Nekromanti Dolda motiv och Backstabbing

Eagle

Swordsman
Hej!

Hjälp mig!

Jag har en spelgrupp som ska äventyra i Danwas djungler i Caserion. De är vakter åt ett sändebud som ska leverera en gåva till hövdingen för stammen A. Den officiella motiveringen är att man med gåvan vill de stärka vänskapsband med A. Vad rollpersonerna inte känner till är att handelshuset de jobbar för, i hemlighet gjort en affärsöverenskomelse med en rivaliserande stam B. Men för att B skulle gå med på överenskomelsen så krävde de att handelshuset såg till att döda hövdingen för den rivaliserande stammen A.

Nu är rollpersonera på väg till stammen A med sin gåva, som bland annat innehåller vin som är förgiftat - som är ämnad åt stammens hövdingen. Så fort hövdingen dricker av vinet så kommer han gå en plågsam död till mötes och stammens invånare kommer rikta sin vrede mot sändebudet och rollpersonerna. Men rollpersonerna har ju handlat i god tro. De hade ju ingen aning om att gåva de gav till hövdingen innehöll gift. Handelshuset å sin sida har använt rollpersonerna som brickor i ett spel, och huruvida de överlever eller inte är inte viktigt för handelshuset.

Jag behöver er hjälp. Hur ska jag gå vidare med detta? Ska jag låta rollpersonerna få veta att någonting inte är som det ska, så att de har möjlighet att avstyra komplotten mot hövdingen? Kanske har rollpersonernas guide för expeditionen avlidit under färden till stammens läger för att han varit och druckit av det förgiftade vinet medan de andra sovit? Eller kanske träffar de på stammen B som avslöjar för rollpersonerna om sin överenskomelse med handelshuset och att de välkomnar rollpersonerna.

Om hövdingen dör, så kommer rollpersonerna tvingas fly hals över huvud, men det kanske inte är så lätt om stammes krigare känner till djungeln bättre än rollpersonerna gör. Det kanske finns fällor som sätter stop för rollpersonernas flykt. Vad kommer hända med rollpersonerna? Kommer krigare från stammen B utnyttja stammen A:s sårbarhet (då hövdingen är död) och anfalla A:s by - och kanske frita rollpersonerna?

När det går upp för rollpersonerna att de utnyttjats av handelshuset för att mörda hövdingen utan att ha fått veta om det i förväg - kommer de istället alliera sig med stammen A och bekämpa stammen B?

Vad tycker ni ska hända? Vilka valmöljligheter ska öppna sig för rollpersonerna? Det roliga med att vara spelledare är att ge rollpersonera många valmöjligheter så att man blir överraskad över vad de hittar på.

Kom gärna med förslag på hur detta äventyr kan utvecklas vidare!

Dracohoribilis

Warrior
hehe söt komplott!
Du skulle kunna göra så att när de väl får gåvorna så kan någon lärd i gruppen se att vinet är extravagant och mycket gott vin, de kan märka den lösa korken och kanske vill en av dem smaka, (givetvis är detta deras beslut) ifall någon smakar kanske han möter sin död och den resterande gruppen får nys om detta, då också att de blivit döda själva av akten och det blir personligt, givetvis ska de få välja sin väg om de ska gå med stam a B elelr alliera sig trots sitt utnyttjande!

Om hövdningen dör, så kanske de måste bevisa sin oskyldighet genom att slåss med den store Krigaren i by A för att bevisa sig! annars kanske de måste offras till gudarna eller nått...

Givetvis ska de ju få en chans att visa vad de går för på nått sätt, givetvis ska man inte försöka ta död på dem men ibland krävs ett lik hit och dit och kanske en av deras död kan resultera i att en krigare från Stam A tror på dem och vill bevisa deras oskyldighet och ha hjälp med kriget ot Stam B och handelsgubbarna, och denna Stam krigare kanske kan spelas utav en av dem som dog, :gremsmile:

Eagle

Swordsman
Bra feedback, tack för det. Vill man ha ett lik så kan man ju alltid låta ett av sändebuden som rollpersonerna färdas med få sätta livet till - om man nu vill få dem att förstå allvaret i situationen :gremsmile: Bra idé att låta rollpersonen bevisa sin oskuld genom att kämpa mot stammen främste krigare, varför kom jag inte på den idén själv ;-) Kommer du på något mer som ger mer kött på benen åt åventyret, så tveka inte att skriva några rader.

