God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,541
Domains of the dreadful
Den speciella kombinationen av fasa och makt som utstrålas av monster är en kraft som kan liknas vid gravitation. Precis som gravitation
Det här är ett system baserat på tanken att det övernaturliga förändrar världen runt sig oavsett om det vill eller inte. Att vara en övernaturlig varelse med över en viss mängd makt gör det omöjligt att inte få en skugga att falla på de runt en. Det här systemet är utöver detta designat för att fungera tillsammans med nästan alla World of Darkness spelen, båda nya och gamla.
Om man håller område och är den härskande övernaturliga där får man ett visst antal poäng varje session (Dread points). Dessa sätts ut av spelaren av det härskande monstret i området på positiva aspekter han väljer som kommer börja gälla i territoriet. Spelledaren sätter ut lika många poäng på negativa aspekter som påverkar området som spelaren sätter ut poäng på de positiva aspekterna.
Detta system gäller för övernaturliga som håller territorium. Det gäller inte för prinsar eller andra härskare över städer i hela staden utan bara i deras personliga territorium, kvarteren där de faktiskt bor och rör sig.
Används systemet med Nwod är grund antalet poäng lika med karaktärens power stat. Används Owod spelen anpassas mängden Dread Points efter passande motsvarighet till Power stat. Alltså tillexempel Rank i Werewolf eller Generation i Vampire (1 dreadpoint för generation 13, en extra poäng för varje generation bättre än det).
Mekanik:
Varje karaktär som använder systemet kan lägga Dread points på positiva aspekter i sitt område. Varje session får karaktären ett antal Dread points att sätta ut på positiva aspekter. När en aspekt har fått 10 Dread points placerad i sig byts de in till en Rank i aspekten. Ranker i aspekter fungerar som ranker i Meriter. De bär med sig fördelar eller nackdelar för varje rank. Man kan max ha 5 ranker i varje aspekt.
Spelledaren sätter ut lika många Dread points i negativa aspekter som spelaren sätter ut i positiva aspekter. Det kan aldrig finnas fler negativa aspekter än det finns positiva aspekter i ett område.
Positiva aspekter
Djupa skuggor: En tryckande stämning fyller området. Skuggor är längre, föräldrar kramar sina barn lite hårdare innan de släpper iväg dem till skolan och barn är mer rädda för vad som gömmer sig under deras sängar. Ingen vill se något, alla vill hålla huvudet nere och bli lämnade ifred. Alla känner att det finns något där ute men de vägrar tala om det, om man talar om det gör man det verkligt. Varje rank av Djupa skuggor som ett område har ger övernaturlig varelser i det +1 tärning till att vara diskreta eller skrämma dödliga i området.
Monolith of power: Ditt område frodas materialistiskt. En kyla och syn på människor som föremål eller källor till vinst sprider sig och med detta kommer rikedom. För varje rank blir ditt område mer civiliserat, kallt och rikt.
Fertile Soil: Områdets övernaturliga energier stärks och görs mer och mer tillgängliga när de kommer närmre ytan. Varje session kommer områdets härskare få lika många resurser som ranken i Fertile soil gratis.
Sodom och Gomorra: De dödliga i ditt område känner Guds ansikte vända sig från dem. De blir allt mer korrupta och dekadenta. För varje rank får man +1 tärning för att fresta människor i området med synder eller andra njutning. Det blir också lättare att ta kontroll över dödliga institutioner då de är mer korrupta.
Negativa aspekter
Kupala fnyser åt din ondska: Ditt territorium har blivit hem åt mörka makter. Saker som inte ens kan förklaras, saker som bara är fel och inte borde finnas. Någonting bor i den gamla brunnen bakom barnhemmet. Crackpundarna viskar märkligt liknande grejer som om de vore i en trans. Saker utan ansikten men med tänder flyter genom väggar och golv då och då. Varje rank skapar ett svår hanterligt övernaturlig hot mot/inom territoriet.
1: Övernaturligt inspirerad seriemördare/Cryptid/Röster i mörkret.
2: Sekt med en gnutta riktig makt/Hemsökt område eller byggnad
3: Monster/Kult/De döda stannar inte alltid i sina gravar
4: Genius loci/Demoner tar boning i de dödligas kött/Större versioner av tidigare ranker.
5: Mörk gud/Kosmisk fasa
Parallell makt struktur: En annan typ av organiserade övernaturliga varelser har flyttat in på ditt område. Är du en vampyr kan detta betyda att de är varulvar, changlings, magiker, demoner eller något annat.
1: En enskild varelse.
2: En handfull varelser som inte samarbetar.
3: En handfull varelser som samarbetar.
4: En grupp på ett tiotal varelser.
5: Ett fullt hov eller annat samhälle av övernaturliga varelser.
Witch hunters: Någon känner igen spåren du lämnat efter dig. De är här för att ta tillbaks natten. Män som bestämt sig att ett hagelgevär och ett krucifix är en vettig ersättning för ett tryggt liv. Monsterjägarna är här. Ditt liv blev just ofattbart mycket värre.
1: En liten grupp människor från området vet att något är fel och har gett sig ut för att skydda sitt område. De är dåligt förberedda och beväpnade.
2: En liten grupp erfarna monsterjägare har kommit till ditt område. De relativt effektivt beväpnade och förberedda. De saknar resurser och nummer.
3: En monsterjägare med egna övernaturliga medel har kommit till ditt område.
4: En konspiration med resurser, erfarenhet och nummer har kommit till ditt område.
5: En större konspiration med resurser och egna övernaturliga medel har satt sitt sikte på ditt område.
Paranoia: Invånarna är rädda och tar steg för att skydda sig. Varje rank gör områdets dödliga lite svårare att göra till offer när paranoian sprider sig. De köper bättre lås, börjar beväpna sig och börjar sätta upp videokameror. Varje rank ger en negativ modifier på 1 tärning till att göra våld mot dödliga i området och komma undan med det.
Den speciella kombinationen av fasa och makt som utstrålas av monster är en kraft som kan liknas vid gravitation. Precis som gravitation
Det här är ett system baserat på tanken att det övernaturliga förändrar världen runt sig oavsett om det vill eller inte. Att vara en övernaturlig varelse med över en viss mängd makt gör det omöjligt att inte få en skugga att falla på de runt en. Det här systemet är utöver detta designat för att fungera tillsammans med nästan alla World of Darkness spelen, båda nya och gamla.
Om man håller område och är den härskande övernaturliga där får man ett visst antal poäng varje session (Dread points). Dessa sätts ut av spelaren av det härskande monstret i området på positiva aspekter han väljer som kommer börja gälla i territoriet. Spelledaren sätter ut lika många poäng på negativa aspekter som påverkar området som spelaren sätter ut poäng på de positiva aspekterna.
Detta system gäller för övernaturliga som håller territorium. Det gäller inte för prinsar eller andra härskare över städer i hela staden utan bara i deras personliga territorium, kvarteren där de faktiskt bor och rör sig.
Används systemet med Nwod är grund antalet poäng lika med karaktärens power stat. Används Owod spelen anpassas mängden Dread Points efter passande motsvarighet till Power stat. Alltså tillexempel Rank i Werewolf eller Generation i Vampire (1 dreadpoint för generation 13, en extra poäng för varje generation bättre än det).
Mekanik:
Varje karaktär som använder systemet kan lägga Dread points på positiva aspekter i sitt område. Varje session får karaktären ett antal Dread points att sätta ut på positiva aspekter. När en aspekt har fått 10 Dread points placerad i sig byts de in till en Rank i aspekten. Ranker i aspekter fungerar som ranker i Meriter. De bär med sig fördelar eller nackdelar för varje rank. Man kan max ha 5 ranker i varje aspekt.
Spelledaren sätter ut lika många Dread points i negativa aspekter som spelaren sätter ut i positiva aspekter. Det kan aldrig finnas fler negativa aspekter än det finns positiva aspekter i ett område.
