RECENSION Donjons et Chatons // Fängelsehålor och Kattungar

Weyland

Veteran
Fängelsehålor och kattungar, franskt rollspel med hög mysfaktor..50% första intryck/recension, 50% "idag köpte jag"

I början av veckan kom det med posten, Donjons et Chatons (fängelsehålor och kattungar). Grundboken är ganska nätt, men sprängfylld med info och bilder på äventyrande kattungar som överkommer faror och besegrar ondskefulla fiender. Mysfaktorn är på topp!

Spelet utspelar sig i en magisk postapokalyptisk värld där människorna har försvunnit och djuren har utvecklats till tänkande, kännande varelser kapabla att bygga städer samt hantera de fornmaskiner som människorna har lämnat efter sig. Kombinationen bäddar för enklare fantasyäventyr med djurtema som möter mekaniska steampunk inslag och “det susar i säven” känsla. Premissen är enkel. Spelarnas karaktärer är kattungar som har blivit utsparkade från katt-kungadömet av den rätt så osköna ledaren över katterna, Walter. Varför Walter slänger ut spelarna har jag inte hunnit läsa om, men för att ha en chans att bli insläppta igen behöver våra hjältar hitta och ta med en stor skatt för att bevisa sig värdiga (typ..)..

Spelsystemet verkar busenkelt. Man har tre stycken attribut: styrka, duktighet och söthet/gullighet. När det är dags att kasta tärning så kastar man tre t6, alla resultat som är under eller lika med attributvärdet är en framgång. Detta kompletteras med urval av talanger, en medfödd gåva samt (möjlighet till) magiska förmågor.. Enkelhet är ledordet, och målgruppen är barn. Jag tycker ändå att det finns tillräckligt med regler för att det ska gå att spela på ett intressant vis, får återkomma till det efter att jag testat det ordentligt. En regel som jag gillar är att alla spelare har samma utrustning från start (elddon, sovsäck osv). Varje spelare kan utöver detta bära på max fem prylar. Som spelledare (och spelare) har jag alltid tyckt att shopping/prutning/viktberäkning i diverse spel i bästa fall varit ett nödvändigt ont, och i de flesta av mina spelgrupper av åren har vi oftast fuskat oss igenom dom momenten. Med den här regeln slipper man det, plus att det blir enklare för alla runt bordet att ha koll på vilka resurser gruppen har då alla har samma saker i ryggsäcken.

Spelet är på franska, och en stor del i att jag köpte det är för att jag vill förbättra min rätt så stappliga skolfranska. Så jag kan ha fått en del grejer om bakfoten. Det jag har läst hittills har i alla fall gjort mig taggad på att läsa mer och ta spelet till spelbordet med lämpligt spelgäng! Jag har också läst mig till att det ska släppas (har släppts?) en animerad serie till spelet, har bara sett en trailer (länk nedan). Kika på den vettja så får ni lite känsla för vad det är för typ av rollspel det handlar om!

Dungeons & Kittens - TRAILER