Nekromanti Doing the Omoralisk Schlagerfestival

Targon

Hero
Vänta tills du blir sambo/gifter dig. Då blir det annat liv i skällan. Jag lovar! Då blir det schlager, schlager, schlager, schlager... :gremwink:

LukeFagwalker

Veteran
Tror inte det. inte om jag flyttar ihop med min nuvarande flickvän. det är nämligen henne jag varit med när dom har gått på tv och vi har alltid lyckats hitta på något vettigare.

heavy metal to the people

MrG

Swashbuckler
Är det bara jag som sitter och tänker på; "Kan Sverige vinna med den här låten"?

Utifrån den aspekten måste jag säga att jag tror på Björn Källmans ballad av flera anledningar:
-Den kommer kunna gå hem i öststaterna (som vi alla vet har för mycket röster)
-Den borde också kamma hem franskspråkiga ländersröster (speciellt om han skulle köra den på franska, men den är redan dyngfransk)
-Han borde kunna göra ett bra pr jobb utomlands.
-Det är en ballad, traditionellt vinner en ballad vart annat år och nu har det gått minst två år utan en balladvinnare.

Sedan så låter den nästa exakt som Michael Wies Titanic, det vet jag inte om det är bra eller dåligt :gremlaugh:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Är det bara jag som sitter och tänker på; "Kan Sverige vinna med den här låten"?

Utifrån den aspekten måste jag säga att jag tror på Björn Källmans ballad av flera anledningar:
-Den kommer kunna gå hem i öststaterna (som vi alla vet har för mycket röster)
-Den borde också kamma hem franskspråkiga ländersröster (speciellt om han skulle köra den på franska, men den är redan dyngfransk)
-Han borde kunna göra ett bra pr jobb utomlands.
-Det är en ballad, traditionellt vinner en ballad vart annat år och nu har det gått minst två år utan en balladvinnare.
Jag försöker att inte tänka "Kan Sverige vinna med den här låten?" utan i stället tänka i termer av hur representativ den är. (Om svenskt musikliv inte är ett vitten värt på den europeiska scenen så må det vara så...)

Ska man taktikrösta så kanske BWO är rätt band, Alexander Bard är internationellt känd sedan tidigare och har dessutom en förmåga att skaffa sig mediauppmärksamhet utan att anstränga sig nämnvärt.

Angående ballader så har ingen ballad vunnit sedan publikröstningen infördes. Å andra sidan är det statistiska underlaget är litet och här om året (2004?) var Serbien rätt nära att ta hem segern med en lågmäld folkmusikinfluerad ballad.

Själv brukar jag premiera alla låtar i udda taktart, som t.ex. Makedoniens 7/8-dänga från samma år. :gremgrin:

Dewil

MrG

Swashbuckler
Blir jag osäker, var det inte typ hälften telefonröster som gjorde att bröderna Olssen vann? Men kan stämma att det varit störst mediacirkus som vunnit efter det (eller kortast kjolar...)

Har missat alla tidigare deltävlingar var BWO bra?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Blir jag osäker, var det inte typ hälften telefonröster som gjorde att bröderna Olssen vann?
Oavsett vilket så var det också en upptempolåt. Senast en lugn låt vann var 1996 (Irland, "The voice") om man inte vill räkna "Love shine a light" från 1997 som en lugn låt.

Trenden för närvarande verkar vara etniskt (sydeuropeiskt) färgade danspoplåtar.

Dewil

Organ

Out of time, out of mind
Har missat alla tidigare deltävlingar var BWO bra?
Det tycker jag. Problemet med den dock är att den lider av samma åkomma som alla BWO-låtar. När man hör den för första gången verkar den vara totalt andefattig, meningslös och helt utan substans. Emellertid så växer den vid varje lyssning och slutligen fastnar den och Alexander Bard framstår i klart ljus som det popgeni han är. Så tyvärr tror jag inte en genomlyssning är tillräcklig för att omvärlden ska inse att de borde rösta på BWO.

Av de som gått vidare är Andreas Johnsson och Linda Bensin (flåt; Bengtzing) mina favoriter. (Med viss reservation då jag inte hört de olika bidragen sedan deras respektive delfinal.)

/Anders

Eksem

Champion
"När man hör den för första gången verkar den vara totalt andefattig, meningslös och helt utan substans."

Är inte det poängen då? Bodies Without Organs, liksom? Plast, plast, plast?

/Eksem, det är oförlåtligt att inte disco-versionen av Open Door blev den officiella versionen, en av de bästa låtarna 2005 för sjutton

Eksem

Champion
När man blir sambo hittar man inte på något vettigare :gremsmile:

Förresten, är inte Finlands bidrag ett hårdrocksbidrag? Med lajvarkostymer, om jag inte minns fel?

Johan K

Gammal & dryg
Jag tror att jag sitter inne på den bästa lösningen. Gör som jag, skit i att titta på det hela. Så slipper man höra på det hela. Det har funkat förvånadsvärt bra, an slipper bli upprörd över låtarna & sådana saker.

/ Johan K, som inte har sett på schlagerfestivalerna på flera år.

Dewil

Skrivbordsgeneral
P3:s Musikjournalen hade i dag ett inslag om den alternativa melodifestivalen som hölls samtidigt som Eurovisionsschlagerfestivalen hölls på Älvsjömässan 1975 och om 1970-talets protester mot Melodifestivalen. Inslaget kan avlyssnas när dagens sändning (som i skrivande stund ännu pågår) är slut 21.00.

http://www.sr.se/p3/musikjournalen/

Dewil