Nekromanti dolkstöt eller?

mr colt

Veteran
jag har en ganska bestämd åsikt att man sticker med en dolk, en av mina spelare har en bästämd åsikt on att man hugger eller skär med dolk. vilket är rätt?

i dont have any enemies i have a big backyard whith a lots of boddies

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Rätt och rätt

Rätt och rätt, det är väl lite si och så med den saken.
Jag anser ju då att man kan tillämpa båda tekninkerna. D.v.s. inget är fel. Men jag skulle väl tro att det är "vanligast" att man sticker. Beror nog mycket på situationen skulle jag säga.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Skelander

Veteran
Re: dolkstöt eller? lite [OT]

En som kan hantera en kniv använder den mest för att skära med. Helst döljer personen kniven för att kunna överraska motståndaren (detta gäller speciellt om motståndaren är obeväpnad). När någon t.ex. slår mot knivbäraren "blockerar" denna helt enkelt genom att sätta upp kniven mot handen/armen. Mycket elakt...

Att bli stucken av en kniv känns ungefär som att bli slagen (har jag fått berättat för mig). Det tar ett tag innan man fattar vad som har hänt. Om man blir skuren märker man det oftast snabbare, bl.a. eftersom det kommer mer blod i början.

Det är betydligt svårare att försvara sig mot någon som hugger med en kliv än mot någon som skär med den (generellt sett, det gäller givetvis inte alltid) eftersom en snitt oftast är snabbre och inte lika kraftfullt.

Ja, jag håller på med självförsvar :)

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy

Zizop

Swordsman
Dolken är ett väldigt mångsidigt vapen. Med de flesta dolkar kan man främst sticka, stöta och hugga. Den är sämre för skär och parerad. Den är tyst och lätt samt smidig. Den är fulländad för tyst strid i trånga uttrymmen och kan vid t ex stick ske obemärkt eftersom den inte kräver yviga rörelser att hantera.

Dolken brukar ha två eggsidor och bäst för stick/stöt/hugg manövrer.

Kniven är däremot oftast en-eggad och är lämplig skär, hugg och parader. Med en bra spets får man även möjlighet att genomföra stick/stöt.

En dolk är det som den svarte riddaren använder för att ta livet av Font de Boeff i Ivanhoe-filmen. En kniv använder Steven Seagal (brrr) i Under Siege(Under belägring)-filmen i slutstriden.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap

Organ

Out of time, out of mind
>En dolk är det som den svarte riddaren använder för att ta livet av Font de Boeff i Ivanhoe-filmen. En kniv använder Steven Seagal (brrr) i Under Siege(Under belägring)-filmen i slutstriden.

Det finns korrekta definitioner på vad en kniv, respektive en dolk är på den här adressen: http://www.algonet.se/~enda/swords.html /Anders

Zizop

Swordsman
För dem som gillar verkligheten och måste veta <I>exakt</I> vad en dolk är och vad en kniv är finns följande citat från Björns svärdssida här. Länken är http://www.algonet.se/~enda/swords.htm och inte http://www.algonet.se/~enda/swords.html .

"<I>Låt oss först titta närmare på terminologin för att reda ut grundbegreppen. Det råder viss förvirring om vad som skiljer knivar och dolkar åt. Många tror att kniven är eneggad, medan dolken är tveeggad. Det är bara det att många dolkar är eneggade, så där faller den förklaringen. I själva verket är det enkelt. En kniv har sin tånge och grepp vid sidan om bladets centrumlinje (jämför med en kökskniv), vilket gör den särskilt lämpad för <B>skärande</B>. Dolken har däremot sin tånge och grepp på bladets centrumlinje (likt greppet på en fil), <B>varvid stötar och stick blir mer kraftfulla</B>. Svårare än så är det inte. Under svensk medeltid fanns det bl a följande namn på knivar och dolkar: rytinger, daggert, stekamaez samt kniver. En rytinger var troligen en kraftig kniv i stil med fig. J3. Daggert var en vanlig dolk, medan det med stekamaez troligen avsågs "stick-kniv" (jfr tyskans "messer"), det vill säga en (längre) dolk. "Kniver" torde vara självförklarande.</I>"

Min korta förklaring är den jag använder när jag spelar och är på intet sätt den exakta verkligheten, precis som i övriga rollspel. Men faktum är att mina exempel är korrekta Font de Boeff blir dolkad/daggert:erad/stekamaez:ad och Tommy Lee Jones blir knivad.

Organ

Out of time, out of mind
Anledningen till att jag slängde upp länken till Björns sida var inte att din beskrivning var inkorrekt på nått sätt, för det var den inte, utan att Björns beskrivning var utförligare (och lättare att förstå om man inte har sett vare sig "Ivanhoe" eller "Under Siege").

Så nån kritik var det aldrig fråga om.

/Anders

Zizop

Swordsman
Jag tänkte mest varna för att min förklaring inte var vetenskaplig utan mest för att klara av att spela DoD. Ursäkta min bryska ton - jag är faktiskt jättesnäll. Jag hade t ex flera kramdjur som barn. Min hund gillar mig med. Jag brukar få julklappar. Jag äter pepparkakor. Fyra tungt vägande skäl att jag är snäll alltså. Ursäkta tonen än en gång.

MEN man måste ju ha sett Ivanhoe och Under belägring(Under Siege). Under belägring ser man gärna för dess bakverk./images/icons/wink.gif

Björns svärdssida måste alla som spelar DoD ha läst. Kan vi inte tvinga in den länken och rollspelsmuseum i FAQ:en?