Nekromanti Dogmadueller

Troberg

Sinister eater
För att få lite fart på det här forumet och spelskapandet, samt att få lite småtävlingar mellan Trobergs Dogmautmaningarna föreslår jag följande förfarande:

Dogmaduellen!

Det går till så att en person utmanar en annan på dogmaduell. Den utmanade väljer ett koncept, alternativt enas man om ett koncept, tex ett som diskuterats. Båda gör sedan ett eget Dogma-spel på konceptet. Må bäste man/kvinna/annat vinna!

Till exempel kan Rising utmana Krille på en duell. Krille väljer då konceptet sexiga småflickor med rävsvans i japaninspirerad miljö med sociala intriger. De spånar eventuellt lite kring konceptet för att jaga lite mer inspiration. De enas om hur vinnaren ska koras, via en poll. Sedan sätter de sig ner och Krille skriver spelet "I Love Tuva-san" medan Rising skriver "Pedosofilix Ninja". Vinnare koras och ära delas ut och det är en gång för alla etablerat vem som är kungen (tills nästa gång). Som en bieffekt har de dessutom skrivit bidrag till Trobergs Dogmautmaning. (Alla namn är naturligtvis helt fingerade och alla likheter med eventuella personer, levande eller odöda, är helt tillfälliga.)

Vi har ju haft en massa diskussioner om hur man bäst gör regler och vems metoder som är bäst. Well, dags att sätta pengarna där munnen är och visa vad ni går för!

Någon som vågar kasta handsken? Tvinga mig inte att göra kycklingläten...

Rising

Vila i frid
Duell, herr Sundelin!

Till exempel kan Rising utmana Krille på en duell. Krille väljer då konceptet sexiga småflickor med rävsvans i japaninspirerad miljö med sociala intriger. De spånar eventuellt lite kring konceptet för att jaga lite mer inspiration. De enas om hur vinnaren ska koras, via en poll. Sedan sätter de sig ner och Krille skriver spelet "I Love Tuva-san" medan Rising skriver "Pedosofilix Ninja".
Ärligt talat, det var äkta häftigt. Egentligen hade jag hellre önskat att göra ett spel tillsammans med Krille (vi började faktiskt småklura på ett gemensamt Spirit-spel till förrförra dogmat på IRC) men eftersom alla verkar vilja se mig och Krille i dueller så, shoot:

Herr Sundelin! Härmed utmanas Ni till duell! Såsom en gentleman till en annan så giver jag eder självklart rätten att själv välja vapen. Må bäste man vinna!

Krille

Super Moderator
Duellen antagen

"Herr Sundelin! Härmed utmanas Ni till duell! Såsom en gentleman till en annan så giver jag eder självklart rätten att själv välja vapen. Må bäste man vinna!"

Herr Rising! Möt mig bakom Luxemburg-palatset, och ta med en avlång trälåda!

Vapnet för dagen är prisjägare!

Jag föreslår tre pollar: bästa genomförande, bästa regler och mest hårdkokt. Den som vinner flest pollar av dessa vinner duellen. Torsdagen 13 maj så ska bidragen vara inlämnade och pollen starta, för att avslutas söndagen 16 maj.

Rising

Vila i frid
Re: Duellen antagen

Vapnet för dagen är prisjägare!
Ashäftigt val! Öh... Jamenar... din nedring!

Jag föreslår tre pollar: bästa genomförande, bästa regler och mest hårdkokt. Den som vinner flest pollar av dessa vinner duellen. Torsdagen 13 maj så ska bidragen vara inlämnade och pollen starta, för att avslutas söndagen 16 maj.
Hjälp, nu på en gång? *gulp* Öh... Jamenvist!

Edra föreslag är utsökta, min gode herre. Passa på att ta farväl av edra nära och kära, ty i skuggan av Luxemburg-palatset skall Ni få möta Er överman, och träda in i den skugga som skall komma att bli edert efterleverne!

Krille

Super Moderator
Vi höjer insatsen!

Det är LinCon veckan efter vår uppgörelse. Så jag höjer insatsen: vi tar med våra spel till LinCon och spelleder dem för varandra. Är vi råkoola så blir det fyra pass: var och en av oss leder båda spelen. Sen må fan ta pollens resultat, efter en sådan uppgörelse mano à mano borde vi veta vem som är bäst!

Slutligen så utmanar jag dig på Trygg-Torkel!

(fast egentligen vill jag bara prova hur Rising är som spelledare. :gremgrin:)

Rickard

Urverk speldesign
Haha! [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det var allt för länge sedan han gjorde ett NT-inlägg

sockerpappan

Veteran
Frispel utmanar till Samberättande

Vi i frispel har ju inte skrivit något dogmaspel förut men anser ju att vi självfallet kan göra det mycket bättre än alla andra. Men för att testa detta kallar vå således till en utmaning där ni får en chans att sätta oss på plats.

För att direkt börja fuska och frångå det gängse sättet att utmana folk på, dvs utmana en person som sedan väljer vapen, gör vi tvärt om, väljer vapen och låter alla som vill ansluta sig till duellen. Vapnet är inte heller en genre utan en en idé, nämligen att rollspelet skall vara inriktat mot samberättande med så lite spelledare involverade i själva spelet som möjligt, helst ingen alls. Detta bakvända förförande tar vi till enbart för att spelet skall handla om något intressant och att vi inte skall krevera av leda av att skriva något vi redan gjort tio gånger. I korthet är alltså utmaningen att skriva ett dogmaspel som utesluter spelledaren så mycket som möjligt, som uppmanar till samberättande.

Alla på forumet får en vecka på sig att godta utmaningen, dvs till den 24 och då slår vi inblandade fast bedömningsgrunder och sluttid för duellen. Vågar någon eller vinner vi på WO?

Förövrigt med "vi" menar jag nog egentligen "jag" även om flera personer ingår i Frispel. Av erfarenhet kan jag nog säga att det antagligen mest kommer vara jag som skriver.

sockerpappan

Veteran
oh yes, lets get personal [off topic]

VTF, hands off mitt skägg! :gremwink:

Detta duell system har ju potentiall att bli rollspelets motsvarighet till Hip-hopens battles. Man kan ju bli lycklig för mindre. Gör er redo för att bli dissade, eller nåt.

Och ni som inte vet vad jag pratar om borde verkligen veta det egentligen. Om man inte vet kan man alltid vända sig till pogo-pedagog versionen och se t.ex. "8 mile" där det är många förolämpningar på snabb amerikanska.

Om vi har tur kan vi kanske skapa lite westcoast eastcoast stämning här på forumet, med driveby:s och allt. Frågan vilka landsändar i sverige man skall involvera... Bönder mot storstad? Lincon mot GothCon? eller Norrland mot Göteborg? Göteborg borde vara med för jag skulle vilja se folk göra handsignals som skall föreställa ett G.

Nog med putslustigheter.

Krille

Super Moderator
Re: oh yes, lets get personal [off topic]

Bjäfs. Jag och Rising 0wnz0r4d3 hela konceptet med samberättande i årets Dogma-utmaning. Känn er omkörda! :gremgrin:

sockerpappan

Veteran
Bang on target! [off topic]

Perfekt Krille. I äkta gangsta stil kan vi således nu börja berätta vem som sade vad först och vem som är det "äkta" ursprunget till en idé. Det enda jag är fundersam om är ordet "bjäfs". Något på engelska vore mer passande som det ack så populära "mother fucker"...

för att spä på det upprinnande hatet över idéskillnaderna kan jag väl konstatera att samberättande sågs redan på MittKon 2002 i scenariot Taxi av RÖ30, så jag borde väl bara uppmana krille att studera rökmolnet i fjärran efter taxibilen som startade långt innan han ens hade sat i nyckeln i tändningslåset...

Rising

Vila i frid
En diss från Riz:

Ni i Frispel kan ju inte ha någon endaste aning//
om va ni ger er in på med er fjuniga utmaning//
Jag är på spaning/ med fler tricks i ärmen än Inspector Gadget//
medan ni är stela träbockar och suger som Bob Saget//
Haja läget/ att synas i ert sammanhang är för mig en god gärning//
Jag var kung medan ni undra' hur man avläste en fyrsidig tärning//
Ja, skäggo, det där var en pik, din fool//
Jag decimerar antalet kobolder i hobbyn med spikpistol//
Medan jag får unika idéer varje dag som bonus på bonus//
tar ni bara vid där andra slutar, som värsta goonus på Fonus//
Vill du inte framstå som unken i graven? Fyll den med skit från Nivea//
Jag kommer nämligen visa dig var skåpet skall stå, som IKEA//
När jag myntade termen "Samberättande" så som den är//
idag hade ni fortfarande INT noll som blanka rollformulär//

Blä blä, jag orkar inte komma på mer text nu. Men det var den där sortens keystyle-battletext du tänkte på?

