Nekromanti Doom

Hoj hoj. Någon som har spelat brädspelet Doom? Jag är ursinnigt sugen på att köpa det, verkligen. Står och väger mellan det och "A Clash of Kings"-expansionen till mitt "A Game of Thrones". Jag har verkligen fått upp ögonen för sällskapsspel (dock inte TP, som i min mening är ett skitspel, och alla dess likar).

EDIT: Rättade ett kommateringsfel. Sån är jag.

Sodivra

Champion
Jodå, jag spelar det frekvent, och pysslar med en egen kampanj till spelet. Om du gillar taktiska spel (snarare än strategiska) så är det utmärkt: Som Invader kan du planera schyssta bakhåll, som marinsoldat kan det bli en del diskussioner om hur man bäst rensar nästa rum.
Spelupplägget inbjuder till intressanta scenarion eftersom scenariomakaren väldigt lätt kan lägga in specialregler och specialsituationer, men tyvärr så funkar alla scenarion i den medföljande kampanjen likadant. (Utom ett, där tid är en viktigare faktor)
Ett parti går på två timmar ungefär, vilket jag själv tycker är rätt lagom.
Har även ett trevligt och snabbt tärningssystem, och stora och fina figurer.

Det stora felet med spelet är att det är helt bisarrt balanserat: Marinsoldaterna vinner nästan aldrig, och spelet handikappar marinsoldaterna ju fler sådana det finns, fastän det blir lättare att slå ihjäl en soldat ju fler de är. (Så de handikappen tog jag bort helt) Lyckligtvis så är det rätt lätt att balansera då Invaders vinner vid ett visst antal poäng - Bara att justera poängkravet - men jag experimenterar med att boosta hälsa och pansar åt soldaterna. (Just att ge dom mer pansar verkar vara en dålig idé eftersom det leder till att det inte blir så stor skillnad på de stora och de små monstren)

Ifall du saknar ett taktiskt spel (Som Space Hulk, till exempel) och tycker om att pyssla och modda så kan jag rekommendera det.

Men det här är säkert sånt du kan läsa i recensioner ändå - Något speciellt du vill veta?

Tuuusen tack för svaret!

Var lite rädd för att någon bara skulle tokhylla det (eller toksåga) utan att komma med några egentliga anledningar. :gremsmile:

Jag har faktiskt några frågor:

1. Är regelverket tungt? Jag har inget emot att sätta mig in i ett ganska komplicerat regelverk, men det brukar vara mindre roligt att sätta sig ner med andra för att förklara reglerna.

2. (Dum fråga) Du skiljer mellan strategi och taktik, får man fråga vad skillnaden är?

3. Så som du beskriver spelet så verkar det vara oerhört flexibelt - många olika möjligheter att ändra på både banornas utseende och spelets olika funktioner. Skulle du säga att detta innebär att man måste ägna mycket tid åt att planera en spelomgång eller kan man bara hux flux bestämma sig en kväll för att vi spelar Doom nu, utan att ha förberett det?

4. Har du spelat med någon som fullständigt avskydde spelet. Vad fick denna person att tycka så?

5. Om jag är en person som inte gillar att pyssla och modda alldeles överdrivet mycket, skulle du fortfarande kunna tänka dig att rekommendera Doom?

6. Kan man spela ett scenario flera gånger?

Ingen brådska att svara. :gremsmile:
The Dude abides

Sodivra

Champion
Är regelverket tungt?
Själva spelmekaniken är intuitiv, och glasklar efter de två första rundorna. (Då har man alltid hunnit döda något. :gremsmile:) Det finns ett gäng specialegenskaper på vapen och monster, men de är lätta att memorisera.

Du skiljer mellan strategi och taktik, får man fråga vad skillnaden är?
Lika mycket en dum indelning som en dum fråga antar jag.. Men vad jag menar är att det är mer klurig och pusslig korttidstaktik ("Hur ska vi klara det här rummet?") än övergripande strategier. ("Hur kan jag ta över Mecatol Rex?" som man kan tänka i Twilight Imperium av samma spel.) Ja, och så är det ju på individnivå också.

Skulle du säga att detta innebär att man måste ägna mycket tid åt att planera en spelomgång eller kan man bara hux flux bestämma sig en kväll för att vi spelar Doom nu, utan att ha förberett det?
Tar man spelets färdiga scenarion (5 stycken) epper ett från internet är det inga problem, man måste inte förbereda något i förväg eller någonting. Skriva egna tar ju lite tid i anspråk, och att improvisera.. Ingen aning hur det skulle gå till, skulle kanske kräva något poängsystem eller liknande.

