Nekromanti Dogma 2004 aftermath & Dogma 2005 beforemath

Foggmock

Myrmidon
Re: Radikalt förslag

Det behöver ju inte göras så storskaligt. Jag tänkte direkt på det utlovade (nja..) ObygdsCon som visst skulle gå av stapeln i ditt hus. Det vore fett lämpligt. Och skoj.

Foggmock - spånar

Feuflux

omjonasson.se
En saker jag för närvarande överväger är borttagning av regeln om en tärning.

Jag tycker nästan man kan tillåta vilka tärningsuppsättningar som helst. Om du lyckas trycka in krångelregler med drösvis med olika tärningsuppsättningar lär ingen rösta på dig ändå men du får ändå vara med i dogmatävlingen med ditt bidrag. What's the harm.

Man kan i årets bidrag se en dragning mot enklare regelsystem, i vissa fall väldigt enkla. Kan det bli ett problem om den tendensen fortsätter ännu längre? I så fall: hur fanken formulerar man en regel mot det?

50% av textmassan måste vara regler? :gremsmile: Äsch jag vet inte... det jag vet är att jag vill läsa rollspel och inte noveller med lite påhängda regler. Hur man reglerar det om man nu vill reglera det får någon annan svara på.

Jury-biten har jag avhandlat i vrålrutan med Rising, Feliath, Han och Baldyr (nån mer?). Riz och Fel har redan postat så jag antar att du vet ungefär vad som kom upp... Jag ser två huvudproblem med jurys:
1. Det känns fel att gallra bort glada amatörer från huvudröstningen bara för att de inte lyckas slänga ihop lika fina grejer som de gamla nördarna som alla redan vet vad de kan. Så fort man ser att Rising/Krille/Gurgeh gjort ett rollspel vet man att det är bra (sen om det är min stil på det är en annan femma).
2. Vilka skulle ingå i juryn? Näe, kan inte tänka mig någon jury jag skulle kunna acceptera.

Bättre att försöka sprida ut releasen av dogmaspelen, att skriva smårecensioner så att jag slipper läsa spel Q helt eftersom jag inte gillat spel med koncept Z, diskutera spelen så att jag märker att spel Q hade regelsystem H som faktiskt verkade intressant osv... Att det dyker upp 40 (hur många blev det nu?) bidrag som man ska läsa och rösta på i en klump blir för mycket.

Håller med Feliath om kategorierna, för många.

Första dogmautmaningen är fortfarande det enda som fått mig att skriva ett färdigt rollspel (även om det kanske inte blev nåt att hurra över). Rock on!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
På DanCon kom 30 pers

Så kombinera det med ett DanCon så kan det nog gå att få ihop folk. I alla fall fler än som röstade i år... kanske?

Men visst är det en apparat. Det ska kopieras och ha sig. Så det tar tid.

M.

Troberg

Sinister eater
1. Det känns fel att gallra bort glada amatörer från huvudröstningen bara för att de inte lyckas slänga ihop lika fina grejer som de gamla nördarna som alla redan vet vad de kan. Så fort man ser att Rising/Krille/Gurgeh gjort ett rollspel vet man att det är bra (sen om det är min stil på det är en annan femma).
Det är inte den sortens gallring som skulle komma på fråga. Det är snarare att man väljer ut de kandidater som är lämpade för en viss kategori.

Bättre att försöka sprida ut releasen av dogmaspelen
Nej, det skulle bli alldeles för mycket arbete för mig och det skulle dra ut på tiden så länge att folk skulle tappa intresse.

Troberg

Sinister eater
Jag tycker det är besvärligt nog att krama fram en bästa i varje kategori, att göra det tre gånger är närmast oändligt blodigt. Jag tycker gott '03 års röstningsmetod kan återinföras; nackdelarna uppvägs IMO klart av fördelarna.
Jag tyckte det var lättare, man stoppade bara gallringen när man hade tre vettiga kandidater kvar.

Nybörjargrejen känns för mig bara milt konstig, ety reglerna säger att man kan anta att spelaren är erfaren redan och därmed skippa diverse tugg.
Man FÅR anta det, man måste inte. Jag tycker vi ska uppmuntra nybörjarna också.