Dracohoribilis

Warrior
hehe kan komma på tusen saker, har lunchrast från jobbet så jag kan väl bidra med nått mer :gremsmile:
Varför krigar stammarna? har du en bra idé, det kanske gäller en totem stöld eller rivaliserande territorium! kan det bli fred mellan dem eller måste en hel stam dö ut! kanske räcker det med att besegra några utav dem och deras hövning från stam B!

Jo men de inser ju ett större allvar ifall en av spelarna går åt :gremwink: hehe fast de måste komma på idén själva att smaka utav det goda vinet :gremwink: samt ifall de dör på vägen haha tänk om de bestämmer sig för att lämna över allt utom vinet?

Vad händer ifall de tror att en av följeslagarna förgiftade vinet och rpna tar livet av honom, de räcker över gåvorna kommer hem och berättar hur bra det gått haha, kanske de får göra nått mer... hmm nej men nog om mina förvirrade grejjor!

NÅtt att skrämma dem lite med är att de kanske tillber en totem som sagt och har avlat fram en bäst där de har offergåvor till! som i Conan barbaren, de stora ormarna, de kanske tillber nått stort som de kan bli nedkastade hos eller som släpps lös för att försöka förstöra inkräktarna i by B då...
om de har en vägvisare från andra stammen kan du ju ta livet av honom genom att besten gör något oheligt med honom, alltid bra att skrämmas så deras självförtorende blir bättre när de slaktat monstret :gremwink:

Eagle

Swordsman
Intressant det med Totem.

Jag har undrat lite grann om det finns någon belöning för rollpersonerna i äventyret. De skickas ju in i döden av sin arbetsgivare (handelshuset). Det skulle vara kul om det fanns någon belöning. För övrigt så tycker jag det är svårt att definiera hur slutet på äventyret ska kunna se ut. Vilka tänkbara slutscenarior finns det? Vilka spännande platser skulle en slutstrid kunna äga rum på? Vad finns det för belöning för rollpersonerna i de olika slutscenarion de väljer?

Djupt inne i djungeln på stam A:s land, så finns det en gammal stad från en utdöd civilisation som nu har växt igen av vegigation. Kanske är det denna plats som handelshuset är intresserad av att utforska, men att de inte fick stam A:s tillåtelse och därför har de gjort en uppgörelse med stam B, så att de på sikt ska kunna länsa staden från dyrbarheter som finns där. Kanske får rollpersonerna veta att handelshuset tidigare försökt få tillträde till den gamla staden, men att de blivit nekade. Därav handelshuset intresse att göra upp med en rivaliserande stam (B) som kan ge dem tillträde.

Om man strukturerar upp äventyret, hur skulle det se ut?

Scen 1: Färd genom djungel på väg till stam A:s läger
Här skulle det kunna hända en del mystiska saker. Men de kanske också träffar någon från stam B som de samtalar med. Tolken/guiden som är med kanske kan berätta att handelshuset för några veckor sedan gjorde en liknande expedition i denna del av djungeln med honom som vägledare och tolk, men denna gång valde man att träffa en annan stam. Guiden/tolken kanske kan berätta vad handelshusets sändebud och stam B kom överens om. Han kanske kan fråga rollpersonerna om de har för avsikt att döda hövdingen i stam A, eftersom det var detta som handelshuset tidigare kommit överens om med stam B. Rollpersonera & sändebudet kommer förmodligen neka till detta för så vitt de vet så ska de bara leverera en gåva till stam A. Men samtalet kanske ändå bidrar till att väcka rollpersonernas vaksamhet. För att ytterligare ge rollpersonen en ledtråd så kan de nästa morgon hitta nattvakten död. Förgiftad av en spindel säger någon, död i sömnen säger en annan. Den döde mannen luktar vin och kanske står flaskan (som ingår bland de gåvor som de har till uppgift att leverara till stam A) bredvid honom i gräset. Om inte dessa ledtrådar har fått rollpersonerna att fatta misstanke så kommer de få stå sitt kast och hövdingen av stam A kommer att dö när han dricker av vinet.

Scen 2a): Stam A:s läger. De välkomnas och det blir en liten cermoni där gåvorna överlämnas och gästerna bjuds på mat och underhållning. De erbjuds att tillbringa natten hos dem och ge sig av nästföljande dag. Om de ger hövdingen vinet så dör han och rollpersonerna blir jagade genom djungel för att sedan tillfångatas i fällor och utsatta för en mängd olika utmaningar för att bevisa att de ingenting visste om komplotten.

