Hej!
Hjälp mig!
Jag har en spelgrupp som ska äventyra i Danwas djungler i Caserion. De är vakter åt ett sändebud som ska leverera en gåva till hövdingen för stammen A. Den officiella motiveringen är att man med gåvan vill de stärka vänskapsband med A. Vad rollpersonerna inte känner till är att handelshuset de jobbar för, i hemlighet gjort en affärsöverenskomelse med en rivaliserande stam B. Men för att B skulle gå med på överenskomelsen så krävde de att handelshuset såg till att döda hövdingen för den rivaliserande stammen A.
Nu är rollpersonera på väg till stammen A med sin gåva, som bland annat innehåller vin som är förgiftat - som är ämnad åt stammens hövdingen. Så fort hövdingen dricker av vinet så kommer han gå en plågsam död till mötes och stammens invånare kommer rikta sin vrede mot sändebudet och rollpersonerna. Men rollpersonerna har ju handlat i god tro. De hade ju ingen aning om att gåva de gav till hövdingen innehöll gift. Handelshuset å sin sida har använt rollpersonerna som brickor i ett spel, och huruvida de överlever eller inte är inte viktigt för handelshuset.
Jag behöver er hjälp. Hur ska jag gå vidare med detta? Ska jag låta rollpersonerna få veta att någonting inte är som det ska, så att de har möjlighet att avstyra komplotten mot hövdingen? Kanske har rollpersonernas guide för expeditionen avlidit under färden till stammens läger för att han varit och druckit av det förgiftade vinet medan de andra sovit? Eller kanske träffar de på stammen B som avslöjar för rollpersonerna om sin överenskomelse med handelshuset och att de välkomnar rollpersonerna.
Om hövdingen dör, så kommer rollpersonerna tvingas fly hals över huvud, men det kanske inte är så lätt om stammes krigare känner till djungeln bättre än rollpersonerna gör. Det kanske finns fällor som sätter stop för rollpersonernas flykt. Vad kommer hända med rollpersonerna? Kommer krigare från stammen B utnyttja stammen A:s sårbarhet (då hövdingen är död) och anfalla A:s by - och kanske frita rollpersonerna?
När det går upp för rollpersonerna att de utnyttjats av handelshuset för att mörda hövdingen utan att ha fått veta om det i förväg - kommer de istället alliera sig med stammen A och bekämpa stammen B?
Vad tycker ni ska hända? Vilka valmöljligheter ska öppna sig för rollpersonerna? Det roliga med att vara spelledare är att ge rollpersonera många valmöjligheter så att man blir överraskad över vad de hittar på.
Kom gärna med förslag på hur detta äventyr kan utvecklas vidare!
Hjälp mig!
Jag har en spelgrupp som ska äventyra i Danwas djungler i Caserion. De är vakter åt ett sändebud som ska leverera en gåva till hövdingen för stammen A. Den officiella motiveringen är att man med gåvan vill de stärka vänskapsband med A. Vad rollpersonerna inte känner till är att handelshuset de jobbar för, i hemlighet gjort en affärsöverenskomelse med en rivaliserande stam B. Men för att B skulle gå med på överenskomelsen så krävde de att handelshuset såg till att döda hövdingen för den rivaliserande stammen A.
Nu är rollpersonera på väg till stammen A med sin gåva, som bland annat innehåller vin som är förgiftat - som är ämnad åt stammens hövdingen. Så fort hövdingen dricker av vinet så kommer han gå en plågsam död till mötes och stammens invånare kommer rikta sin vrede mot sändebudet och rollpersonerna. Men rollpersonerna har ju handlat i god tro. De hade ju ingen aning om att gåva de gav till hövdingen innehöll gift. Handelshuset å sin sida har använt rollpersonerna som brickor i ett spel, och huruvida de överlever eller inte är inte viktigt för handelshuset.
Jag behöver er hjälp. Hur ska jag gå vidare med detta? Ska jag låta rollpersonerna få veta att någonting inte är som det ska, så att de har möjlighet att avstyra komplotten mot hövdingen? Kanske har rollpersonernas guide för expeditionen avlidit under färden till stammens läger för att han varit och druckit av det förgiftade vinet medan de andra sovit? Eller kanske träffar de på stammen B som avslöjar för rollpersonerna om sin överenskomelse med handelshuset och att de välkomnar rollpersonerna.
Om hövdingen dör, så kommer rollpersonerna tvingas fly hals över huvud, men det kanske inte är så lätt om stammes krigare känner till djungeln bättre än rollpersonerna gör. Det kanske finns fällor som sätter stop för rollpersonernas flykt. Vad kommer hända med rollpersonerna? Kommer krigare från stammen B utnyttja stammen A:s sårbarhet (då hövdingen är död) och anfalla A:s by - och kanske frita rollpersonerna?
När det går upp för rollpersonerna att de utnyttjats av handelshuset för att mörda hövdingen utan att ha fått veta om det i förväg - kommer de istället alliera sig med stammen A och bekämpa stammen B?
Vad tycker ni ska hända? Vilka valmöljligheter ska öppna sig för rollpersonerna? Det roliga med att vara spelledare är att ge rollpersonera många valmöjligheter så att man blir överraskad över vad de hittar på.
Kom gärna med förslag på hur detta äventyr kan utvecklas vidare!