Jo, förresten, jag tycker kategorierna var väl många också. Räcker inte Bästa Spel, Bästa Regler, Mest Fantasifullt och Bästa Design?
Njä, jag gillar de andra kategorierna också.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En annan idé

Jag vet inte om det här är vettigt, men jag tänker kasta ut det till diskussion:

Hur vore det om spelmakaren själv fick låta sitt spel kandidera i ett par olika kategorier. Han bestämmer de kategorier han tror att hans spel har störst chanser i och deklarerar när han skickar in det att spelet tävlar om "bästa nybörjarspel" och "mest nyskapande" till exempel. (Undantaget skulle naturligtvis vara bästa spel, där alla spel automatiskt ställer upp.)

Det skulle drastiskt minska antalet spel man måste överväga för att rösta i varje kategori. Å andra sidan skulle man fortfarande vara tvungen att läsa alla spel eftersom de alla kandiderar till något. Risken finns att det skulle göra röstandet mer komplicerat. Någon kanske verkligen vill rösta på spel X som "bästa koncept" fast det inte kandiderar i den kategorin?

Hm? Det lät bättre när jag började skriva inlägget än när jag blev klar med det!

Feuflux

omjonasson.se
Det är inte den sortens gallring som skulle komma på fråga. Det är snarare att man väljer ut de kandidater som är lämpade för en viss kategori.

Och jag menar att det är stor risk att det blir X antal gamla kända rävar som kommer sno platserna som lämpliga kandidater... och då är det inte lika kul längre. Jaja, skit samma. :gremsmile:

Nej, det skulle bli alldeles för mycket arbete för mig och det skulle dra ut på tiden så länge att folk skulle tappa intresse.

Ja jag vet itne riktigt hur jag vill ha det, men när det drösar in en jätteklump bidrag på en gång så får jag enorma problem med att ta tag i och läsa alltihop. Sedan måste jag läsa om allting för att bestämma bästa layout och sedan måste jag läsa om allting för att bestämma mest nyskapande regler och sedan måste jag läsa om allting...

Troberg

Sinister eater
Ja jag vet itne riktigt hur jag vill ha det, men när det drösar in en jätteklump bidrag på en gång så får jag enorma problem med att ta tag i och läsa alltihop. Sedan måste jag läsa om allting för att bestämma bästa layout och sedan måste jag läsa om allting för att bestämma mest nyskapande regler och sedan måste jag läsa om allting...
Jag måste erkänna att jag bläddrade alla en gång och under tiden jag gjorde det så var det några som fastnade i mitt minne för de olika kategorierna.

Rising

Vila i frid
Re: En annan idé

Någon kanske verkligen vill rösta på spel X som "bästa koncept" fast det inte kandiderar i den kategorin?
Det blev ju så i år att några vann i kategorier de inte alls hade trott sig vinna i. När det gäller Baldyrs Legend tror jag att han hade gillat ditt förslag, eftersom han själv inte såg sitt bidrag som ett nybörjarspel och eftersom han kände sig missförstådd. Men jag undrar om det gör röstandet så mycket enklare; det tar ju inte fyra gånger så lång tid att läsa ett dogmarollspel om det tävlar i fyra kategorier gentemot om det enbart tävlar i en enda. Jag bara läste dem rakt upp och ner, och sedan gjorde jag små anteckningar om i vilka kategorier jag tyckte att de var särskilt framstående. Oavsett vad upphovsmannen kunde ha haft för intentioner med dem.

Rising

Vila i frid
Njä, jag gillar de andra kategorierna också.
Vad är egentligen skillnaden på "nyskapande", "koncept" och "fantasifullt"?

För mig kan nämligen inte ett koncept vara bra och intressant om det inte samtidigt är fräscht och nydanande, så jag kände att "nyskapande" och "koncept" kolliderade något, och stackars "fantasifullt" hamnade i kläm mellan dem.

Min lösning blev att behandla "nyskapande" som en blandning av nyskapande koncept och nyskapande regler, medan jag lät "koncept" istället få bli en kategori där de mest gedigna och genomarbetade koncepten (oavsett hur konventionella reglerna än var) fick röster.

Sedan använde jag "fantasifullt" lite som ett hederspris för att ge röster åt dem som hade gjort spel som jag tyckte var bra, men som inte var utpräglat inriktade på någon av de andra kategorierna. (Därmed inte sagt att mina röster för Fantasifullt är mindre värda än mina övriga röster, absolut inte)

---

Jag kan acceptera skillnaden mellan "koncept" och "nyskapande", men "fantasifullt" känns faktiskt som en onödig kategori, vad man röstar på säger mer om ens personliga tolkning av ordet "fantasifullt" än något annat. Jag tycker att den borde bytas ut mot en "bästa text"-kategori till nästa år.

