Nekromanti Don't Panic?!

quetzalcoatl

Veteran
http://www.imdb.com/gallery/ss/0371724

Huga.

Filmatisering av h2g2... dömt att misslyckas.

Ford spelas av Mos Def. Missförstå mig inte; jag har ingenting emot mörkhyade, men att Ford som beskrivs som rödhårig ska spelas av en kvotneger är fel. Då kunde de ju valt Zaphod eller någon annan vars utseende beskrivs vagt.

Marvin är en jävla chibi-robot! Argh!

Zaphod har Ett huvud och Två armar?!

Jag förstår att det kan vara svårt att göra ytterligare ett huvud och ytterligare en arm, men det blir ju helt åt helvete om man struntar i det.

/rant

Ok, I'm done.

chrull

Stockholm Kartell
rätta mig om jag har fel. jag kan ha fått det här enbart från serien, men ska inte ford vara en rödhårig kille? Och inte en... ja, neger? :gremgrin:

zaåhod saknar dessutom ett huvud .o

Insignia

Swashbuckler
Don't Panic

"dömt att misslyckas"

Det är till att vara positiv, ser jag :gremtongue:

Fords hårfärg och Zaphods extra arm har extremt liten inverkan på själva handlingen. De två huvudena är egentligen bara väsentliga ifall de har med den där detaljen med dubbla hjärnor och grönt filter. För övrigt har jag hört att det kommer att finnas med ett till huvud på något sätt, fast antagligen inte i full skala (det kan jag dock inte svära på).

Hur som helst så är filmen inte en kopia av radioserien, böckerna, TV-serien eller seriealbumet, utan ytterligare en ny version av berättelsen. Alla versionerna är olika. Författaren ville ha det så. Och man kan väl knappast beskylla romanerna för att ha blivit fiasko för att de skilde sig från radioprogrammet.

"Då kunde de ju valt Zaphod eller någon annan vars utseende beskrivs vagt."

Jag har för mig att Zaphod beskrivs som ljushårig i boken. Däremot är han mörkhårig i TV-serien (tror jag) och svart i seriealbumet. Utseendet är irrelevant.

Ulfgeir

Swashbuckler
Ok, Panic....

För att vara total lågbudget så är ju BBC's serie rätt ok och har en viss charm som hör samman med dessa lågbudgetserier.

Fast klart hade man först sett den utan att ha läst böckerna så hade man nog inte blivit direkt impad eller sugen på att läsa böckerna.

/Ulfgeir

Olle Linge

Snigel
Re: Don't Panic

Fords hårfärg och Zaphods extra arm har extremt liten inverkan på själva handlingen. De två huvudena är egentligen bara väsentliga ifall de har med den där detaljen med dubbla hjärnor och grönt filter. För övrigt har jag hört att det kommer att finnas med ett till huvud på något sätt, fast antagligen inte i full skala (det kan jag dock inte svära på).
Fast nu låter det ju som om handlingen är det enda viktiga, och det är väldigt långt ifrån det som gör radio/bokversionen bra.

Troberg

Sinister eater
Re: Don't panic!

Det kan inte bli värre än BBCs TV-serie.
Jag tyckte den var precis lagomt B-charmig för att passa bokens humor perfekt.

Insignia

Swashbuckler

"Fast nu låter det ju som om handlingen är det enda viktiga, och det är väldigt långt ifrån det som gör radio/bokversionen bra."

Det är inte Fords hårfärg och Zaphods extra arm som gör dem bra heller. I det stora hela har de väldigt liten inverkan på berättelsen som helhet, det är det jag menar.

quetzalcoatl

Veteran

Det är mer att Zaphod faktiskt har en extra arm. som tvillingsolarna i Star Wars. Det är inte viktigt, men koolt.

Och det känns konstit att när Fords utseende beskrivs till en del, och det händer ju ytterst lite i de böckerna, så väljer de att strunta högdraget i det.

Eksem

Champion
"men att Ford som beskrivs som rödhårig ska spelas av en kvotneger är fel."

Ford beskrivs också som att han har ett leende som är lite för brett och för att vara naturligt och med något uppspänt ansikte, och har du sett Mos Def? Han kanske inte är rödhårig, men han är fan från nån liten planet nära Betelgeuse.

Insignia

Swashbuckler

"Det är inte viktigt, men koolt."

Så om de tar bort en cool grej ur beskrivningen så kan filmen som helhet omöjligen vara bra? Du tror inte att Adams kanske lade till andra coola saker när han skrev manuset, eller att de som arbetat med det i flera år har kommit på något coolt, så att det jämnar ut sig i slutändan?

