Nekromanti Dominion, vilka expensioner?

Rickard

Urverk speldesign
Har nu spelat mitt Dominion tre gånger och både jag och mina polare är tagna och börjar söka efter expensioner. Sex stycken hittade jag regler till men vilka är vettiga att införskaffa och varför? Jag såg exempelvis att The Big Box hade med alchemy och prospery.

EDIT: Hur brukar ni göra när ni sätter upp ett spel? Slumpar ni fritt eller diskuterar ni fram något? Har ni ett visst antal reactionkort baserat på antalet attackkort/reaktionskort? Är det något som har fungerat sämre när ni slumpat?

/Han som nu såg att Rio Grande Games har gjort väldigt många bra spel

Björn den gode

Swashbuckler
Expansionerna har fått väldigt blandad kritik, en del är bra och en del är kass, tyvärr har jag lite dåligt minne för att minnas vilka som var vilka. Själv har jag spelat Dominion Intrigue, som ju är typ expansion men också går att spela fristående, det är enligt mig ett betydligt bättre spel än Dominion originalet, men lite mer avancerat.

Uppsättningen vi kör på är oftast att vi spelar 3 partier åt gången och kör då slumpa 10, slumpa 10 av de som är kvar, ta de 5 som är kvar och slumpa 5 (om vi bara spelar intrigue dvs, när vi haft fler expansioner så har vi använt en android-app för att slumpa). Det känns på något sätt mer rättvist med den här metoden än om man ska sitta och välja (risken att välja "fel" och få ett tråkigt parti är ju också större om man väljer), har vi inte tid att köra flera partier så brukar vi slumpa men att man får varsitt veto (och då är det alltid någon som plockar bort Torturer.)

Men jo, det är ett trevligt spel även om det är lite för lite interaktion för min smak.

Edit: Har Rio Grande Games verkligen gjort så många bra spel? Har dom inte framförallt plockat upp tyska spel och gjort engelska utgåvor?

Rickard

Urverk speldesign
Björn den gode said:
Men jo, det är ett trevligt spel även om det är lite för lite interaktion för min smak.
Jag tänkte också på att det egentligen har rätt lite interaktion men man behöver ändå ägna ett öga på vad de andra köper för att eventuellt kunna sabba deras planer genom uppköp eller köpa vissa typer av actionkort.

Edit: Har Rio Grande Games verkligen gjort så många bra spel? Har dom inte framförallt plockat upp tyska spel och gjort engelska utgåvor?
Möjligt, men när de hade tunga namn som Race for the Galaxy, Puerto Rico, Carcassone och Stone Age på sin topp tio-lista på hemsidan så blev jag lite imponerad. :gremsmile:

/Han som nu har ögnat igenom lite av regel-pdf:erna som finns på sidan och lutar mot Hinterlands då den mest ger fler kort utan att ändra på så mycket i själva spelgrunden

Pilzefrau

hon/henne
Jag har spelat med alla, och gillar dem vid det här laget lika bra allihop. Allts är jag inte så mycket till hjälp. Alchemy är väl minst omtyckt bland folket och jag höll med förr, men jag har liksom vant mig.

Intrigue, som ju kom först, känns mycket som den naturliga varianten: som Dominion fast lite nytt. Seaside, Prosperity och Cornucopia har liksom ett tema: Seaside har duration-kort, prosperity har stora pengar och cosnucopia belönar variationsrika lekar. Om det bara är att ni vill ha fler kort som gör nya saker så säger jag Intrigue, Seaside eller Prosperity. Cornucopia är väl lika kul, men för att ha så många färre kort kostar den inte så mycket mindre än de stora lådorna, så jag tycker de andra är mer värda. Hinterlands är väl främst för när man börjar leka med formen ordentligt; när man har sett allt annat liksom.

Rickard

Urverk speldesign
Björn den gode said:
Uppsättningen vi kör på är oftast att vi spelar 3 partier åt gången och kör då slumpa 10, slumpa 10 av de som är kvar, ta de 5 som är kvar och slumpa 5
Slumpar ni victory och treasure också?

/Han som funderar på om han bara ska lägga till Garden eller byta ut Estate eller Duchy mot det

Pilzefrau

hon/henne
Lägg till. Det är fritt fram att testa att byta ut det mot något av dem andra och i fallet Gardens skulle jag hellre byta den mot duchy. Men idén är att det ska finnas tio högar plus grundkorten, och gardens är bara en av högarna.

Om du testar, berätta gärna hur det går!

Prosperity har jag fått för mig är den expansion som fått bäst kritik och det är även en av mina favoriter. Provinser och Platina ger en extra växel, typ.