Det skulle nog kunna ha betytt mycket för spel som "Höst" och "Protektoratets barn", två spel som jag hade velat ge fler röster till.

peta

Warrior
Skulle man inte kunna göra som i melodifestivalen

Dela upp det i deltävlingar, säg 4st per år.
Låt sedan de bästa därifrån får mötas i en årig final.

På så sätt blir det mindre att läsa per gång och de som gör spelen kan släppa spelet när de vill,

Ackerfors

Alas, your rapids!
Utan att det har något med röstningen att göra så tänkte jag föreslå två små saker. Dels att man inte får ställa upp med mer än ett bidrag var. Visst är jag tråkig? Nåja, jag blir tråkigare. Jag tycker att kategorin Bästa Design ska tas bort helt, och sen att man ska "förbjuda" all form av grafikonani som man kan tänka sig. Det funkar utmärkt med 2-3 spalter i en vanlig ordbehandlare. Varför vill jag det här? Jo, 97% (ja, 70% av all statistik blir påhittad i ögonblicket det sägs) av alla får sitt första intryck av ett spel när de ser första sidan, och när det känns som att designen är avgörande i alla kategorier, inte bara Bästa Design och Bästa Spel, då tycker åtminstone jag att det något galet. Visst de bidragen som vann Bästa Spel (både i år och förra året) har båda varit sparsamt (minst sagt) utsmyckade, vilket gör mig ganska glad.
Mycket grafisk kreativitet finns ute i stugorna och inget hindrar er att utsmycka era bidrag efter tävlingen, men under tävlingens gång tycker jag att bidragen ska vara rena från sådant, för då tror jag nämligen alla får samma chans. Det ultimata vore om bidragen var anonyma också, men det kanske är att gå för långt (även om jag skulle ställa upp på det utan problem).
Lägg märke till att jag tillhörde de med mest grafikonani i mina bidrag.

Äsch, vad jag tjatar om tävlingen... Det är inte meningen, för egentligen spelar det ingen roll om jag vinner eller ej, det viktiga för mig i hela det är ståhejet är att jag fått något gjort.
Nåja, angående röstningen då. Den här varianten var faktiskt helkass. Nog om det hade varit ett webformulär eller så men att rösta på så mycket via PM var inte roligt, utan bara tidsödande och krångligt. Att man däremot fick möjligheten att rösta på tre bidrag var rätt bra (annars hade ju inte jag fått en enda röst :gremwink: ).
Hur ska man få upp röstdeltagandet? Jag vet inte, men jag tror att göra som jag skriver om däruppe... *peka* ...Att ta bort den grafiska utformningen (eller i vilket fall minimera den) och att sedan göra så att man inte får lämna in fler än ett bidrag var skulle göra det hela lite lättare (fler skulle antagligen skriva ut det och det skulle faktiskt gå att läsa på skärmen om man nu vill det). Gör man dessutom bidragen helt anonymt kanske man kan väcka en läs lusta för att ta reda på vad som gömmer sig därbakom. Det är jag dock medveten om att det kan ha helt motsatta effekt.

Det är en sak jag blev besviken på när jag öppnade kompendiet, nämligen att du hade skruvat på sidorna, vilket medförde två saker, 1) man inte kunde läsa på skärmen utan massor av problem och 2) de som var sådana är jag övertygad om att de inte fick samma chans av alla. Om jag inte bara drömt det kan man kombinera både stående och liggande sidor i den nyaste versionen av Acrobat Reader och när möjligheten finns är det ju bara dumt att hålla på och vända på det för att "det ska vara lättare att skriva ut". Hur många skrev ut ett (icke slutgiltigt) dokument på över hundra sidor? Jag gjorde det inte...

Om tärningar, ja, skippa den regeln och låt folk använda hur många och hur olika tärningar de vill. Gör man det för komplicerat "straffas" man när man bedöms, lyckas man och det faller innanför ramarna för dogmat så är det ju skitbra.

Jag hoppas verkligen att min dogmalust kommer tillbaka till nästa gång, men som det känns nu (inte bara på mig utan hela den här omgången skakade av det) så har dogmautmaningen förlorat lite på att inte vara ny och fräsch, men det kanske bara är jag?