Scen 2b) Som ovan, fast rollpersonerna låter inte hövdingen få vinet. Men stam B som har sina spejare i närheten av byn, tänker anfalla i gryningen för de tar för givet att hövdingen i stam A är förgiftad under festligheterna då de tagit emot sändebud från handelshuset. Om detta händer så kommer rollpersonerna befinna sig i Stam A:s läger när Stam B anfaller.

Härifrån vet jag ärligt talat inte riktigt hur äventyret ska fortgå. Det känns som om det är lite svävande och att det inte riktigt finns något slut på äventyret.

Hjälp mig komma vidare.

Dracohoribilis

Warrior
HElvete, jag skrev ett helt jävla a4 men så låste sig datorn...
får skriva kortfaattat :gremfrown:

tycker att dina scener e bra, använd alla beroende på Rpnas handlingar tex, om någon av dem har nattvakten kanske de ser när han stjäl flaskan och på så vis förvisar honom och sedan levererar flaskan till hövdingen och därför skapas de andra scenerna :gremsmile:

En bra grej är ruinen, det är alltid kul att hitta en ruin, så de vill säkert ta reda på varför de är så intresserade av vad som finns där inne, kanske gömmer det sig ett magiskt föremål på en liten pedistal vaktat av fällor och diverse gåtor! kanske även ett monster/best/demon som Stamen tillber just för att de tror att de är en gud eller något som påminner om deras totem!
Men du bör tänka på att föremålet inte ska vara allt för magiskt bara en söt liten sak som man kan ha nytta av i nästa äventyr osv.. :gremsmile: för annars måste det vara en värre och värre best hehe :gremsmile: finns alltid roliga grejjor
gör en karta och ta med fällor kanske en gåt lösning och lite annat smått och gott över ruinen...

Stam Bs fortsatta scenario kan bli tufft... de är krigiska då de planerar ett anfall men kanske vill ha fred om de misslyckas och ger på så vis gåvor och erbjudande om något som kan uppskattas av Stam A, kanske en pakt om att hålla handelskillarna från skogen,

och sedan så kan man ju se vad som skall hända med de som gav den äventyret, antingen får de bli lite smisk där, några vakter och sedan pang på :gremsmile:

vad har du för idé?

Eagle

Swordsman
Usch, nu har jag verkligen kört fast i mina tankar. Din feedback var bra, och det där med att låta rollpersonerna utforska den glömda stadsruinen kan bli intressant. Men jag ser följande två problem.

1. Hur får de reda på stadsruinen och handelshusets intresse av den, ingen har ju berättat för dem om den? Det är ju en hemlighet, för om det vore något som är allmänt känt, så skulle det ju vimla av skattjägare i området.

2. Min spelgrupp är inte särskilt giriga, så de skulle nog inte planlöst gå till en stadsruin i djungeln utan att ha något konkret mål. Hade det varit ett dungeon & dragons äventyr a la hack and slash så hade de förmodligen nappat direkt, men nu måste jag ge dem en bättre anledning till att bege sig till den gamla staden i djungeln. Rykten om att det finns pengar och magiska föremål där tror jag inte kommer få dem att bli ditlockade, för deras rollpersoner har andra drivkrafter. Anledningen måste vävas in i ploten tror jag på något vis. Det skulle vara bra om platsen hade en djupare betydelse.

Hjläp mig med strukturen är du snäll. Det svåra tycker jag är att det är omöjligt för mig att förutse om rollpersonerna kommer förgifta hövdingen eller inte.

Istället för att handelshuset väntar på att rollpersonera ska komma tillbaka efter avslutat uppdrag, varför skickar inte handelshuset iväg en andra expedition bestående av soldater och utforskare, vars uppgift är att besöka stam B och hjälpa dem med överfallet mot stam A? Om rollpersonen valt att inte förgfita hövdingen för stam A, så kommer ledaren för handelshusets andra expedition bli en fiende, då deras intressen kommer att krocka. Man kan ju göra honom riktigt elak. Vad som då kommer att ske är att rollpersonerna allierar sig med stam A och hjälper dem försvara sig mot stam B och soldaterna från handelshusets andra expedition. Så då blir äventyret kort och gott att försvara stam A från stam B. I slutänden (om de besegrar soldaterna från handelshusets andra expedition), så kanske rollpersonerna måste vara med och medla fred mellan stammarna. Det kan bli en annorlunda och rolig utmaning - där de får bygga upp lite vi mot dom känsla och få stammarna att gadda ihop sig mot de giriga handelshuset som bara tänker på sig själva.

