Nekromanti dogmamanifest kontra dogmautmaning

Troberg

Sinister eater
Re: Ett möjligt alternativ?

Därmed har vi kommit tillbaka till min egen poäng, alltså huruvida det är dokumentet eller utskriften som utgör rollspelet. Troberg menar som bekant (?) att det är dokumentet som räknas, eftersom det är utformat såsom utskriften kommer att se ut (vilken man i sin tur kan försäkra sig om att envisas med PDF-format som krav). Utskriften har alltså ingen som helst betydelse i sammanhanget (eftersom man kan byta pappersformat osv vid utskrift). Så är det i alla fall som jag förstod saken.
Nja, det är inte helt rätt. Dokumentet ska vara utformat så att utskriften ser ut på ett visst sätt. Alltså är utskriften också en del av det hela. Genom att välja ett filformat som bevarar storlek och layoutinfo så har man inte längre en distinktion mellan dokument och papper (eller skärm för den delen). Det är bara olika medium för att bära samma datamängd.

Troberg

Sinister eater
Re: Ett möjligt alternativ?

det var däremot synd att frågan aldrig riktigt togs på allvar.
Tro mig, hade jag inte tagit frågan på allvar så hade jag inte skrivit så mycket i den här diskussionen.

Nightowl

Champion
Re: Utrikiska diskussioner [aningen OT]

Som ni kan se är det flera subtila skillnader, bland annat så tvingar den inte hamstern att säga något utan den vrålar själv. Dessutom (vilket är viktigare) så handlar det om Dune 2000, den sunkiga omfilmningen av Lynchs bra original.
Djupaste ursäkter - mitt sålliga minnes fel.

Erik

Nightowl

Champion
Dogma på rpg.net

Jag kan inte ge en direktlänk till den, men det var jag som startade den; den heter "Erik's bragging post uno" eller något dylikt. Den finns på Tangency Open, ett slask-forum man nuförtiden bara får logga in på om man är medlem på rpg.net. Det var precis vad det lät som; jag skröt, närmare bestämt över Piraterna från Pluto. Jag snackade också om hur himla bra andra deltagare var, tror jag (däribland kalcidis, Gurgeh och Krille). Jag la tråden på Tang (numera Open Tang) eftersom den var mäkta irrelevant ur rollspelssynpunkt; Tangency motsvarar närmast vrållådan, och det var ett "fan vad jag är glad"-inlägg.

Erik