Nekromanti Doing it Tirakstyle

walium

Ganska töntig, faktiskt
De bar in hans livlösa kropp under stor tystnad och lade den framför hennes fötter. Den var sargad och blodig, tre avbrutna pilar stack ut ur bröstet. Hon smekte ömt hans hår och torkade bort en strimma blod som runnit ut ur hans ena mungipa. Hennes söner och döttrar stod i en tigande ring runt henne och väntade. Han ansikte så nästan fridfullt ut, som om han bara sov. Så ungt, inga ärr eller rynkor som i hennes eget ansikte. Han hade fått sin första tatuering av schamanen när han klarade sitt manbarhetsprov för bara några veckor sedan. Nu låg han här, förstörd, livlös, mördad. Minnena välde över henne. Han var hennes yngsta barn, en gåva ifrån Mahktah när hon trodde att hon hade blivit för gammal för att föda fler kullar. Storväxt och stark hade han varit redan då han skrikande drogs ur hennes sköte. Vacker då och vacker nu även om själen hade flytt hans kropp. Brådmogen och våghalsig som småsyskon lätt blir, men ändå älskad och omtyckt av alla. Tårar började rinna ner för hennes kinder. De hade bråkat om mycket men han hade ändå alltid kunnat få henne att skratta. Och nu låg han här framför henne, dräpt av några vettlösa legoknektar som objudna vandrat in på byns jaktmarker. Det hade aldrig varit meningen att han som var yngst skulle dö först. Hon tryckte hans kropp mot sig och vrålade ut sin vrede och sorg, en moders sorg över en förlorad son. Hennes söner och döttrar viskade några ord i hennes öra och höll om henne en kort stund innan de lämnade hennes och den yngre brodern ensamma. De återsamlade en bit därifrån och begav sig ljudlöst in i skogen. Ingen legoknekt skulle överleva natten.

Hur gestaltar ni tiraker? Som vettlösa tolkienorcher eller flerdimensionella och komplexa varelser?

Hartland

Warrior
som det senare.

/hartland - som ogilar stereotypiskt onda varelser

ps jag vet att jag inte tillför nått ds

GrottrolletNaug

Swashbuckler
*blir lite tårögd*

Flerdimensionella komplexa varelser, såklart!

Inte för att jag har fått chansen att gestalta tiraker särskilt ofta, och just nu spelar vi i consaber. Där är som bekant tirakerna frakk och inte så himla gästvänliga av sig mot människor.
Fast man kan ju hitta en och annan Bazirk i vissa hamnkvarter, även fast dom är oftast lite nervösa över alla rasistiska sabrier, vars stad dom är i.

Så tyvärr har vi aldrig fått chansen till att gestalta tiraker särskilt nogrannt. Men om vi fick det så skulle dom defintivt bli komplexa urmysiga varelser. :gremsmile:

/Naug

Tiraker är, förutom människor, de mest komplexa varelserna i vårt mundana. Tiraker är kul!

Vi har ju en marnakh i spelgruppen också, som förvisso gillar våld, men han är inte nåt pucko som slår allt han kommer åt.

Greymourn

Swordsman
Spelar en tirak som försöker styra upp ett eget litet kommunist/Libertatia inspirerat samhälle i protest mot feodal-systemet och det allmänna förtrycket mot tiraker...

Han begåvades vid skapandet med förmågor i stil med PER ökningar och silvertunga och litar till sin charm och intellekt snarare än biceps...

Bjorn

Hero
Vafaan Styckeindelning?!? (ANT)

Eller lär dom inte ut det i skolan nu för tiden???

Det var bättre förr... :)

/Bjorn

Ackerfors

Alas, your rapids!
Du vet... [ot]

...att det är en blivande lärare du anklagar för "brist-på-styckeindelning", va?

*minns min lärares "styckeindelning eller ig"*

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vill du smaka på stållinjalen pojkvasker?

"Eller lär dom inte ut det i skolan nu för tiden???"

Jag har planer på att lära ut det till mina framtida elever, särskilt om jag blir svenskalärare. :gremwink:

Men så mycket text är det väl ändå inte att läsa så att en styckesindelning är nödvändig? Jag vill ju inte heller förstöra flytet i texten.

Greymourn

Swordsman
Re: Vill du smaka på stållinjalen pojkvasker?

Men så mycket text är det väl ändå inte att läsa så att en styckesindelning är nödvändig? Jag vill ju inte heller förstöra flytet i texten.
Problemet är egentligen inte att det är långa stycken... Problemet är att man läser liten text på en strålande skärm, och om det inte finns mellanrum så börjar allt snurra så lustigt *får en black-out*

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Spelar en tirak som försöker styra upp ett eget litet kommunist/Libertatia inspirerat samhälle i protest mot feodal-systemet och det allmänna förtrycket mot tiraker..."

Var bor och verkar denna ambitiösa tirak? Har någon annan tirakiska rollpersoner i er spelgrupp?