När vi spelar hemmavid (med alla expansioner) har jag och min reguljära spelpartner valt bort några kort vi inte tycker är kul att ha med och slumpar bland de övriga. Om vi spelar flera partier på rad (vilket är det normala eftersom det går så fort) kör vi med en variant jag tror kommer från BGG: man tar bort det kort som köptes minst, det som köptes mest och ett som väljs av den som kom sist, behåller de andra sju och slumpar tre ersättare. På så sätt får man lite kontinuitet men kan ändå se hur korten kombineras och ändras i värde beroende på andra kort.

När jag spelar på Isotropic (en av spelskaparen godkänd server på nätet med alla expansioner men ett något, eh, rustikt interface) kör jag normalt Veto Mode: Man slumpar fram ett extra kort per spelare (13 istf 10 om man är tre spelare t ex) och sedan får varje spelare välja bort ett kort. (De som oftast väljs bort enligt min erfarenhet är de "tråkiga" attackerna som Possession, Sea Hag och Saboteur samt kort som är lite obalanserade, som Minion.)

Ond bråd död

Swashbuckler
Oj, samma här. Vilket roligt spel!

Vi impulsköpte snabbt Intrigue, Hinterland och Cornucopia. Intrigue var som nån sa betydligt bättre än originalet, mindre uppenbart bättre kort och så. Cornucopia har för svaga kort imho. Tournament kortet som gjorde att man fick unika belöningskort var kul dock. Hinterlands är någonstans mittemellan, jag tyckte det var intressanta kort iaf. Sen kan jag ha blandat ihop eftersom vi spelade med fyra från Intrigue och tre var från de övriga, så jag har inte perfekt koll på vad som kom varifrån.

johoohno

Warrior
Jag gillar också dominion och spelar en del på Dominion online. Där stöter man på kort från alla expansioner. Har inte riktigt koll på vilka kort som hör till vilken expansion i och med det, utöver de som jag köpt och gillar allihop (base, intrigue, seaside, prosperity).

Planerar att köpa de andra också förr eller senare. Egentligen finns det väldigt få kort som är tråkiga (Chancellor är möjligtvis ett sådant, men har sina vinster det med) inklusive promokorten som är riktigt bra de med (i alla fall black market & governor).

Vi brukar slumpa alla tio korten. Någon gång har vi valt var sitt kort och slumpat till de andra för att komma upp till tio. Visst kan det bli lite väl lite interaktion, så när vi slumpat fram kort som inte leder till det brukar vi plocka bort något mindre intressant kort och stoppa in ett kort med attack, fast det händer rätt sällan.

Rickard

Urverk speldesign
Ok, kul!

Tack alla för kommentarerna.

/Han som ska försöka övertala en kompis att köpa Inrigue som grundbox istället för Dominion

Ond bråd död

Swashbuckler
Bumpar upp den här tråden för att höra vad folk tycker om senaste settet: Dark ages.

Jag gillar det skarpt, känns som riktigt kraftfulla kort och en ny riktning för spelet med bonusar för trashande m.m.

Band of misfits som kan spelas som vilket annan billigare action som helst är cool och gör att mindre använda kort ser spel. Bandit campet och Catacomben var rätt kraftfulla också. Korten som levlar har vi inte testat förutom tiggaren, som vi inte lyckades använda vettigt. Massor av coola kort faktiskt även om jag inte minns vad alla hette.

Edit: Kom på att riddarna var coola också, även om det är lite beroende på vilken som hamnar på topp för om de blir spelade eller inte. Sen tänkte jag lite fel kring grejen att de trashas när de möter varandra, och fick för mig att de gifte sig och la lansen på hyllan. Lite gulligare än tolkningen att de dödar varandra i strid. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Jag kan för övrigt säga att jag köpte Hinterlands och är rejält nöjd med köpet. Helt plötsligt fanns det inte bara en taktik i spelet utan flera olika. En gick ut på att slänga mynt och en annan på att köpa på sig många victory-kort tidigt i spelet.

Det finns massor av bra kort (over powered?) som snabbar på spelet något enormt. Roligaste kortet är nog Noble Brigand som är som häxan, fast snor guld eller ger koppar istället. Genom att ge koppar så segar den ned de andras lekar. Det är sådana här bieffekter som gör att jag älskar spelet.

/Han som undrar varför Robin Hood stjäl guld och silver från de rika men bara lämnar koppar till de fattiga

Ond bråd död

Swashbuckler
Hinterland är också en av mina favoriter. Prosperity tyckte jag var kul till en början, men nu vet jag inte platinan tycker jag sabbar spelet då den som når den först får lite för stor fördel, och många av myntkorten har jag inte riktigt sett poängen med.
Seaside är också nice, särskilt piraterna. :gremsmile:
Alchemy och bas-settet är de enda vi skippat.

Vi har bannat smugglarna och kommer antagligen banna Kingscourt också. Platinan råder det delade meningar om. Men överlag är det imponerande hur balanserade korten är. Visst finns en del som är för kassa, men knappt några är för kraftfulla.