Positiva aspekter
Djupa skuggor: En tryckande stämning fyller området. Skuggor är längre, föräldrar kramar sina barn lite hårdare innan de släpper iväg dem till skolan och barn är mer rädda för vad som gömmer sig under deras sängar. Ingen vill se något, alla vill hålla huvudet nere och bli lämnade ifred. Alla känner att det finns något där ute men de vägrar tala om det, om man talar om det gör man det verkligt. Varje rank av Djupa skuggor som ett område har ger övernaturlig varelser i det +1 tärning till att vara diskreta eller skrämma dödliga i området.
Monolith of power: Ditt område frodas materialistiskt. En kyla och syn på människor som föremål eller källor till vinst sprider sig och med detta kommer rikedom. För varje rank blir ditt område mer civiliserat, kallt och rikt.
Fertile Soil: Områdets övernaturliga energier stärks och görs mer och mer tillgängliga när de kommer närmre ytan. Varje session kommer områdets härskare få lika många resurser som ranken i Fertile soil gratis.
Sodom och Gomorra: De dödliga i ditt område känner Guds ansikte vända sig från dem. De blir allt mer korrupta och dekadenta. För varje rank får man +1 tärning för att fresta människor i området med synder eller andra njutning. Det blir också lättare att ta kontroll över dödliga institutioner då de är mer korrupta.
Negativa aspekter
Kupala fnyser åt din ondska: Ditt territorium har blivit hem åt mörka makter. Saker som inte ens kan förklaras, saker som bara är fel och inte borde finnas. Någonting bor i den gamla brunnen bakom barnhemmet. Crackpundarna viskar märkligt liknande grejer som om de vore i en trans. Saker utan ansikten men med tänder flyter genom väggar och golv då och då. Varje rank skapar ett svår hanterligt övernaturlig hot mot/inom territoriet.
1: Övernaturligt inspirerad seriemördare/Cryptid/Röster i mörkret.
2: Sekt med en gnutta riktig makt/Hemsökt område eller byggnad
3: Monster/Kult/De döda stannar inte alltid i sina gravar
4: Genius loci/Demoner tar boning i de dödligas kött/Större versioner av tidigare ranker.
5: Mörk gud/Kosmisk fasa
Parallell makt struktur: En annan typ av organiserade övernaturliga varelser har flyttat in på ditt område. Är du en vampyr kan detta betyda att de är varulvar, changlings, magiker, demoner eller något annat.
1: En enskild varelse.
2: En handfull varelser som inte samarbetar.
3: En handfull varelser som samarbetar.
4: En grupp på ett tiotal varelser.
5: Ett fullt hov eller annat samhälle av övernaturliga varelser.
Witch hunters: Någon känner igen spåren du lämnat efter dig. De är här för att ta tillbaks natten. Män som bestämt sig att ett hagelgevär och ett krucifix är en vettig ersättning för ett tryggt liv. Monsterjägarna är här. Ditt liv blev just ofattbart mycket värre.
1: En liten grupp människor från området vet att något är fel och har gett sig ut för att skydda sitt område. De är dåligt förberedda och beväpnade.
2: En liten grupp erfarna monsterjägare har kommit till ditt område. De relativt effektivt beväpnade och förberedda. De saknar resurser och nummer.
3: En monsterjägare med egna övernaturliga medel har kommit till ditt område.
4: En konspiration med resurser, erfarenhet och nummer har kommit till ditt område.
5: En större konspiration med resurser och egna övernaturliga medel har satt sitt sikte på ditt område.
Paranoia: Invånarna är rädda och tar steg för att skydda sig. Varje rank gör områdets dödliga lite svårare att göra till offer när paranoian sprider sig. De köper bättre lås, börjar beväpna sig och börjar sätta upp videokameror. Varje rank ger en negativ modifier på 1 tärning till att göra våld mot dödliga i området och komma undan med det.