade skor och mycket löst hängande tyg från överkroppen.

"ok. då finns det ju en tanke bakom det hela, jag missförstod det till fatal fjantazyblandning."

Jag? Utan tanke? Aldrig! Jag skulle aaldrig införa någonting koolt utan att ha en bakomliggande orsak till det... lovar... det vore ju helt... fatalt ju.

"det var snarast tvåkammarmodellen jag undrade över, inte i sak. Jo jag andas politik, så det är oundvikligt."

Det är egentligen ingen tvåkammarmodell - ciretoz utser ärkefursten över Melorion och riktoz kurfursten över provinsen (Ciremelo i det här fallet). Det är politik på vardera "nationell" och provinsiell nivå med andra ord.

"snarare var det en försiktig undran om du har en extraplats ledig i den där kampanjen..."

Hehe. Jag är ledsen polarn, men jag spelleder för tillfället redan fler än jag spellett förut - det går en övre gräns någon stans där vid 6-7 spelare. Annars var det kul att du frågade, men jag hoppas att du har en egen spelgrupp att utsätta det här för?

Tell

Hero
//I vilket syfte då? Dels har du alla rättigheter i världen att modda den till så du vill ha den, dels så fyller den ju ett syfte i sin nuvarande funktion också.//
svårt att förklara. En diplomatisk bas framförallt, kombinerat med förvisningsplats för obehagliga, och oväntad maktbas... Lite elba möter calais.

//Jo, jag antar att det har sitt användningsområde även utanför det politiska...//
inom båda användningsområdena naturligtvis! frihet ÄR ju det vackraste ordet som finns.

//Gå in i SF-bokhandeln och tjuvkika på bilderna, det gjorde jag innan jag köpte boken. I synnerhet männen i överklassen klär sig mycket som babylonierkungen Hammurabi i mina ögon.//
HU!
då är jag inte säker på att jag vill göra det, det vore ju en chock av obehagliga mått!

//Snarare sandaler med spännen upp till knäna eller högskaftade skor och mycket löst hängande tyg från överkroppen.//
trisst.

//Jag? Utan tanke? Aldrig! Jag skulle aaldrig införa någonting koolt utan att ha en bakomliggande orsak till det... lovar... det vore ju helt... fatalt ju.//
jag är inte säker på om det där var ironi eller ej, men jag känner mig ändå lugnad av det.

//Det är egentligen ingen tvåkammarmodell - ciretoz utser ärkefursten över Melorion och riktoz kurfursten över provinsen (Ciremelo i det här fallet). Det är politik på vardera "nationell" och provinsiell nivå med andra ord.//
ok... detta låter intressant. men hur fungerar maktdelningen i så fall?

//Hehe. Jag är ledsen polarn, men jag spelleder för tillfället redan fler än jag spellett förut - det går en övre gräns någon stans där vid 6-7 spelare. Annars var det kul att du frågade, men jag hoppas att du har en egen spelgrupp att utsätta det här för?//
jaja, men man måste ju försöka, eller hur?
min grupp är avvecklad, sedan vi insåg att våra uppfattningar om hur en spelkväll skulle se ut, men jag kan nog trumma ihop dem igen till nöds. jag är bara så trött på att vara spelledare! :gremfrown:
någon annan gång kanske?

Bunny

Crazy like a fool
"En diplomatisk bas framförallt, kombinerat med förvisningsplats för obehagliga"

Det första är den i högsta grad, det andra fyller Godrion så det räcker och blir över.

"inom båda användningsområdena naturligtvis! frihet ÄR ju det vackraste ordet som finns."

Jag tycker iofs att "barbarism" har en viss rusterisk klang som "liberalism" saknar. "Plommonstop" är väldigt vackert också.

"då är jag inte säker på att jag vill göra det, det vore ju en chock av obehagliga mått!"

Nädå, snubben är tuff, och Hammurabi var tuff - ingen frågan om det.

"jag är inte säker på om det där var ironi eller ej, men jag känner mig ändå lugnad av det."

Ironi? Jag? Aldrig! Eller... äh, just nu vill jag gärna skippa vara så hård med gränserna när det gäller trovärdighet och liknande. Jag har en Västmark-kampanj (Krille har säkert redan länkat, men ändå: ¤) bakom mig, och då var vi relativt strikta med det. Nu vill jag bara soofta. (Kan man acceptera all annan humbug och otrovärdigheter i Mundana så kan man nog acceptera det mesta)

"ok... detta låter intressant. men hur fungerar maktdelningen i så fall?"

Råden är dem som utser ärke- respektive kurfurst och har rätt att avsätta honom också. De har också någonting att säga om vilken politik som förs, och en hel del går igenom dem.

"jaja, men man måste ju försöka, eller hur?"

Jag klandrar dig inte.

"min grupp är avvecklad, sedan vi insåg att våra uppfattningar om hur en spelkväll skulle se ut, men jag kan nog trumma ihop dem igen till nöds. jag är bara så trött på att vara spelledare!"

