Nekromanti Doktorn, hur illa är det?

Troberg

Sinister eater
Jag håller på med lite pyssel kring mitt system. I det får man de spelmässiga effekterna av skadan när den inträffar (tex minus på färdigheter och sånt), men skadans exakta natur får man inte förrän man ser man inte förrän man undersöker den ordentligt. Detta är då i första hand för inlevelse och rollspelsändamål, men kan tex ge upphov till bestående men, kräver speciell vård eller andra problem som inte var uppenbara från början.

Eftersom mina kunskaper om människokroppen i princip går ut på att den är slafsig på insidan så behöver jag lite hjälp. Jag har delat upp kroppen i ett antal träffområden och behöver ett antal skador av varierande grad, allt från småskador som läker på någon dag till allvarliga skador, för varje område.

Följande träffområden finns:

Fot
Underben
Knä
Lår
Höft
Skrev
Mage
Bröst/Rygg
Hand
Underarm
Armbåge
Överarm
Axel
Hals
Huvud

Nå, någon som känner för att ge utlopp åt sin morbida fantasi? Var inte blyga, ge mig hela styckningsdiagrammet, jag är tacksam för allt jag kan få...

Foggmock

Myrmidon
Fot: Splittrade ben, tappade tår
Underben: Splittrade/brutna ben, artärblödning, nervskada, muskelskada
Knä: Spräckt knäskål, pajade inre delar (korsband, menisk osv)
Lår: artärblödning, muskelskada, nervskada, benskada
Höft: ledskada, splittrat ben, organskada
Skrev: organskada(!), artärblödning
Mage: organskada, artärblödning, inre blödningar, skadad benmärg, (bruten ryggrad)
Bröst/Rygg: brutna revben, bruten ryggrad, skadad benmärg, organskada
Hand: se fot, även ledskada
Underarm: brutet/splittrat ben, nerv/senskada
Armbåge: ledskada, senskada
Överarm: muskelskada, splittrat/brutet ben, nervskada, ledskada, artärblödning
Axel: ledskada, artärblödning, senskada. mervskada, organskada(!)
Hals: artärblödning, krossat struphuvud, muskelskada
Huvud: käkbrott, akut tandlossning, öga/näsa/öra/munskada, nervskada(!).

Till detta lägger man då blåmärken, småblödningar och Ont.

Rickard

Urverk speldesign
Ta ett piller och ring mig imorrn

Då jag är rätt fysiskt aktiv och har sportat i 80% av mitt liv så har jag råkat ut för ett antal skador.. Jag tänkte bara nämna några skador jag fått.. Att klura ut alla skador som människokroppen kan få tar ju annars flera timmar och endast huvudet kräver en smärre uppsats, om man vill vara grundlig..

Blåmärken* - överallt..
Blåöga - läkningstid som blåmärke..
Stukning* - finger, vrist.. 1-2 veckor..
Vrickning* - foten.. Lättare form av stukning.. Under veckan för att hela..
Brutet (ben)* - 8-10 veckor att hela oavsett var (kanske inte finger, då).. Finns olika termer för brutna ben.. Gör inte så ont tills de två benbitarna drar isär sig, då det smärtar något enormt..
Muskelstukning* (axeln) - 2 veckor + antiinflammatoriska piller.. Smärtar när rör armen.
Köttsår (djupt) - knä.. Tar någon vecka att läka, beroendes på diameter givetvis..
Sår* (ytligt) - överallt.. Max en vecka, beroendes på diameter då..
Utslagen tand - munnen :gremwink: Isar något förjävligt, då pulpan i tanden hänger ut.. Mycket blod.. Permanent..
Spräckt skinnet (skallen) - Några veckor fick jag ha stygnen, tror jag.. Kommer inte ihåg.. Mycket blod, som ner för hela ansiktet efter 1 minut.. Var visserligen i klorvatten, så det ökar på blödningstakten.. Ser världen i rött, för att blodet rinner in i ögonen..
Vattensamling (armen) - från att fått en krosskada.. Ömmar.. Några veckor hade jag det, tror jag.. Kommer inte ihåg..
Näsblod*
Svullnad* (får man från nästan alla krosskador) - någon timme till några dagar, beroendes på om man tar hand om skadan (först kyla, sedan vila) eller inte..
Nackspärr* - Från kraftig smäll.. Kan ta bortåt någon vecka..
Svimma* - från några sekunder upp till max en minut. Vet inte riktigt.. Jag var någon annanstans själsligt..
lätt hjärnskakning* - någon timme/dag (åkte aldrig till sjukhuset utan spelade vidare i fotbollsmatchen)..

