Nekromanti Dolkar

eoz

Veteran
Varför varför varför? Av vilken anledning slår man fortare med nästan vart enda svärd i hela spelet än med en dolk? Det är mycket olågiskt eftersom att en dolk är både snabb, och lätt att slåss med! Okej att det inte går att blockera något alls med den, men om man kommer med en dolk, och den andra personen inte har något långt att slå till med först så är dolken snabb! Det tycker jag är en ganska viktig detalj! Om ett balanserat, eller kanske ett vanligt kraggsvärd till och med slår först, så undrar man ju!

Duddmannen

Hero
Du har missuppfattat SI?

men om man kommer med en dolk, och den andra personen inte har något långt att slå till med först så är dolken snabb
Helt korrekt!

Om ett balanserat, eller kanske ett vanligt kraggsvärd till och med slår först, så undrar man ju!
Det är ett längre vapen, alltså KAN man slå till först.

Första siffran har med vapnets längd att göra. En kort dolk kan inte nå motståndaren innan ett långt svärd gör det.

Den andra siffran har med vapnets manöverduglighet att göra. Men eftersom ingen av de stridande står stilla, så spelar fortfarande vapnets längd in. Bara en dåre (eller möjligen en Zombie) står stilla och låter den knivbeväpnade komma för nära. Man utnyttjar hela tiden sitt vapen som skydd gentemot sin motståndare.

eoz

Veteran
Re: Du har missuppfattat SI?

SI fungerar i alla fall som jag uppfattat det så här: Längd, slå först, (Du kanske fattar)->1/2<-När man väl kommit in i närstriden. Alltså, när jag kommer springande mot dig så ränkas ditt första värde. Första rundan, och kanske igen om vi skiljs åt och slåss igen sedan. Efter första rundan tycker jag att det andra värdet räknas. Detta är dock bara som jag uppfattat det. Jag tycker att en dolk (Om detta nu är fallet) Ska ha typ 1/4 eller 1/5.

Krille

Super Moderator
Sushi med Alsace och Lorraine

• Alsace har 60 cm arm och 20 cm klinga. För att Alsace ska kunna skada Lorraine måste hon stå på max 80 cm avstånd och ännu mindre om skadan ska vara djupare än en rispa. Är avståndet större än så så måste Alsace röra sig framåt för att minska avståndet.
  • Lorraine har också 60 cm arm men har 80 cm klinga. För att Lorraine ska kunna skada Alsace så måste hon stå på max 140 cm avstånd. Samma resonemang som ovan.

Jarl

Hero
Re: Sushi med Alsace och Lorraine

(snip bra exempel)

Många glömmer nog också att en kniv är liksom inte direkt ett vapen för strid på samma sätt som ett svärd. Kniv ger en fördel mot de som inte har något vapen alls (främst genom att det ger hugg/skärsår). Mot krigsvapen så är det dock inte så mycket att hänga i julgranen. Vapens hastighet borde inte vara sååå otroligt viktiga, vill man göra ett ordentligt stick med en kniv så måste man ju ta i och satsa så att säga.
Vill man romantisera över knivslagsmål ( :gremsmile:) så får man nog ändra lite i Eons regler. Kanske någon farlig rörlig galen stridsmanöver för kniv-stridskonst? Hmm...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Argument mot sushi

Men det är ju inte omöjligt att Alsace kan komma in och skada Lorraine. Det går ju. Om Alsace är en extremt duktig knivfighter ochg Lorrain aldrig hållt i ett sävrd förut. Nu lirar inte jag Eon men det kanske löser sig i reglerna.

Krille

Super Moderator
Du argumenterar mot kockarna

"Men det är ju inte omöjligt att Alsace kan komma in och skada Lorraine. Det går ju. Om Alsace är en extremt duktig knivfighter ochg Lorrain aldrig hållt i ett sävrd förut."

Klart det går, men då handlar det om kämparna, inte om vapnen. Och tanken med att Alsace och Lorraine är tvillingar är just att jämställa kämparna: utöver namnen är de identiska, så att man se hur vapnen de håller i händerna påverkar.

Korpen

Hero
Dels spelar räckvidden en stor roll, del det faktum att svärdet är "snabbare" än dolken; som någon här på forumet sa: "handen med dolken är snabbare än handen med svärdet, spetsen på svärdet är MYCKET snabbare än spetsen på dolken".
Dolken är egentligen inte "snabb" alls p.g.a sin obefintliga räckvidd, den gör i praktiken bara en annars obeväpnad strid dödligare.

Big Marco

Läskig
Re: SI

Just för att det har skapat förvirring att "SI" står för Snabbhetsindex är ett av förslagen att i Eon III byta ut betydelsen till "Stridsinitiativ" istället. Vi får se hur det blir. =)

Xèrion

Veteran
visst slår du snabbare...men svärdet är längre...det ät den viktigsate skillnade....och lycka till att klå en man med ett storsvärd....du måste in på kroppen för att skada han...han behöver bara hålla dig på avstånd och vänta på en blotta och sen...splatt