Har du spelat med någon som fullständigt avskydde spelet. Vad fick denna person att tycka så?
Naah. En spelare blev lite gnällig när jag som Invader använde mina händelsekort på värsta möjliga sätt. Han var väl van vid att hjältarna får händelsekorten, men han repade sig rätt fort.

Om jag är en person som inte gillar att pyssla och modda alldeles överdrivet mycket, skulle du fortfarande kunna tänka dig att rekommendera Doom?
Visst. Men eftersom det finns många intressanta möjligheter om man gör egna scenarion, så har någon som gillar att klura på sånt en stor bonus där.
Sedan så behöver spelet balanseras (Det kan förstås variera i olika grupper, men av vad jag läst på internet så verkar alla tycka så) så om man inte gillar sånt så har man en nackdel där. Vill man inte jobba på det kan man förstås bara ta förslagen i den här tråden, eller öka poängsumman som krävs av Invaderspelaren. (Eller en kombination av dessa två)
Slutligen så kan man ju måla figurerna om man är pysslig av sig.

Kan man spela ett scenario flera gånger?
Jadå. Det finns förstås ett klart överraskningsmoment: Ett rum placeras inte ut förrän marinsoldaterna går in där, så när scenariot börjar har dessa ingen aning om hur scenariot kommer vara utformat. (Förutom ledtrådarna i introtexten då)
Spelar man om ett scenario så kommer man att kunna planera inför de rum man tidigare kommit till (Eller läst som Invader), vilket jag tycker är kul på sitt sätt. Samtidigtdet finns lite variation då monsterna är baserade på vilka färger marinspelarna väljer, och marinsoldaternas specialkort slumpas varje gång.

Först och främst: väldigt bra svar.

Jag har nu surfat runt lite på nätet för att snappa upp den allmänna känslan kring Doom. Och det verkar som om alla gillar det, men håller med dig om att det är lite obalanserat (ganska mycket obalanserat enligt en del). Detta har fått mig att tänka om lite angående att köpa spelet.

Jag har inte spelat det än, som jag redan påpekat, men för en utomstående tycks det som om den enklaste lösningen på det hela är att göra som du föreslår - helt enkelt öka antalet frags som den invaderande måste roffa åt sig. Finns det, som du ser det, någon anledning att göra på något annat sätt?

Slutligen - och detta är nästan viktigast för mig - jag är ett stort fan av överlevnadsskräck. Det gäller både film och rollspel. Det finns inget roligare än total adrenalinpanik. Skulle du säga att Doom har sina "döda stunder" när ingenting händer och folk mest sitter och rullar tummarna?

Snow

Swashbuckler
Jag har inte spelat det än, som jag redan påpekat, men för en utomstående tycks det som om den enklaste lösningen på det hela är att göra som du föreslår - helt enkelt öka antalet frags som den invaderande måste roffa åt sig. Finns det, som du ser det, någon anledning att göra på något annat sätt?
Spelet kan sabbas av följande saker. En massa lösningar har kommit upp på mailinglistan.

Marines får supercombokort. 4 ggr fler handlingar och 50% extra förflyttning i varje runda. Ingen invader överlever.
- Detta kan fixas genom att man delar in korten i tre klasser (olika bra) och tar en från varje hög.

Marines får slut på ammo. Sen dör de, och respawnas. Men de har fortfarande slut på ammo.
- Lösning: låt varje marine respawna med minst två lådor vanlig ammo.
Låt alla vapen vara laddade med en ammobox av rätt sort.
Varje hög med ammoboxar innehåller en box per marine (det är ju tre gånger mer monster så man behöver tre gånger så mycket ammo).

Det kommer in högvis med invaders och marines bara dör hela tiden:
- Lösning: låt inte invadern sätta in reinforcements från händelsekort om de inte redan har förekommit i spelet.
- Låt inte invadern reinforca med mer än ett kort per marine per spelplanspusselbit.

Att enbart höja antalet frags som krävs av invadern funkar nog inte så bra. Det finns ställen där jag dött på en runda flera gånger i rad, eftersom jag inte haft ammo (uppdrag 3).

Big Marco

Läskig
Du skiljer mellan strategi och taktik, får man fråga vad skillnaden är?

Någon sade någon gång att en enkel devis är:

Med taktik vinner du slaget.
Med strategi vinner du kriget.

Sodivra

Champion
Snow said:
Marines får slut på ammo. Sen dör de, och respawnas. Men de har fortfarande slut på ammo.
- Lösning: låt varje marine respawna med minst två lådor vanlig ammo.
What?! Får marines inte tillbaka sin ammo vid respawn? (Kollar upp det) Inte konstigt att så många klagar på ammobrist! :gremsmile:

Snow said:
- Lösning: låt inte invadern sätta in reinforcements från händelsekort om de inte redan har förekommit i spelet.
Tjusigt! Jag har läst om idén att spara de stora monstren till senare, men inte tänkt på den smidiga idén.