Några av skadorna kanske är något som man inte tänker på att man kan få?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som markerade alla skador som åstadkoms vid fotbollsspel med *

Wyldstorm

Swordsman
Jag har inte riiktigt kommit dit i mitt rpg, så jag kan inte svara direkt.
Kan dock rekommendera en bok vid namn "katastrof medicin" (jupp, särskrivet...).

Den eller andra böcker för bedömning av patienters överlevnadschanser är helt värda i ämnet, och inte såå svåra.

Sen får man ju en kuuuuslig koll på vad man ska beskriva... :gremelak:

Zaphod_UBBT

Swordsman
Den beryktade knäskadan

Okej... Det är väl dags att berätta min knäberättelse här på forumet också:

Fjärde dagen på sommarlovet, var i 10-årsåldern. På kalas hos en ganska - ska vi säga bastant? - flicka i klassen. Hon var inte tjock eller så, utan var bara byggd som en rysk kulstöterska.

Det var kalas, som sagt, och på kalas ska man leka. Vi lekte den här bollen i burken-leken (öh, folk blir tagna genom att en utvald person sätter sin fot på en boll i en burk och säger namnet på någon denne sett. Alla andra kan bli fritagna om någon av de andra sparkar iväg bollen och burken.)

Nå, kulstötartjejen var den som skulle ta, och hon hade fångat alla utom mig och en till. Jag kastade mig fram ur ett snår i förhoppning om att hinna fram för att sparka iväg bollpaketet. Kom fram och gjorde en spektakulär glidtackling mot burken med bollen i. Jag hade fritagit allihopa i sista stund, men lyckan varade bara för bråkdelen av en sekund.

Samtidigt hade nämligen kulstöterskan hunnit fram och skulle stampa till bollen och burken för att kunna ta mig. Dock hade jag ju redan glidtacklat hela paketet, och därför kom kulstöterskan i fullaste karriären och stampade med all kraft rakt där mitt knä nu befann sig istället för bollen.

Med mitt (på den tiden ganska späda) ben i en trettiogradig vinkel mot marken och en kulstöterska på knäet kunde det bara gå på ett sätt.

Knäet var ungefär så trasigt som ett knä kan bli. Nedre fästet för ena ledbandet var slaget till flisor, och detta resulterade i grym smärta och en rejält knepig operation. Gips från höften till fotknölen i elva veckor och kryckor i närmare 13 veckor, om jag inte minns fel.

-

En liten undran om regelverket också - är det verkligen nödvändigt med så många träffområden? Vad fyller det för funktion att man skiljer på fot, smalben, knä och lår?

Jag säger inte att det inte fyller en funktion, men om jag använde systemet skulle jag nog rationalisera bort det om det inte kändes vettigt att göra det.

Om det bara är för inlevelse- ochrollspelsändamål - är det då inte intressantare att skilja på olika sorters skador?
Sträckt muskel, Tillmosad muskel, Trasig led, Led ur led och så vidare. Är det inte intressantare att beskriva i regler på vilket sätt man har ont, snarare än var?

Nå, jag tycker i alla fall att du ska ha specialregler för kulstöterskor på knäleden.

Zap

Troberg

Sinister eater
Re: Den beryktade knäskadan

En liten undran om regelverket också - är det verkligen nödvändigt med så många träffområden? Vad fyller det för funktion att man skiljer på fot, smalben, knä och lår?
Rent regelmässigt spelar det ingen roll alls och om man vill så kan man helt skippa träffområden. Skada ackumuleras inte inom träffområden som i andra spel utan varje skada hanteras helt fristående.

Jag ser det i tre nivåer, något i stil med:

1. Skadan inträffar. Man blir skadad och får ett antal försämringar till följd av det.

2. Man vill beskriva skadan lite noggrannare. Träffområdena är ett sätt att ge spelaren möjlighet att säga att han haltar, att knäet viker sig för honom, att blodet rinner ner i ögonen osv. De är alltså etthjälpmedel för beskrivningen, inte en regelmässig hantering.