Troberg

Sinister eater
Dels att man inte får ställa upp med mer än ett bidrag var.
Det gillar jag inte, av en enkel anledning:

Det sätter tävlingsmomentet framför kreativiteten. That's not hte spirit of Trobergs Dogma.

Jag tycker att kategorin Bästa Design ska tas bort helt
Håller inte med, jag tycker den är bra. Det är många som tycker om att designa sina spel.

man ska "förbjuda" all form av grafikonani
Här avser jag antagligen att sätta en begränsning på filstorlek. Eftersom jag kommer att begränsa filformat så kommer det automatiskt att begränsa mängden grafik. En bra design behöver inte vara grafiskt intensiv, det finns ju sådant som stilrent också.

Jag törs inte spekulera om hur stora filer jag ska tillåta, det är svårt att idag spekulera om hur PDF-formatet packar sitt innehåll om ett år, eller ens om PDF kommer att användas om ett år.

Jag ska labba runt lite med PDF-filer för att se hur stora de blir med olika innehåll, sedan ska jag återkomma med en preliminärsiffra.

Målet är att sätta en sådan nivå att man kan ge sitt bidrag en personlig särprägel, men inte göra det till en bilderbok. Dessutom måste vi få ner filstorleken, årets kompendium är i mitt tycke för stort.

Nåja, angående röstningen då. Den här varianten var faktiskt helkass. Nog om det hade varit ett webformulär eller så men att rösta på så mycket via PM var inte roligt, utan bara tidsödande och krångligt. Att man däremot fick möjligheten att rösta på tre bidrag var rätt bra (annars hade ju inte jag fått en enda röst ).
Vad jag gillade med röstningen var de tre rösterna per kategori och att resultatet var hemligt fram tills det offentliggjordes. Jag skulle gärna se ett webformulär, men är tveksam till om jag har ork att göra ett. Vi får se. Är det i så fall OK att man fortfarande får ange sitt forumsnamn så att jag kan kolla att ingen dubbelröstar?

Gör man dessutom bidragen helt anonymt kanske man kan väcka en läs lusta för att ta reda på vad som gömmer sig därbakom.
Njä, det känns lite skakigt juridiskt sätt att göra ett kompendium utan att ha med information om vem som författat vad.

Det är en sak jag blev besviken på när jag öppnade kompendiet, nämligen att du hade skruvat på sidorna, vilket medförde två saker, 1) man inte kunde läsa på skärmen utan massor av problem och 2) de som var sådana är jag övertygad om att de inte fick samma chans av alla. Om jag inte bara drömt det kan man kombinera både stående och liggande sidor i den nyaste versionen av Acrobat Reader och när möjligheten finns är det ju bara dumt att hålla på och vända på det för att "det ska vara lättare att skriva ut". Hur många skrev ut ett (icke slutgiltigt) dokument på över hundra sidor? Jag gjorde det inte...
Man kan kombinera stående och liggande sidor, men det har en enorm potential till problem vid utskrift. Jag gjorde det en gång i ett dokument som gick ut till en referensgrupp för att de skulle kunna tycka till om en programdesign. Jag fick massor av synpunkter, och varenda en, utan undantag handlade om att de hade problem att skriva ut det. Det gör jag inte om (såvida det inte är en design jag är nöjd med och inte vill ha den uppfuckad av användares korkade åsikter).

Jag tror att Acrobat kan rotera på skärmen om man vill läsa där.

I vilket fall så vet ju folk hur det kommer att sammanställas, man kan designa sin layout därefter...

Troberg

Sinister eater
Re: Skulle man inte kunna göra som i melodifestivalen

Dela upp det i deltävlingar, säg 4st per år.
Låt sedan de bästa därifrån får mötas i en årig final.
Det skulle funkat jättebra, bortsett från en detalj: Det är fem gånger så mycket jobb för mig.

Dogmautmaningen är kul en gång om året, men det är mycket jobb och jag vill inte vara Dogma-führer på heltid, vilket det mer eller mindre skulle innebära (fyra deltävlingar (4x2 månader) och en huvudtävling (1 månad)).

Det är mer jobb än vad man tror. Bara att sammanställa kompendiet tog en hel helg, och det var efter att jag hade lyckats jaga rätt på författare till bidrag med fel format, låsta filer, trasiga filer, trasiga länkar till filer och så vidare. Sedan gick det en timme eller så varje gång jag fick in en sista minutenändring som skulle in i kompendiet. Hålla reda på bidrag, beskrivningar, röster och så vidare är också mer jobb än vad man tror.

