Fast varför "måste" man det? Det är ju ingen som säger att det inte producerades någon punk alls, eller att det inte fanns punkband som hittade en publik. Alltså måste man inte bortse från nånting.Jag har också tänkt på punken. Men om man skulle säga att punken varit död sen 1981 så måste man bortse från De lyckliga kompisarna, Definitivt 50 spänn och Augustibuller.
Det är helt enkelt så att "punkens död" inte betyder något så drastiskt som du verkar vilja ha, på samma sätt som "rollspelsdöden" inte heller behöver betyda något annat än rollspelens död som mainstream-kulturell kraft. I båda fallen är ju kulturuttrycken "döda" ur samhällsperspektiv och mainstreamperspektiv, även om de inte försvinner utan i vissa kretsar fortsätter.
Inte egentligen, nej. Eller, jag skulle absolut kunna tänka mig att man etablerar numreringar (den andra rollspelsdöden) eller liknande.Nu som förespråkar en lång rollspelsdöd*, ser ni något behov av en term för den tiden då rollspelsutgivningen var ännu skralare än 1998?
Överlag… Alltså, det här med "det måste vara 100% annars är det inte" tycker jag känns som ett sluttande plan. Låt oss säga att vi hittar det år då rollspelen sålde som minst, där utbudet var som sämst. Säg att vi kommer överens om att kalla just det året för "rollspelsdöden".
Vad händer när det tio år efter att vi bestämt det kommer ett år med ännu sämre utbud? Ska vi sluta kalla det första för rollspelsdöden, för att det är bara det värsta som får kallas det?
Jag tycker inte riktigt det håller. Jag kom på ett antal liknelser med andra ord som en del vill använda endast om de allra mest extrema varianterna av det de beskriver, men alla mina liknelser är politiska så jag ska nog skippa det tror jag =)