3. Efter striden tittar doktorn/helaren/veterinären/slaktaren på skadorna och ställer en mer detaljerad diagnos. Det är då man får reda på att man fått inre skador som bör opereras, att man kommer att bli halt, att det kommer att ge ett otäckt ärr och så vidare. Även detta är ett hjälpmedel för rollspelsaspekten snarare än rent regelhanterare. De flesta vet ganska lite om skador, då är det bra att få lite stöd av tabeller.

Edit: Effekterna kommer alltså redan i fas 1, (tex minus på attack) medan man i fas 3 får förklaringen (yr och det rinner blod i ögonen).

Steg två och tre är alltså helt frivilliga, men jag tycker att de hjälper och ger mer liv till beskrivningen. Ska man ändå slå en tabell så gör det väl inget om man har några rader extra?

Jag tror det blir lite klarare när ni ser systemet, men än så länge återstår en del bitar för att göra det spelbart. Just nu är mycket av reglerna på plats, men alla listor (färdigheter, fördelar/nackdelar, förmågor, vapen, utrustning mm) samt magi och liknande saknas ännu. När jag fått till åtminstone grunddata på dessa listor kommer jag nog att posta det för påseende.

Om det bara är för inlevelse- ochrollspelsändamål - är det då inte intressantare att skilja på olika sorters skador?
Sträckt muskel, Tillmosad muskel, Trasig led, Led ur led och så vidare. Är det inte intressantare att beskriva i regler på vilket sätt man har ont, snarare än var?
Sådant ligger dolt i siffrorna i första steget ovan.

Nå, jag tycker i alla fall att du ska ha specialregler för kulstöterskor på knäleden.
Jag har fått mitt knä mosat några gånger, jag vet hur det är (fast inte av någon kulstöterska, bara av bilar och snedsteg).

Troberg

Sinister eater
Re: Ta ett piller och ring mig imorrn

Då jag är rätt fysiskt aktiv och har sportat i 80% av mitt liv
Låt se, minst 5% för att äta, 5% för att gå på dass och 10% för att hänga på forumet. Sover du aldrig???

Bra lista! Mer sådant!

Troberg

Sinister eater
Perfekt! Mer sådant! [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Mask_UBBT

Hero
Vaihelvete...[ant]

...det där systemet har ju jag hållit på att bygga på till Kabal jättelänge! Du får ju inte bli färdig med det innan jag, ju, då kommer jag ju se ut som värsta copycaten!

(bra tråd, förresten :gremcrazy: )

/Mask - har vittnen

edit: Den biten som har undgått mig mest är f ö skador med, så där kan jag inte vara till mycket hjälp. Men jag kan påpeka att de många träffområdena är den ultimata uppmaningen att hoppa bakom väggar när man är skjuten på, förutsatt att man gör träffreglerna rätt...

Krille

Super Moderator
Re: Vaihelvete...[ant]

"...det där systemet har ju jag hållit på att bygga på till Kabal jättelänge! Du får ju inte bli färdig med det innan jag, ju, då kommer jag ju se ut som värsta copycaten!"

...och ett system med liknande princip finns redan i Babylon Project. Så hemskt ledsen, du är redan en copycat. Och Troberg också. :gremwink:

Mask_UBBT

Hero
Uppf...

"...och ett system med liknande princip finns redan i Babylon Project. Så hemskt ledsen, du är redan en copycat. Och Troberg också."

Äshdå, då får jag välan ändå se till att bli klar innan troberg, om inte annat för att bli färdig innan det blir mainstream :gremwink:

/Mask

Troberg

Sinister eater

...det där systemet har ju jag hållit på att bygga på till Kabal jättelänge! Du får ju inte bli färdig med det innan jag, ju, då kommer jag ju se ut som värsta copycaten!
Ska jag vara ärlig så har jag plockat lite bitar från en massa befintliga spel, blandat med några egna ideer. Face it, vi kommer att se ut som copycats båda två.

När kom någon senast på något helt nytt (som var bra...)?

Men jag kan påpeka att de många träffområdena är den ultimata uppmaningen att hoppa bakom väggar när man är skjuten på, förutsatt att man gör träffreglerna rätt...
Japp. Jag kör att man antingen skjuter som vanligt och missar om man träffar en dold kroppsdel, eller siktar på en kroppsdel då man slår D6 på följande tabell:

1-2 Träffar avsedd del
3-4 Slå träffområde (skymd kroppsdel fortfarande miss)
5 Väntar på skottläge som inte kommer, skjuter inte
6 Väntar på skottläge som inte kommer, skjuter i alla fall och missar

Hoppas du inte ser ännu mer ut som copycat nu...

Troberg

Sinister eater

...och ett system med liknande princip finns redan i Babylon Project. Så hemskt ledsen, du är redan en copycat. Och Troberg också.
Såvida inte Babylon Project snodde det från oss innan vi kom på det genom en tidswarp.

Eller så är det så att det inte finns några nya ideer...

Mask_UBBT

Hero

"1-2 Träffar avsedd del
3-4 Slå träffområde (skymd kroppsdel fortfarande miss)
5 Väntar på skottläge som inte kommer, skjuter inte
6 Väntar på skottläge som inte kommer, skjuter i alla fall och missar"

Nä, jag har en träftabell som ser ut såhär istället;

2T6
2/3 —smalben/fot
4/5 — lår
6 — höft
7 — bröst
8 — huvud, hals
9/10 — överarmar, armbåge
11/12 — underarmar/händer

Man säger sedan att man siktar på exempelvis område 7, och färdighetsvärdet gör sedan att det blir mer och mer sannolikt att du träffar a) något och b) vad du siktat på. Inget perfekt system, men det har sina småroliga twists, och det går snabbt(frägg och färdighetsslag är ett och samma).

/Mask

Zaphod_UBBT

Swordsman
Snyggt!

"2T6
2/3 —smalben/fot
4/5 — lår
6 — höft
7 — bröst
8 — huvud, hals
9/10 — överarmar, armbåge
11/12 — underarmar/händer"

Aaah. Intelligent. Sannolikhetsfördelningen över 2T6 tillsammans med att extremiteterna (som motsvaras av extremerna på skalan) har fler absoluta värden, men de värdena har å andra sidan lägre sannolikhet.

Det borde resultera i en sannolikhetsfördelning typ:
smalben/fot - 3/36
lår - 7/36
höft - 5/36
bröst - 1/6 (alt. 6/36)
huvud, hals - 5/36
överarmar, armbåge - 7/36
underarmar/händer - 3/36

Visserligen kanske det egentligen är större chans att träffa bröstkorgen än överarm/armbåge, men det kan kvitta.

Dessutom är det lite jobbigt (enligt mig) med ett system där man måste slå två tärningar, räkna samman dem och hålla koll på sammanlagt 11 olika utfall som ger totalt 7 olika resultat.

Nå, det funkar nog bra, och dessutom är jag förtjust i smarta regelmekanismer.

Zap

PAX

Jordisk Äventyrare
Vill ha.....

Hmm. Påminner ju om min träfftabell. Kan man få en kopia av tabellverket när du är färdig med den?

Troberg

Sinister eater
Re: Vill ha.....

Hmm. Påminner ju om min träfftabell. Kan man få en kopia av tabellverket när du är färdig med den?
Just nu är systemet relativt klart, även om det återstår en del. Vad som återstår för att göra det begripligt är karaktärsblad, färdighetslistor, fördels/nackdelslistor och vapen/rustningslistor, åtminstone i översiktlig form så att man får en fingervisning om hur värdena ligger.

Så snart jag är klar med det så tänker jag posta det som en preview. Var dock medveten att den kommer att ha stora områden som bara är rubriker och saker kan ändras, men den borde i alla fall peka ut huvudsaklig riktning. Man får ta det för vad det är, ett kvartsfärdigt system.

Räkna dock inte med att detta händer de närmaste dagarna, speciellt inte med Trobergs Dogmautmaning 2004 i faggorna.

PAX

Jordisk Äventyrare

Själv var jag nog mest intresserad av träfftabellen och de resultat man får av skador. Men visst. Dela ut så hugger jag vad jag behöver.

Troberg

Sinister eater

Själv var jag nog mest intresserad av träfftabellen och de resultat man får av skador.
Det är ju den jag pysslar med nu, därav tråden. Dessutom behövs åtminstone några exempelvapen/rustningar för att få rätt skala och sammanhang.

Ha tålamod.