Men tänk om rollpersonerna låter förgifta hövdingen av stam A. Då hamnar de ju plötsligt i "samma lag" som den tänkta fienden stam B & den andra expeditionen. I vilken riktning ska äventyret då fortskrida? Om rollpersonera blir tillfångatagna och stam B fritar dem, så kanske man ju kan låta stam B våldta stammens kvinnor och döda barn och män. Min spelgrupp är nog ganska moralisk, så de kommer nog att byta lojalitet om stam B blir alltför brutala.

Men om rollpersonerna väljer att alliera sig med stam B och handelshusets andra expedition, så kan ju nästa uppdrag bli att utforska den gamla staden. Men det kan också få möjlgihet att bege sig hem, då deras "uppdrag" är slutfört. Scenariot med den gamla staden blir alltså ett nytt kapitel så att säga. Är man riktigt elak så skulle man en en gång kunna låta rollpersonerna bli utnyttjade, precis som de blev i uppdraget när de skulle överlämna gåvan till hövdingen av stam A (ovetandes om att det handlade om att förgifta honom). Kanske skickas rollpersonerna in i någon farlighet i den gamla staden för att agera lockbete åt de monster som vaktar där, medan handelshusets andra expeditionen skrider till verket med det som verkligen är deras egentliga syften. Hade varit coolt om handelshuset är på jakt efter någon jättegrym artefakt - alltså inte magiska vapen, pengar eller dyl, utan något föremål av en djupare betydelse, ungefär som Arken i Indiana Jones. Vad skulle det kunna vara för något?

Ge mig mer feedback och nya idéer, det här är roligt. Det kan verligen bli ett jättebra äventyr i slutänden tror jag :gremsmile:

Dracohoribilis

Warrior
ja du... hmm...
de kan ju vara så att när de vandrar mot stam a så kommer de till ett läger som handelskillarna satt upp där de får övernatta och där han isåfall fögiftas och på de viset alla försöker skylla på en annan anledning såsom spindlar mm, och efter att de klarat sig i stam a Bestämemr de sig för ett anfall mot deras läger där de hittar kartan över stadsruinen och expeditions planer, varav de inte vet vad de är frågar de "stamhövdingen eller ledare nr2 beroende på vem som lever" som vet att de e deras gamla heliga plats som de hade kommit till dem innan om för att få besöka men de tackade nej, och då får rpna förmodligen plan idén och börjar tänka ut vad allt betyder mm, bra idé att låta dem tro saker :gremsmile:

JO fast moraliskt sett borde de ju inte tycka illa om Stam A eftersom de dödade honom isåfall omedvetet och vill väl bevisa sin oskyldighet!

Skatten bör vara ett föremål av nått djur, typ en visselpipa som liknar en hund eller en padda med 6 ben utsmyckad med juveler eller kanske en enkel porslinsfigur som inte alls ser dyr ut kanske i formen av en vandrande indian,

vad dessa isåfall kan ha för krafter är att om du vill smida vidare på ett nytt äventyr kanske det helt enkelt är en nyckel till en stor kammare i en annan del av landet tex, en ruin där mer fara och dyrare skatter väntar, eller så kanske visselpipan har en förmåga att lugna djur som hör den svaga pipet som inte uppfattas av människor, kanske har den gyllene paddan förmågan att bli herre utav paddorna, dem som har den gyllene paddan kanske kan tala med paddjuren och förstå sig på dem, de kanske kan vara smartare än vad de föreställt sig innan, kanske blir så att själen delar plats med den gyllene paddan och genom att hålla dem i händerna kan man tala genom den till djuren och förstå dem hehehe, jag och min fantasi :p
Den vandrande indian statyn, vette tusan altså, kanske kan ge kraft att hela en förgiftad hövdning. han kanske inte är död utan bara dödligt förgiftad hehe :gremsmile:

Eagle

Swordsman
Fy vad jobbigt, jag hade skrivit jättemycket feedback på ditt inlägg och så försvann allt, så jag förstår hur du kände dig när du hade skrivit en A4 som försvann. Nu gick musten ur mig helt och hållet. Jag återkommer när jag är på lite bättre humör :gremsmile:

Dracohoribilis

Warrior
hehe ok, jag förstår dig till fullo, skrev så himla utförligt och noogrannt in i minsta detalj därför jag blev lite sketen :p
hehe snart hamnar vi på sida två :gremwink: