Nekromanti Doing it Warriorstyle!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Bertram rättade till potthjälmen och stoppade in sina händer i armhålorna. Snön knastrade när han rörde sina stora fötter. Vita plymer dök upp varje gång han andades ut och rimfrosten fick skägget att se mer gråsprängt ut än det faktiskt var. Men han var van och väl medveten om att de alla skulle bli ordentligt varma när väl striden började. Hans män stod i en tät klunga under de snötäckta granarna. De var väl påbyltade och rörde sig inte mycket. Annat var det med de panargiska legoknektarna på den vänstra flanken. De var vana vid helt andra temperaturer och var alldeles för lätt klädda. Barske Greve Stålhjärta hade fått hindra dem ifrån att göra upp eld flera gånger. Nu stod de i en ömklig, huttrande hop och hackade tänder. Legoknektar! En vit moln uppenbarade sig när Bertram fnös och spottade en rejäl loska på marken.

Det taktfasta trampandet av hundratals fötter hördes ifrån det kuperade och snötäckta landskapet i norr. Bertram gjorde tecken åt sina män och pekade mot de första mörka prickarna som dök upp bakom några låga kullar. De marscherade på den gamla kungsleden i dubbla led. Först red en högrest man med en pälsbrämad mantel. Bertram gissade på att det var flodfurstens svåger Jarow av Portenburg. Efter honom kom drygt 200 pikenerare, följda av kanske hälften så många armborstskyttar, sedan landsknektar ifrån Portenburg. Bertram hade just börjat skymta trossen när han såg det började röra sig i skogspartiet sydöst om hans position. Han gav ordern och hans män grep ordentligt tag i sina tvåhandssvärd. Panargierna skramlade med sina hillebarder och gjorde ett försök att samla sig.

Kanske anade ledaren något, eller såg metallblänk för han stannade upp och reste sig i sadeln. De första pikenerarna stannade också till och började spana in mot skogen på deras vänstra sida. Den första vågen av armborstskäkter slog in i pikenerarnas led och orsakade viss förödelse. Någon vrålade order och de egna armborstskyttarna började avancera bort ifrån vägen. Den andra omgången skäkter var mer välriktad och verkade tysta den osynlige ordergivaren. Den förmodade fursten av Portenburg hade fallit ur sin sadel och kröp runt på marken. Hjälmen hade fallit av honom och det fanns blod på snön runt om honom. Hans häst var sårad och skrek nästan mänskligt. Tiden stod nästan stilla när Bertram och hans nästan 300 landsknektar halvsprang ner mot den första gruppen pikenerare. Spridda skurar av skäkter mötte dem, för få och välriktade för att göra någon verklig skada. Ur ögonvrån kunde han se hur även panargierna hade börjat röra på sig. Greve Stålhjärtas grova röst överröstade ljudet av de sårade och döende när hans män brakade ihop med fiendens landsknektar. Utan att han hade märkt det så hade Bertram ökat hastigheten och börjat vråla. Hans män följde efter och för en stund var de som en enda man.

- För Markland och den sanne kejsaren!

Krigare och strid är som ni säkert vet ett av de vanligaste inslagen i de flesta spelgrupper. Hur spelleder och spelare ni krigare och strid? Och hur ska det spelas?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Den var lätt!

Just Warriors/Fighters/Whatever är ju det lättaste att spela och spelleda. Även om jag försöker göra lite mer nyanserade krigare. I vanliga fall så blir det hacka och slå så mycket det går, både som spelare och som spelledare. Fast när jag läste ditt inlägg fick jag en idé. Min nästa rollperson ska vara en pacifistisk krigare. Eller snarare Fd Krigare för ingen kommer ju vilja ha honom som krigare.

Nej, men just krigare känns inte speciellt på något sätt. Hacka och slå, helas av närmasta präst, fortsätta hacka.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Men borde den vara det?

"Nej, men just krigare känns inte speciellt på något sätt. Hacka och slå, helas av närmasta präst, fortsätta hacka. "

Jag tycker att du ganska väl lyckas summera stereotypiskt krigarbeteende. Även i de världar och miljöer där helande magi inte förekommer så spelas ofta krigare som dumdristiga dussinkaraktärer. Vilka variationer på det klassiska krigartemat har ni andra spelat?

Johan K

Gammal & dryg
Krigare och strid är som ni säkert vet ett av de vanligaste inslagen i de flesta spelgrupper. Hur spelleder och spelare ni krigare och strid? Och hur ska det spelas?