Dessutom tror jag att det skulle minska deltagandet. Latheten poppar fort upp när man kan vänta på nästa deltävling...

Troberg

Sinister eater
Vad är egentligen skillnaden på "nyskapande", "koncept" och "fantasifullt"?
Bra fråga. Det är svårt att definiera, men jag tror att det är sådant som man känner igen när man ser det. Vissa saker är enklare att hantera intuitivt än via logik.

Nyskapande var för mig tänkt att ta upp nya tankar som inte tänkts tidigare. Gurgehs flera spelledare, Krilles mer sällskapsspelsaktiga Murder We Wrote eller MPD's flera spelare per karaktär är exempel på detta.

Koncept är en helthetsgrej. Din Syfilis är ett sådant exempel, En gång var jag hel är ett annat. Spel som känns spännande, lite annorlunda och rätt.

Fantasifullt är mer tänkt för att fånga upp de som är lite mer far out och udda. Spelen som är såpass vågade att man sett till ideer framför klassisk spelbarhet. Power Puff Pinglorna, Disco Fever och Pollux är några spel jag tycker passar här.

Det här är dock mina definitioner. Andra kan ha egna.

Jag tycker att den borde bytas ut mot en "bästa text"-kategori till nästa år.
Det är en bra ide! Kanske inte att byta ut något, men väl att lägga till.

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Det sätter tävlingsmomentet framför kreativiteten. That's not hte spirit of Trobergs Dogma."

Då tycker jag snarare att man tar bort tävlingsmomentet helt. Jag har inget emot det, och fler verkar vara inne på samma spår. Jag tror att så länge det finns ett tävlingsmoment kommer det hämma kreativiteten i slutändan, även om det får folk att faktiskt göra saker. Som med mitt Sagor från Förorten. Hade inte utmaningen varit hade det tagit längre tid för mig att komma igång, men å andra sidan hade det kanske blivit bra när jag väl gjort klart det.

"Håller inte med, jag tycker den är bra. Det är många som tycker om att designa sina spel."

Att många vill designa spel har ju faktiskt ingenting med det jag skrev att göra, eftersom jag själv skrev att man gärna fick designa och utsmycka hur mycket man ville efter tävlingen. Nåja, det problemet försvinner ju om man tar bort tävlingsmomentet.

"Här avser jag antagligen att sätta en begränsning på filstorlek."

Det gör ju ingen skillnad. I fallet pdf är det ju "bara" att dra ner kvaliteten på sitt alster så kan man pressa ner det till nästan ingenting och så sitter man iaf med en hög spel som blir automatiskt mer omtyckta på områden de kanske inte alls förtjänar det i.

"Är det i så fall OK att man fortfarande får ange sitt forumsnamn så att jag kan kolla att ingen dubbelröstar?"

Eller snarare mail, då det knappast kan vara något fel att låta utomstående rösta. Att begränsa röstningen till enbart forumiter verkar ju onödigt, tycker jag. Är folk så benägna att dubbelrösta att de röstar med flera olika mailadresser så är det ju sorgligt...
"Njä, det känns lite skakigt juridiskt sätt att göra ett kompendium utan att ha med information om vem som författat vad."

Just ja, juridik... (c) 2005 Dogmautmaning Inc. För att vara med går man med på att låta Dogmautmaning Inc. ha rättigheterna en stund. Det hela utformas med ett förbittrat snyggt avtal och en hel hög onödiga logotyper och sånt. :gremwink:
Allvarligt nu då, det borde gå att lösa på något sätt...

"Man kan kombinera stående och liggande sidor, men det har en enorm potential till problem vid utskrift."

Jag frågar igen, hur många tror du skrev ut det?
Dina anledningar till att krångla till skärmläsningen kommer jag inte gå med på förrän du gett mig en färglaserskrivare. Typ. :gremsmile:

"Jag tror att Acrobat kan rotera på skärmen om man vill läsa där."

Så du krånglar till det för alla utom de två som kan och vill skriva ut det, och ser till så att folk inte läser kompendiet på samma sätt? Jag säger: gör det enkelt för majoriteten! Visst det går att skruva, men när personer som läser på skärmen vida överstiger folk som skriver ut (antar jag) så känns det bara såååå omotiverat.

