Re: Asimovs mardröm
wilper said:
Nu har jag läst igenom Asimovs mardröm, coolt spel. Jag gillar att det är helt befriat från slump, annorlunda!
Frågor
* Direktiven. Rollpersonerna har en gemensam lista av direktiv. När spelet börjar finns det bara ett direktiv, "Förstör Invergrimm 12". Utöver det har varje spelare 12 poäng att köpa ytterligare direktiv under spelets gång. Att introducera ett direktiv kostar 5poäng, sedan kan alla spelare förstärka direktivet så mycket de vill. Har jag fattat rätt? Kan man fylla på ett direktiv i efterhand?
* När det blir en flashback efter en glitch. Då spelar man en liten scen i scenen, visst? Vem är fokus i den scenen? Karaktären som glitchar? Personen man tog minnen från?
* Hur funkar matematiken för åtgärder? De fem poängen fördelas [1 0 3] i exemplet.
* Har kyla någon regelmässig effekt? Listade ut det, Kyla och Värme är ju pölarna man har att fördela när man gör åtgärder.
* Finns det några planer på ett direktivs-formulär? Det är den enda artefakten i spelet som inte finns färdig som jag ser det. Håller reda på vilka som brutit mot första direktivet och vilka direktiv som introducerats.
Problemet var att jag fick lite kort om tid mot slutet när jag tänkt sätta mig för att göra klart det sista. Därför blev slutprodukten kanske lite hafsig.
Du har fattat direktiven helt rätt. Tanken är att det inte ska gå att fylla på direktiv i efterhand men det är ingenting som jag direkt motsätter mig.
I glitches är det tänkt att vara personen man tog minnen från som står i centrum. Inser att det är mycket problem med att jag inte är tillräckligt tydlig i vad jag syftar till.
Matematiken är bara rent slarv. Det är jag som har skrivit ihop det lite konstigt. Fyra poäng är det som är utsatt och inte fem. Fel av mig. Kul förresten att du gillar att slumpen är bortplockad. Tanken var lite att det systemet skulle passa ihop med karaktärerna man spelar. Robotar förknippar i alla fall jag med någon form av logiskt handlingssystem. Systemet är i grund och botten ett
Blotto spel för er som har ett intresse i spelteori (den ekonomiska sorten då för att inte virra ihop det).
Om det finns ett intresse av det så kan jag absolut slänga ihop ett formulär för direktiven.
Skitkul att du har läst igenom spelet och har tankar kring det.