Nekromanti Doing it Elfstyle

Pom

Swashbuckler
Re: Olika alver

Alver kan vara lite allt möjligt. Det vill säga, jag menar att alver bör ha något slags grace, slankhet och något omänskligt med öron eller ögon, men utöver det vill jag inte binda mig vid någon miljö eller egenskap. Att döma av rollspelens alver är det många med mig som tycker det är roligt att använda många olika slags alver. Namnen varierar mellan spel och kampanjer, men det finns alver till sjöss, under jord, i skogar, i höga berg, på moln, i städer, på glaciärer, på andra plan, i öknar, etc.
Ibland är alverna långa, ibland korta.
Ibland lever de länge, ibland i evighet, ibland som människor. Ibland är de intellektuella, ibland andliga, ibland instinktiva.
Ibland är de gudarnas barn, ibland är de ateister.
Ibland är de pacifister, ibland stridsmaskiner.
Ibland är de högteknologiska, ibland målade vildar.
Ibland trivs de bäst bland djur och växter, ibland är det kristaller och silver som gäller.

Mycket varierande som allmänt koncept, men hårt nischade i varje enskilt fall.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: a vírnálla kínuð ðómunatta

Ymir, det här var helt lysande skrivit. Jag önskar vi hade fler foumskribenter av din litterära kaliber. Med berömmet ur vägen kan vi ge oss in på de viktiga sakerna.

Jag har alltid gillar alver, men inte förrän nu förstod jag varför. Det har att göra med att de är ett döende folk, ett koncept jag slänger in överallt jag kan (jag kan hänvisa till godtyckligt projekt jag har snackat om på forumet, nästan, utom Fabeljazz, men mitt andra dogmabidrag Regndrömmar kanske passar bäst i sammanhanget). I Terone representeras alverna av älvfolket, även om utdöendet som aspekt snarare hör hemma hos diverse forntida mänskliga kulturer. Istället representerar det fagra folket det främmande i tillvaron, rädslan för det okända och det ständigt närvarande behovet av eskapism.

Min kärleksaffär med Älvalandet är en relativt ny företeelse i sammanhanget, den började nog främst i och med att jag kom i kontakt med Västmark och Sandman/Books of Magic. Dock kan jag redan nu avslöja att ni kommer att få se mer av mina visioner av Älvalandet i framtiden (se det som en tidig teaser till nästa Dogmautmaning). :gremgrin:

/Dimfrost, vill bo i Älvalandet

Feuflux

omjonasson.se
Is that an arrow in your pocket or are you just..?

Börjar med att säga: jag kommer få sona i helvetet för mina töntiga svar här på forumet som jag producerar på nattpassen (och annars också för den delen)....

Alver gestaltas väl relativt klichéaktigt hos mig antar jag. Fast det är inte så klichéigt som det kan låta eftersom jag spelar så sällan att inget egentligen kan utvecklas till klichéer. En kliché är bara en kliché om den används ofta. Amen.

Vad var frågan nu igen?

Just det, alver. Jag spelar alv i DoD6 just nu (fast inte just nu liksom, haha, mmm) och har tagit bort det traditionella "jag bryr mig inte, jag lever i evighet" och ersatt det med "min brorsa dog under ett fallande träd, man kan dö närsomhelst, nu jävlar ska här upplevas saker innan man dör". Annars är jag skogsälskande bågfanatiker som sig bör. Måste sluta skjuta fienderna i höger ben hela tiden sen så är jag oövervinnerlig...

Thank you and goodnight (fast jag jobbar till 08.....)

Rickard

Urverk speldesign
"Hur spelar och spelleder ni alviska karaktärer? Brukar ni rollspela enligt de klassiska stereotyperna?"
(Se DoD-forumet för mer information)
För några år sedan spelade jag rätt hårt efter de beskrivningar som DoD gav till alver.. På senare tid när en spelare vill spela en alv så vill jag att denne tänker igenom hur alven ska spelas utefter dess fysiska och kulturella utveckling.. Det är en anledning till varför jag ogärna vill att spelarna ska vara annat än människor.. Jag orkar inte alltid sätta mig ner och diskutera igenom saken med spelaren.. Detta leder visserligen också till rätt stereotypiska karaktärer men spelaren får i alla fall ett val att bryta mot detta då det tar en längre väg för hur man skapar personligheten..

Sedan tycker jag alver är mycket ballare än andra raser och den bilden har jag bara att tacka herr Tolkien för.. Det är också anledningen till varför jag svarar på alvtråden men inte dvärgtråden.. Jag har ingen uppfattning om dvärgar medan jag tänkt igenom en hel del om alver..

"Vilket rollspel tycker ni själva ger den intressantaste bilden av alver?"
/[color:\\"green\\"]Han[/color] tycker nog sinisas alver till Balladen om Den eviga staden var intressantast

Ymir

Liten kantbaron
Re: Oss alvälskare emellan?

Jag ser fram emot att ta del av ditt Älvaland, och hoppas att också mina istidsalver kommer att falla dig i smaken så småningom.

Tack för berömmet, också. Det gläder mig att det trots allt ser ut som att jag lyckades sammanfatta min fascination för alver på ett bra sätt. Gudarna ska veta att jag försökte :)

Förmodligen hade jag kunnat svara mer konstruktivt, och mer fördjupande, än så här, men jag får ursäkta mig med att jag sitter i ett sunkigt bibliotek i Tollarp och känner mig stressad. Kanske senare...

- Ymir, alvälskare på en veckas inspirationssemester