Jamen må då bäste nörd vinna! Kul tävlingskategori, förresten.

/Rising
som tycker att "goonus på fonus" inte alls var ett nödrim

Rising

Vila i frid
Re: Vi höjer insatsen!

Så jag höjer insatsen: vi tar med våra spel till LinCon och spelleder dem för varandra.
Då måste jag ju utsätta mig för... -gulp- ...en massa otäcka människor!

Vi får se... Jag kan nästan med 999 promilles säkerhet säga att jag kommer hitta på ett svepskäl för att inte behöva komma till LinCon, dock. Hade jag inte tvättstugan då, förresten? ...hmm...

sockerpappan

Veteran
Let the battle commence [förolämpningar]

Tänk nu efter en gång/ innan du ger dig på oss veteraner//
ta varning av denna sång/ innan du som pyamasklädda bananer //
vardag, får söka fristad, i en ny stad//

Vi är gamla i gejmet, kan spel likt åldringar går med käpp//
och du funderar fortfarande på hur man spelar på en läpp//
och även om du levde under dess era//
missade du alla friformens under//
därför kommer du gå under med mera//
under i denna rollspelsduells dunder//
vi kan köra gamla tricks som för dig är nya//
pågrund av att du aldrig vågar lämna din lya//
och besöka konventen där det gäller och smäller//
lilla agorafobiker, handla på ICA vågar du, eller?//
Du döpte det vi kallar samberättande//
vilket inte gjorde livet något lättare//
Egentligen borde du grillas med el//
för en mer korrekt term vore samspel//
& medan Frispel rhymes ljuder likt en gudomlig aria//
kan Rising som bäst betraktas som paria//

//Upp och rotera, Whos your daddy?

(hoppas man kan ta detta med glimten i ögat, eller gick det till överdrift?)

Rising

Vila i frid
Ha ha!

(hoppas man kan ta detta med glimten i ögat, eller gick det till överdrift?)
Det är ju sån't här som är kul!

Klockrena rim, sockerpappan. Det skall bli kul att se vad du knåpar ihop för spel till slut.

/Rising
lyfter på hatten

sockerpappan

Veteran
Re: Ha ha!

jo... du rimmade inte så dåligt heller för den delen. Hoppas nu bara fler tar efter och övar sina poetiska sinnen i äkta gangsta stil

Man Mountainman

Storsvagåret
Åh! Får man?

Hoppas nu bara fler tar efter och övar sina poetiska sinnen i äkta gangsta stil

Tja, om du säger det så. (Jag hade ändå planerat att vara med i utmaningen, och ett sånt här erbjudande kan man ju inte säga nej till).

Sockerpappan! Dnalor in the house! Jag antar din keffa utmaning//
Kan du rappa, eller är det din morsa som är en hejare på buktalning?//
Försök inte med snutvarning! Jag bryter dina ben som maskeraden//
Säg till mig när du börjar tröttna på den här tiraden//
Så ska jag ta dig och knulla dig med ett kvistfritt kvastskaft//
Jag vrickar tungor som sex laxar i en laxask//
Medan frispel står och maxar sina pretentionstendenser//
Gör Dnalor feta rollspel för huvven med feta preferenser//
I röstningspoll blir era röster: noll, som frispels spelare på NordKon//
Dnalor dissar frispel som George dubbelve i Ordfront//

Och Rising, dig vet jag inte ens om jag behöver oroa mig för//
Före du dör lär du inte ha producerat ett rollspel, hör jag gehör?//
Från huvven som spör sina bröder om nya projekt//
Från Rising lekstuga. Har det kommit nåt nytt? Nä, inte direkt//
Men för att möta dig på din egen specialité//
Kanske jag gör ett dogmaspel om grodor med gonnoré//
Mord på stockholmare, som inte gillar ord som ”animé”//
Mordmetod: blodgurgel på moder jord, asfalt i ansikte//
Eller så kanske vi kör på en mer banal en//
som i kanalen; Vitulvs kuk i analen//
Du får gå med stomipåse resten av livet//
Hoppas det inte hindrar dig när du (inte) skriver//

Ingen höjdare kanske, men jag har väl annat att göra också?