Greymourn

Swordsman
Var bor och verkar denna ambitiösa tirak? Har någon annan tirakiska rollpersoner i er spelgrupp?
Han har en mindre bit mark i utkanterna av Yolde-skogen... Än så länge bara ett knappt hundra tal människor samlade... Men de blir fler för var dag...

Tyvärr ingen annan tirak, men han har lyckats snärja en utstött Kragg-barbar som sköter svärdsviftandet när allt annat skiter sig...

Fahnen

Swordsman
Jag ska börja spela en liten frakktrukh på 245 cm.....
Jag ser tirakerna lika flerdimensionella och komplexa som människor fast med "går det inte med våld går det med övervåld" . Men med den stora skillnaden att tiraker sörjer vänner och familj väldigt mycket, dom vill gärna hämmnas även om döden berodde på annat tom en slav är värd att hämmnas han/hon tillhörde ju stammen....
Det är min uppfattning om Bazirk och Frakk. Marnakh är lika men de har ju inte stamsamhället.

Midar kan inte hålla tassarna borta när det pratas om Tirakerna

Bjorn

Hero
Re: Vill du smaka på stållinjalen pojkvasker?

Nödvändigt och nödvändigt, det blir lättare att läsa då. Brukar man inte rekomendera ca 3-5 rader per stycke? (Det är vad jag har fått höra på diverse dokumetationsworkshops etc. i alla fall.)

Luftighet i texten brukar hur som helst vara positivt för läsupplevelsen. Normalt sätt läser vi ju inte ord för ord utan mer "scannar" in texten som en helhet. (Finns tydligen studier på det.) Detta gör layouten nästan lika viktig som vad man skriver.

/Bjorn

Helmgast
Styckeindelning [OT]

De bar in hans livlösa kropp under stor tystnad och lade den framför hennes fötter. Den var sargad och blodig, tre avbrutna pilar stack ut ur bröstet. Hon smekte ömt hans hår och torkade bort en strimma blod som runnit ut ur hans ena mungipa.

Hennes söner och döttrar stod i en tigande ring runt henne och väntade. Han ansikte så nästan fridfullt ut, som om han bara sov. Så ungt, inga ärr eller rynkor som i hennes eget ansikte. Han hade fått sin första tatuering av schamanen när han klarade sitt manbarhetsprov för bara några veckor sedan. Nu låg han här, förstörd, livlös, mördad. Minnena välde över henne.

Han var hennes yngsta barn, en gåva ifrån Mahktah när hon trodde att hon hade blivit för gammal för att föda fler kullar. Storväxt och stark hade han varit redan då han skrikande drogs ur hennes sköte. Vacker då och vacker nu även om själen hade flytt hans kropp. Brådmogen och våghalsig som småsyskon lätt blir, men ändå älskad och omtyckt av alla.

Tårar började rinna ner för hennes kinder. De hade bråkat om mycket men han hade ändå alltid kunnat få henne att skratta. Och nu låg han här framför henne, dräpt av några vettlösa legoknektar som objudna vandrat in på byns jaktmarker. Det hade aldrig varit meningen att han som var yngst skulle dö först.

Hon tryckte hans kropp mot sig och vrålade ut sin vrede och sorg, en moders sorg över en förlorad son. Hennes söner och döttrar viskade några ord i hennes öra och höll om henne en kort stund innan de lämnade hennes och den yngre brodern ensamma. De återsamlade en bit därifrån och begav sig ljudlöst in i skogen. Ingen legoknekt skulle överleva natten.

<HR>
Jag har planer på att lära ut det till mina framtida elever, särskilt om jag blir svenskalärare. :gremwink:
Ska man verkligen skämta om sådant otyg? :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag böjer mig för din vilja.

avatarex har redan visat hur det kan göras. Låt nu inte bara det här sidospåret överskugga de intressantare delarna av tråden.Skriv och berätta om hur ni spelar och spelleder tiraker och era erfarenheter av rasen.

Mr Brunch

Veteran
Tiraker är definitivt inga mördarmonster, iallefall inte i min värld. Jag använder iof. Marnakh mest och en å annan Bazirk har trillat ner i nått äventyr men frakk använder jag sällan men inte ens dom ser jag som bara krigare.
Tiraker är enligt mig den mest fanatiska rasen i mundana, och även den som är mest lojal till sin familj och stam. Ser dom som stolta barbarer i brist på bättre uttryck än simpla krigare utan nått annat syfte än att attackera spelare.
Marnakh är undantag från allt detta dom ser jag som människor personlighetsmässigt helt enkelt, fast lite gladare oftast.
En annan ras som jag tycker folk har lite för inkörd syn på är misslor, alla verkar enbart se dom som en liten gullig ras som man som bara dansar på ängar bla bla bla... och av någon anledning blir alla RP misslor tjuvar, kanske bara är min spelgrupp iof.

Silvervarg

Warrior
Re: Missletjuv (OT)

Är inte det smart?? Att vara missla och tjuv. Vem skulle mistämka en missla?