Hej!
Jag tänkte spelleda Dogs in the Vineyard ganska snart, jag älskar verkligen det allra mesta med spelet, från layout till hur det tvingar spelarna in i moraliska dilemman. Men jag har ett problem: The Faith. Vore det inte intressantare om de moraliska reglerna i tron, och då vad som leder till synd och öppnar för demonernas attacker, vore lite modernare?
Någon som har spelat Dogs, upplevde du eller någon spelare något problem med att t.ex. homosexualitet är fel i tron? Kan man bara strunta i delar av tron eller blir spelet ointressant då? Jag menar att man kan ju spela karaktärer med andra värderingar än sig själv, det är väl till och med något av tjusningen med att rollspela, men just när spelet verkligen ska adressera moraliska dilemman... blir det inte the Faith lite ointressant då?
Det står ju uttryckligen i texten att man inte ska döma sina NPC i förväg eller veta vad som är rätt eller fel som GM. Men eftersom brott mot de moraliska reglerna i tron leder till synd och demoniska attacker och mord och död så finns det ju ändå ett rätt och fel. Eller har jag missat något?
Längst bak i boken står olika förslag på andra settings, och på andra religioner man kunde grunda sina etiska regler. Tja, det var lite orelaterat, vad jag är ute efter är kanske mer frågan om hur mycket trons regler faktiskt spelar in och i hur hög grad måste ens spelare vara insatta i dom?
Om jag försöker sammanfatta mina frågor blir det: står inte the Faith i vägen för spelarna?
Jag tänkte spelleda Dogs in the Vineyard ganska snart, jag älskar verkligen det allra mesta med spelet, från layout till hur det tvingar spelarna in i moraliska dilemman. Men jag har ett problem: The Faith. Vore det inte intressantare om de moraliska reglerna i tron, och då vad som leder till synd och öppnar för demonernas attacker, vore lite modernare?
Någon som har spelat Dogs, upplevde du eller någon spelare något problem med att t.ex. homosexualitet är fel i tron? Kan man bara strunta i delar av tron eller blir spelet ointressant då? Jag menar att man kan ju spela karaktärer med andra värderingar än sig själv, det är väl till och med något av tjusningen med att rollspela, men just när spelet verkligen ska adressera moraliska dilemman... blir det inte the Faith lite ointressant då?
Det står ju uttryckligen i texten att man inte ska döma sina NPC i förväg eller veta vad som är rätt eller fel som GM. Men eftersom brott mot de moraliska reglerna i tron leder till synd och demoniska attacker och mord och död så finns det ju ändå ett rätt och fel. Eller har jag missat något?
Längst bak i boken står olika förslag på andra settings, och på andra religioner man kunde grunda sina etiska regler. Tja, det var lite orelaterat, vad jag är ute efter är kanske mer frågan om hur mycket trons regler faktiskt spelar in och i hur hög grad måste ens spelare vara insatta i dom?
Om jag försöker sammanfatta mina frågor blir det: står inte the Faith i vägen för spelarna?