Utan att det har något med röstningen att göra så tänkte jag föreslå två små saker. Dels att man inte får ställa upp med mer än ett bidrag var. Visst är jag tråkig? Nåja, jag blir tråkigare. Jag tycker att kategorin Bästa Design ska tas bort helt, och sen att man ska "förbjuda" all form av grafikonani som man kan tänka sig. Det funkar utmärkt med 2-3 spalter i en vanlig ordbehandlare. Varför vill jag det här? Jo, 97% (ja, 70% av all statistik blir påhittad i ögonblicket det sägs) av alla får sitt första intryck av ett spel när de ser första sidan, och när det känns som att designen är avgörande i alla kategorier, inte bara Bästa Design och Bästa Spel, då tycker åtminstone jag att det något galet. Visst de bidragen som vann Bästa Spel (både i år och förra året) har båda varit sparsamt (minst sagt) utsmyckade, vilket gör mig ganska glad.
Mycket grafisk kreativitet finns ute i stugorna och inget hindrar er att utsmycka era bidrag
efter tävlingen, men under tävlingens gång tycker jag att bidragen ska vara rena från sådant, för då tror jag nämligen alla får samma chans. Det ultimata vore om bidragen var anonyma också, men det kanske är att gå för långt (även om jag skulle ställa upp på det utan problem).
Lägg märke till att jag tillhörde de med mest grafikonani i mina bidrag.
Äsch, vad jag tjatar om tävlingen... Det är inte meningen, för egentligen spelar det ingen roll om
jag vinner eller ej, det viktiga för mig i hela det är ståhejet är att jag fått något gjort.
Nåja, angående röstningen då. Den här varianten var faktiskt helkass. Nog om det hade varit ett webformulär eller så men att rösta på så mycket via PM var inte roligt, utan bara tidsödande och krångligt. Att man däremot fick möjligheten att rösta på tre bidrag var rätt bra (annars hade ju inte jag fått en enda röst
).
Hur ska man få upp röstdeltagandet? Jag vet inte, men jag tror att göra som jag skriver om däruppe... *peka* ...Att ta bort den grafiska utformningen (eller i vilket fall minimera den) och att sedan göra så att man inte får lämna in fler än ett bidrag var skulle göra det hela lite lättare (fler skulle antagligen skriva ut det och det skulle faktiskt gå att läsa på skärmen om man nu vill det). Gör man dessutom bidragen helt anonymt kanske man kan väcka en läs lusta för att ta reda på vad som gömmer sig därbakom. Det är jag dock medveten om att det
kan ha helt motsatta effekt.
Det är en sak jag blev besviken på när jag öppnade kompendiet, nämligen att du hade skruvat på sidorna, vilket medförde två saker, 1) man inte kunde läsa på skärmen utan massor av problem och 2) de som var sådana är jag övertygad om att de inte fick samma chans av alla. Om jag inte bara drömt det kan man kombinera både stående och liggande sidor i den nyaste versionen av Acrobat Reader och när möjligheten finns är det ju bara dumt att hålla på och vända på det för att "det ska vara lättare att skriva ut". Hur många skrev ut ett (icke slutgiltigt) dokument på över hundra sidor? Jag gjorde det inte...
Om tärningar, ja, skippa den regeln och låt folk använda hur många och hur olika tärningar de vill. Gör man det för komplicerat "straffas" man när man bedöms, lyckas man och det faller innanför ramarna för dogmat så är det ju skitbra.
Jag hoppas verkligen att min dogmalust kommer tillbaka till nästa gång, men som det känns nu (inte bara på mig utan hela den här omgången skakade av det) så har dogmautmaningen förlorat lite på att inte vara ny och fräsch, men det kanske bara är jag?