"så väljer de att strunta högdraget i det"

Högdraget? Författaren brydde sig inte ens om det. Hans enda krav på huvudrollsinnehavare var att Arthur måste vara engelsman - alla andra får ha vilka nationaliteter som helst, eftersom det inte är viktigt. Han var själv inblandad i filmprojektet innan han dog, och hans familj (som rimligtvis borde ha mer koll på hans åsikter än spridda beundrare) är fortfarande involverad och har godkänt allting. Så att påstå att de "struntar högdraget" i vad Adams skrev verkar respektlöst.

quetzalcoatl

Veteran

Det är klart de inte struntar högdraget i det... freaking figure of speech. Visst, jag tog i litet för mycket. Det jag skrivit snedvrider mina åsikter rätt mycket när jag läser det -- Ford är det jag stör mig minst på. Chibiroboten är värst. IMNASHO, förstås.

Så om de tar bort en cool grej ur beskrivningen så kan filmen som helhet omöjligen vara bra?

Det är givetvis inte det avgörande, men det är liksom en sådan där perfekt stämningshöjare. På precis samma sätt som tvillingsolarna i Star Wars, som jag förut använde som exempel. Jag tycker att det är en väldigt viktig detalj, på det sättet. Galaxens President har Två huvud och Tre armar. punkt. Det säger någonting om hela genren, och jag är därför väldigt besviken över att de väljer att inte ta med det.

Mina tidigare posts var dåligt formulerade. Ursäkta.

Insignia

Swashbuckler
Marvin

"Chibiroboten är värst."

Jag tycker film-Marvin är fin, jag :gremsmile: Får man fråga varför han stör dig så mycket?

"Universums President"

Galaxens :gremwink:

quetzalcoatl

Veteran
Re: Marvin

Galaxens var det, ja. Jättelänge sedan jag läste böckerna...

Och jo, det är inget fel på Marvin. Förutom att han inte är... Marvin. Det är en söt liten robot, men som Marvin The Paranoid Android... nae.

Vet inte riktigt varför jag stör mig så mycket. Är väl petitessmissbrukare av naturen, skulle jag tro. I blame society! :gremtongue:

Insignia

Swashbuckler

"Förutom att han inte är... Marvin."

Oh, well. Jag tycker tvärtom att han ser väldigt Marvin ut :gremsmile:

Olle Linge

Snigel

Nu tycker jag att Ford är en av de bästa karaktärerna i serien. Om vi antog att till exempel boken skrevs om så att Ford ser ut som på bilden, skulle jag fortfarande tycka att han är bäst. Men nu stämmer det verkligen inte alls med min bild och därför blir det knas. Sure, det spelar ingen roll för handlingen och det är en liten petsak, men det är lätt nog för att det ska förstöra min version av Ford.

Olle Linge

Snigel

Får man fråga varför han stör dig så mycket?
För min del tror jag det är att han ser så ny och fin ut. Jag menar, whinar man om att delar av en själv är trasiga genom en hel berättelse och sedan ser ut som man köptes igår känns det inte befogat. Sedan har jag nog bilden (eller ljudet) från radiodramatiseringen i huvudet och då tänker jag hydraulik och ångkraft, även fast det egentligen inte har med saken att göra :gremlaugh:

Edit: Bara för att undvika missförstånd kan jag säga att jag tror filmerna kan bli riktigt bra, men i så fall på något annat sätt. Radioversionen är bäst, boken är bra, fast inte p åsamam sätt och nu får vi se vad som händer med filmen.

Insignia

Swashbuckler

"För min del tror jag det är att han ser så ny och fin ut."

I boken är han ny och fin. Han kommer direkt från fabriken, placerad i det likaledes nybyggda rymdskeppet. Alla hans delar är vackert formade och vackert sammansatta, men hans hållning och attityd får det att se ut som om det kunde vara bättre. Att han har ont i dioderna är snarast att betrakta som ett fabrikationsfel, och påverkar inte hans fysiska utseende.

Olle Linge

Snigel

I boken är han ny och fin. Han kommer direkt från fabriken, placerad i det likaledes nybyggda rymdskeppet. Alla hans delar är vackert formade och vackert sammansatta, men hans hållning och attityd får det att se ut som om det kunde vara bättre. Att han har ont i dioderna är snarast att betrakta som ett fabrikationsfel, och påverkar inte hans fysiska utseende.
Jo, jag vet det, fast jag sade också att min bild av honom snarare kommer från radioversionen och där besrkivs han inte alls. Men det här rätt irrelevant för ämnet, vi kan enas om att vi båda hoppas att det blir en bra film?