Hur jag spelar min krigarkaraktär...
Tjaa, mest som kansek en sådand som för det mesta tänker til innan man gör någt... Men ibland så flippar jag ut med dem åxå...
Hur de ska spelas.. Vette fasen egentligen, tycker att det beror lite på karaktären. Är ju om man innimellanåt lyckas med de de lite mer finurligare sakerna istället för att skjuta dem.

Hartland

Warrior
För mig så är det intresanta inte hur en krigare klarar av en stids situation utan hur han klarar av vardagen. Gå ut för att köpa mjölk, hämta sin sold, lämna tillbaka biblioteks böcker, få gary colemans autograf, besöka ens döda pappa, mm... Nämde jag Gary Coleman?

Ofta så förutsätter jag som SL att en krigare klarar av strids situationer och försöker hälre sätta honom i situationer där han ska kring gå våld. Blir det stridigheter så brukar jag låta min krigare klara sig bra, beroende på motstånd förstås.

Själv så spelar jag tyvär inte så mycket. Men jag skulle nog försöka spela som jag vill spelleda... Tror jag. Enda som rag egentligen rollspelat är en alv i nån gamal drakar och demoner upplaga med ett kasst "ja i befinner er i en skog tillsammans utan att veta hur ni har kommit dig och ni har alla en fruktsnvärd huvudverk"-upplägg. Tyckte jag rollspelade honom ganska väl dock... Tog kommandot, var grinig och följde så gott jag kunnde SL's uppmaningar... Strid försökte jag undvika genom att smyga runt en del... men det gick inte länge så jag som min alv steriotyp jag var sköt dom med min fina lång båge. Justja han blev inte heller förvånad när ovanligheter inträffade...

Men aja tomt plader kommer man långt med, eller?

/Hartland - delar med sig av sina två ören

Phelan

Hero
Hmm, jag vet inte riktigt vad du var ute efter för sorts kommentarer, men du får ett SL-perspektiv på gruppstrider här.

Det är ju alltid ett problem att spelleda större strider i fantasy/medeltid och få någon känsla i det hela. De flesta spelare har för dålig inlevelseförmåga/för stor självbevarelsedrift för att t ex i samlad ordning marschera över ett slagfält samtidigt som andra sidans bågskyttar släpper loss. Det är svårt att ordna bra gruppstrider/fältslag dels pga risken för tidsödande micromanagement, dels för att spelarna försöker alltid, naturligtvis, utnyttja sin tid till fullo och då hamnar man snabbt i situationen att de och deras grupp är överaktiva och själva orsakar mer förluster än vad som görs i hela slaget. Sist (ganska nyligen) som vi hade ett stort fältslag så nöjde jag mig med att bara slå tärningsslag för den egna och andra sidans grupper (förutom de SLP som RP slogs med direkt) och det resultatet gav en effekt i antal skadade och utslagna på varje sida under en lite längre tidsrymd, ett system som flöt hyfsat bra vad gällde speltid. Men fortfarande så är det ju svårt med tidsskalan, när RP är inblandade kan man inte gärna undgå att köra det vanliga, detaljerade systemet men risken finns ju att de blir frustrerade när man försöker placera deras strider som del i något som egentligen tar mycket längre tid... ("Men, vi har ju bara slagits i 25 sekunder, ju!")

Om det är något jag som SL gärna vill få fram i större slag är att minska RPs betydelse i den mån att de gärna får inse sin egen dödlighet. Visst, de kan vara väldigt skickliga men de kan ändå hamna i starka numerära underlägen, eller drabbas av den slumpartade projektilen, allt för att hamra in att i stora slag spelar turen stor roll, oavsett hur skicklig man är som individ.

Dock, utifrån mina erfarenheter, så är det här med RP i krig och fältslag vanskligt, för man hamnar snabbt i en situation där man måste berätta väldigt mycket mer än man låter RP vara delaktiga och påverka. Möjligheten är ju att RP får ha positioner där de kan ha stort inflytande över händelserna, men risken för pragmatiska men anakronistiska taktiker och lösningar är överhängande...

Hmm, hoppas det gav något, nu ska jag sova så jag orkar till min egen lilla saltgruva imorgon / Phelan

Pom

Swashbuckler
Tungan på vågen

Om det är något jag som SL gärna vill få fram i större slag är att minska RPs betydelse i den mån att de gärna får inse sin egen dödlighet.
Jag gör tvärtom. Om inte slagets utgång är given på förhand får gärna RPs agerande vara tungan på vågen.

Fördelarna med det är att spelarna märker att deras agerande har betydelse, inte bara för deras egen överlevnad. Det blir också mer spännande för mig som SL att inte veta hur det kommer att gå. Nackdelarna är ju egentligen desamma: RPs agerande får en betydelse som kanske överstiger deras realistiska begränsningar, och SL vet inte längre hur det kommer att gå.