Tre solar;n234429 said:
Så "det finns en drake och det är 1 på 12 att du stöter på den" är inte samma sak som "och här är all annan information om draken"
Jag håller med, men det är också här det blir konstigt.
1. Ja, det finns en drake, den dyker upp om man slår 12 på encountertabellen. Detta får spelarna känna till.
2. Det spelarna/rollpersonerna inte vet är att i drakgrottan bor även ett kompani draconians som ibland är ute i skogen och som man kan stöta på om man slår 11 på encounter-tabellen.
Det finns alltså info om draken som spelarna inte känner till.
Och denna info kan leda till encounters.
Alltså får inte spelarna se encounter-tabellen.
Nu är det så att jag kan ha en kampanj där det INTE finns hemlig info och därmed heller inga oväntade encounters. Men jag kan också ha en kampanj där det FINNS hemlig info som kan leda till oväntade encounters.
Om jag i det ena fallet visar encounter-tabellen, men i det andra döljer encounter-tabellen så vet ju spelarna att det är något fuffens på gång.
Alltså kan jag aldrig visa encounter-tabellen.
Det är lite som när spelarna letar efter secret doors och spelledaren bara slår slag när det finns s-doors - då VET spelarna att det inte finns någon s-door om spelledaren inte slår, men spelarna kan fortsätta leta om spelledaren slår men säger att man inte hittar något.
Kort sagt döljer man alltid encounter-tabellen för att förhindra meta-spel från spelarna.