Låter trist. Jag antar att ni är gamla polare från utanför rollspelslivet också, men du bör finna en grupp du trivs att rollspela med. Testa med en kontaktannons på forumsforumet, det brukar göra susen. :gremsmile:

"någon annan gång kanske?"

Javisst! Men det är intensivt just nu. Jag har i regel 2½ spelmöten i veckan, samt 3 kampanjer som körs parallellt. Dyker det upp en lucka eller vakans så ska jag ha dig i åtanke dock.

Ymir

Liten kantbaron
Jag är inte odelat förtjust i att rakt av likna Mundanas kulturer vid historiska kulturer i vår värld. De förtjänar att vara unika istället för kulturella rårippar, och just cirefalierna har i mina ögon alltid varit ett perfekt exempel på en härligt unik fantasykultur. Där finns klara drag av renässansens Italien, givetvis, och jag har säkert förstärkt dem ytterligare också, men jag tycker inte man ska gå hur långt som helst - de ska fortfarande vara cirefalier och inte venetianare. Dessutom har de ju många drag av andra kulturer också - greker, byzantinare, ryssar och britter, för att nämna några. Ju mer jag tänker på det desto mer associationer får jag åt det brittiska imperiets håll, i det att cirefalierna för en politik som direkt för tankarna till Opiumkriget.

Helt enkelt...renässanstendenser är absolut inte fel, inte italienska heller, men man bör inte gå till överdrift, tycker jag.

1. Att jämföra Gordrion-Vambolien-Caserion-Colm med Milano-Venedig-Genua-Cypern har aldrig känts korrekt :)
Om jag tvunget måste associera dem till olika platser i vår egen historia, vilket jag då gör enbart som en tankelek, förs associationerna åt Sibirien i Gordrions fall, då det har ett snarlikt klimat, snarlika näringar och fyller ungefär samma funktion i det cirefaliska riket som Sibirien gjorde i det ryska. Melorion får mig att tänka på Indonesien under 'det långa 1500-talet', i det att det är en tättbefolkad extremt handelsinriktad kultur med en hög grad av urbanisering på tropiska öar. Caserion ger mig alltid vibbar av Norditalien, med Marek Pomian som Venedig, medan Colm närmast får mig att tänka på befästa öar av alla de slag. Eller Hongkong/Singapore, kanske? Dvs jordbruksmässigt värdelöst men med perfekt handelsläge och en utmärkt hamn?

2. Nej, det har det heller aldrig varit :) Rent officiellt, dvs i modulen, har cirefaliernas klädmode starka tendenser åt det bysantinska hållet. (Inte det babyloniska, som påstods nedan). Detsamma gäller för frisyrer och acessoarer.

3. Knappar verkar inte användas av cirefalierna - definitivt inte i det greko-byzantinskt influerade mode som visas på bilderna iallafall. Jag kan inte komma på en kultur i Mundana som faktiskt har knappar...det skulle vara dvärgarna, då. (Jag funderade på att låta mûhadinerna ha det, men skippade det i samma veva som jag skippade det turkiskt inspirerade modet helt och hållet. Det var helt enkelt tids- och klimatmässigt fel).

4. Se det så här. 'Fursten' är alltjämt ytterst applicerbar på många cirefaliska diton :) Cirefalierna har säkerligen sina Medici och Borgia-kloner, så länge man inte drar Italientendenserna alldeles för långt.

Jag ska passa på att hänvisa till en länk om Enrico Dandolo, den uråldriga doge som sackade Konstantinopel i det fjärde korståget. Han är en mycket intressant (och oerhört slemmig) person i historien...och ett utmärkt exempel på en cirefalier :gremsmirk:

- Ymir, cirefalier; ja tack

Helmgast
jag menade snarare politisk, gamle gosse, men jag medger att det geografiskt sett är ett absurt antagande! Men sjung ut! hur tänker du? håller du med om att mentaliteterna och produktionstyperna är förvillande lika?
Geografi spelar rätt stor roll gällande inbördes relationer. I övrigt vet jag extremt lite om Cypern.

utveckla. som sagt var jag lite för fåfäng för att skaffa Cirefalier. I övriga moduler ser jag ingen brist på falisk furstekunskap. har den delen tonats ned?
Splittringarna inom Cirefaliska samväldet är ganska små. Köp Cirefalier bums, enligt Ezping Orm den bästa Eonmodulen!

Tell

Hero
//Det första är den i högsta grad, det andra fyller Godrion så det räcker och blir över.//
du missar del två av påstående två. det skall vara en möjlighet också.

//Jag antar att ni är gamla polare från utanför rollspelslivet också, men du bör finna en grupp du trivs att rollspela med. Testa med en kontaktannons på forumsforumet, det brukar göra susen.//
tack. jag kanske väljer att förlja det rådet.
hyggligt att du tar mig i åtanke.