Lech Walesa utan religiös övertygelse ? Hmm, varför bar alltid Svarta Madonnan på kavajslaget när han var fackaktivist eller president.
Vad tror du drev honom mest? Hans religion eller hans politiska övertygelse?
Det är skillnad på att vara religiös och att ha det som drivkraft. Flera av de andra namnen jag räknade upp skulle nog räknas som religiösa, men deras drivkrafter har varit politiska eller humanitära. Eftersom tråden handlar om clerics så utgår jag från att det avses religion som drivkraft.
Missförstå mig inte, jag har många religiösa vänner, främst muslimer men även katoliker och kristna. Det är inte religiösa personer jag överlag har svårt för, jag har respekt för övertygelse. Jag kan till och med respektera övertygelsen hos någon vars övertygelse jag föraktar (tex så kan jag respektera nynassars hängivenhet, även om jag anser att de borde ha åtskilliga rejäla kok stryk och föraktar det de står för).
Det jag tycker är mer eller mindre konsekvent misslyckat är organiserad religion. Det gäller iofs inte bara religion, de flesta rörelser brukar så fort de blir organiserade urarta till en klubb för inbördes beundran som ter sig rätt så löjlig för utomstående. Detta är ett ganska genomgående tema när jag spelleder, och rör alltså inte bara religion, utan även byråkrati, hemliga organisationer, företag, poliskåren och så vidare (fast symptomen kan se lite olika ut). I det här fallet gällde det dock religion.