Nekromanti Doktorn, hur illa är det?

Mask_UBBT

Hero
Tack![ant]

"Dessutom är det lite jobbigt (enligt mig) med ett system där man måste slå två tärningar, räkna samman dem och hålla koll på sammanlagt 11 olika utfall som ger totalt 7 olika resultat."

Nah, man behöver egentligen bara hålla koll på 1-3 resultat, eftersom man säger vad man siktar på, och det här måltalet, ±0 till ±3 är de resultat som faktiskt träffar. Wakarimasu ka?

/Mask

Grog

Swordsman
Re: Ta ett piller och ring mig imorrn

tre skador av mer udda karaktär jag râkat utför:

skärsâr ->blyförgiftning ->2 veckor mycket hög feber.

fallskada ->hjärnskakning & whiplash -> medvetslös/sovande 24 h därefter paralyserad kroppshalva i 1-2 veckor.

slag mot huvud ->total förlust av syn och balans i en halvtimme.

hoppas det kan ge inspiration!

Insignia

Swashbuckler
Re: Här försöker jag stajla...

Jag tror han menade att han förstod - det var bara felstavat :gremgrin:

Re: Den beryktade knäskadan

"En liten undran om regelverket också - är det verkligen nödvändigt med så många träffområden? Vad fyller det för funktion att man skiljer på fot, smalben, knä och lår?"

Om man intresserar sig för var rustningen sitter så är det naturligtvis också intressant var man träffar.
Om rustningen alltid skyddar så känns det ju lite knasigt, med en träfftabell så vet man precis hur mycket den hjälper.

Troberg

Sinister eater
Re: Den beryktade knäskadan

Om man intresserar sig för var rustningen sitter så är det naturligtvis också intressant var man träffar.
Om rustningen alltid skyddar så känns det ju lite knasigt, med en träfftabell så vet man precis hur mycket den hjälper.
Du tänker fel. Rustningen är inte en passiv plåtbit som sitter i vägen för inkommande ont, den är ett i högsta grad aktivt försvar. Har man tex plåtskenor på armarna så kommer man att använda dem för att avstyra attacker mot oskyddade kroppsdelar.

I vilket fall så är det skillnad på det regelmässiga behovet av träffområden och det spelmässiga behovet. En bra spelare kan göra mer rollspelsmässigt av ett mosat knä än av ett skadat ben. Träffområdena har för mig ingen spelmässig effekt, de är ett sätt att ge spelaren en bättre bild av skadan. Att ha några extra rader i en tabell är inget extra jobb, så varför inte beskriva mer detaljerat?