"I vilket fall så vet ju folk hur det kommer att sammanställas, man kan designa sin layout därefter..."

Först och främst, jag kan inte minnas att du skrev eller meddelade om att du kommer skruva och snurra på de liggande, varken innan eller efter. Det var en läskig överraskning man fick när man försökte läsa det. Och dessutom säger du ju emot dig själv lite, när man inte ska begränsa den grafiska biten, men man ändå ska begränsa den eftersom man inte får göra det i vilket format man vill. Helt plötsligt blir man nedknuffad om man vill göra ett spel i A5.

peta

Warrior
Re: Skulle man inte kunna göra som i melodifestivalen

Det är fem gånger så mycket jobb för mig.
behöver juinte göra allt jobb själv. Iställt för att låta några personer vara jury och läsa igenom allt får de vara sammordnare.

Det är mer jobb än vad man tror.
Jag, Word och PDF är bittra fiender :gremfrown:

Dessutom tror jag att det skulle minska deltagandet. Latheten poppar fort upp när man kan vänta på nästa deltävling...
Eller minst lika troligt, alla väntar med att lämna in till sista deltävlingen och inget är vunnet, dubbelt förlorat.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Spilling the Beans

Jag tror att Dogmautmaningen på många sätt skulle må bra av att växa till något annat än bara en intern angelägenhet för makarforumet. I princip all aktivitet före och under utmaningen sker på makarforumet. Möjligtvis kan man få höra talas om det vinnande bidraget efteråt i någon artikel som lovprisar hela konceptet. Men då är det så dags. Jag kände för övrigt till i princip alla som deltog i årets utmaning så man kan undra hur många ny som egentligen tillkom. Visst är det roligare att få veta hur duktig och inovativ en hittills okänd användare är än att få se samma nunor år ut och år in? Summa sumarum; bättre marknadsföring krävs om ni vill få in bidrag ifrån fler personer och få fler att rösta.

1. Begränsa inte era aktiviteter bara till ett forum. Skicka ut det som nyheter till Sverok, Sverox, Fenix, Rollspelaren. Låt redaktionen skicka ut särskilda massmeddelande där de talar om när utmaningen börjar och vad den går ut på och när det är dags att rösta.
2. Genomför röstningen så smidigt som möjligt. Typ i form av en omröstning på framsidan eller något i den stilen. Ett klick och inte mer.
3. Begränsa antalet bidrag per person. Kanske inte till ett men fler än två känns onödigt. Det kommer ju trotsallt fler Dogmautmaningar. Dessutom är det inte särskilt uppmuntrande för nybörjare att se hur deras ensamma bidrag ska mäta sig mot Risings fyra som om det inte räckte med att Risings redan hade 5000 fler inlägg än de själva.
4. Strunt i designen. Som Yassilus säger kan den appliceras i efterhand, det kan rentav vara en del av vinsten att någon kunnig layoutar de vinnande bidragen riktigt snyggt. Fokus ska vara på innehållet och att våga dela sina ideér med andra.
5. Uppföljning, bidragen ska inte bara kastas i papperskorgen efter Dogmautmaningen är över vare sig de vann eller inte. Bra ideér ska uppmuntras och helst vidareutvecklas.
6. Vad sägs om ett speciellt forum som bara är öppet under Dogmautmaningen? Här kan bidragen diskuteras och marknadsföras med troberg som moderator.
7.Dela upp bidragen på flera mindre filer åtminstone när utmaningen är över. En fet .pdf-fil på över 100 sidor är helt enkelt för mycket och ohanterligt.
8. Glöm inte bort alla de som skriver rollspel under den del av året då det inte är någon Dogmautmaning eller som inte kan eller vill anpassa sig till det relativt begränsade format som det handlar om.

Sedan tycker jag inte att det här är ett projekt för troberg ensam. Han ska knappast behöva arbeta ihjäl sig på något som alla tjänar på.

Quadrante

Grisbonde
Dito !

samt att lägga till kategorin
- bästa text (som nämnts nedan).
samt slå ihop, nyskapande och mest fantasifullt.

Tror nog också att man skulle begränsa bilderna/designen och fokusera på texten och reglerna. (säger jag trots att jag själv nästan bävar för att något sådant skulle genomföras, men jag tror att den förändringen skulle vara till det bättre)...