ReservoirHamster said:
öka antalet frags som den invaderande måste roffa åt sig. Finns det, som du ser det, någon anledning att göra på något annat sätt?
En bieffekt av att höja kravet på antalet frags är att det blir mindre hetsigt för marines - Att gå igenom leken ger ju Invader en frag (vilket blir proportioneligt mindre med fler frags) Om man tycker att det funkar bättre så är det förstås inga problem, annars kan man ge 2 frags eller 1.5 för att gå igenom leken, eller någon annan bonus. (Dra 5 extrakort när leken blandats om)

Men ändrar du detta (Du kan ju börja med ett krav på 10 frags och se hur det känns) och tar med någon/några av Snows ammoregelförslag (marines spawnar med 2 ammo var, plus att vapen ger ammo använder jag) så borde du ha en fungerande balans med minimal ansträgning.

Jag experimenterar lite med ökad hälsa (Kanske 15H per marine), samt att dubbla alla "hälsobonusar" i spelet - Gör tre av marines lite kassa egenskapskort bättre, och borde göra det mer värdefullt = mer nervigt att nå fram till hälsobonusar.

ReservoirHamster said:
Skulle du säga att Doom har sina "döda stunder" när ingenting händer och folk mest sitter och rullar tummarna?
För oss har det hänt två gånger att invaderleken varit blandad med alla monster i ena halvan, så att först är det panik, och sen händer inget på ett tag. Rätt konstigt, jag antar att jag råkat slänga reinforcements-korten i en egen hög eller nåt. :gremsmile:
Kommer man bara undan det underliga problemet så är det röjigt. När ett rum är tomt kan man ju fortfarande spawna monster i skrymslen och hörn, och eftersom varje runda ger mer kort till invaders så finns det en motivation för marines att alltid röra sig framåt, in i nästa monsterrum.
Men iochmed att spelet är snabbt så är det svårt att uppnå nån egentlig dödtid.

Snow

Swashbuckler
Tjusigt! Jag har läst om idén att spara de stora monstren till senare, men inte tänkt på den smidiga idén.
jepp... men det är inte min idee... snodde den från mailinglistan :gremsmile:

DODswe4

Hero
Just bara om balasering
Jag testade detta spel (som SL(monster) och spelare(marin)) förstå gången bar tok dog vi, ingen ammo massor av monster, men det var kul ändå. Sen när jag var SL så gick det bättre, jag var snäll, jag la till lite regler fort så att ammon inte bara tog slut i första rummet av 7, det blev så att vissa monster hade på sig ammo. sen bara tok dog dom i sista rummet i alla fall :gremelak:

Johan K

Gammal & dryg
Lite..

Fick channsen att teste det på LinCon & har lirat det lite här i Lund..
Jag får lov att säga att jag gilalr det, det är trevligt & kul spel. Det blir, om något, roligare blir det ju om man har lirat DOOm på datan åxå.. =)

/ Johan K, som har sin ena syster på besök.

entomophobiac

Low Prep High Play
En binotis om tärningssystemet som jag upplevt det är att symbolerna nöts bort - de försvinner. Vi satt och fyllde i dem med en CD-markör sist vi spelade.

Håller med om det du skriver. Det är ett skitkul spel som får tiden att gå rätt fort, men det är väldigt obalanserat. Lite väl mycket hänger på enskilda tärningsslag - marinsoldater med otur kommer inte överleva första uppdraget.

DarkMystic

Swordsman
Har du spelat med någon som fullständigt avskydde spelet. Vad fick denna person att tycka så?
Naah. En spelare blev lite gnällig när jag som Invader använde mina händelsekort på värsta möjliga sätt. Han var väl van vid att hjältarna får händelsekorten, men han repade sig rätt fort.

Denna spelare var nog jag. Många av händelsekorten är nästan som att ge segern till Invaders. Det finns ett kort som gör att man byter plats på två saker vilket e helt sjuk. Många av uppdragen går ut på att du får vapnet och det kan Invaders lätt paja.

Hela spelet är fantastiskt men som sagt är balansen konstig och varje förlust skyller jag på mina medspelare. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Denna spelare var nog jag.
Nej, nej, det var ju Robert. Han började ju whina på riktigt. :gremsmile:

Det finns ett kort som gör att man byter plats på två saker vilket e helt sjuk.
Jaså du gillar inte den? Ni får väl springa lite, som jag säger! :gremgrin: