Är regelverket tungt?
Själva spelmekaniken är intuitiv, och glasklar efter de två första rundorna. (Då har man alltid hunnit döda något.
) Det finns ett gäng specialegenskaper på vapen och monster, men de är lätta att memorisera.
Du skiljer mellan strategi och taktik, får man fråga vad skillnaden är?
Lika mycket en dum indelning som en dum fråga antar jag.. Men vad jag menar är att det är mer klurig och pusslig korttidstaktik ("Hur ska vi klara det här rummet?") än övergripande strategier. ("Hur kan jag ta över Mecatol Rex?" som man kan tänka i Twilight Imperium av samma spel.) Ja, och så är det ju på individnivå också.
Skulle du säga att detta innebär att man måste ägna mycket tid åt att planera en spelomgång eller kan man bara hux flux bestämma sig en kväll för att vi spelar Doom nu, utan att ha förberett det?
Tar man spelets färdiga scenarion (5 stycken) epper ett från internet är det inga problem, man måste inte förbereda något i förväg eller någonting. Skriva egna tar ju lite tid i anspråk, och att improvisera.. Ingen aning hur det skulle gå till, skulle kanske kräva något poängsystem eller liknande.
Har du spelat med någon som fullständigt avskydde spelet. Vad fick denna person att tycka så?
Naah. En spelare blev lite gnällig när jag som Invader använde mina händelsekort på värsta möjliga sätt. Han var väl van vid att hjältarna får händelsekorten, men han repade sig rätt fort.
Om jag är en person som inte gillar att pyssla och modda alldeles överdrivet mycket, skulle du fortfarande kunna tänka dig att rekommendera Doom?
Visst. Men eftersom det finns många intressanta möjligheter om man gör egna scenarion, så har någon som gillar att klura på sånt en stor bonus där.
Sedan så behöver spelet balanseras (Det kan förstås variera i olika grupper, men av vad jag läst på internet så verkar alla tycka så) så om man inte gillar sånt så har man en nackdel där. Vill man inte jobba på det kan man förstås bara ta förslagen i
den här tråden, eller öka poängsumman som krävs av Invaderspelaren. (Eller en kombination av dessa två)
Slutligen så kan man ju
måla figurerna om man är pysslig av sig.
Kan man spela ett scenario flera gånger?
Jadå. Det finns förstås ett klart överraskningsmoment: Ett rum placeras inte ut förrän marinsoldaterna går in där, så när scenariot börjar har dessa ingen aning om hur scenariot kommer vara utformat. (Förutom ledtrådarna i introtexten då)
Spelar man om ett scenario så kommer man att kunna planera inför de rum man tidigare kommit till (Eller läst som Invader), vilket jag tycker är kul på sitt sätt. Samtidigtdet finns lite variation då monsterna är baserade på vilka färger marinspelarna väljer, och marinsoldaternas specialkort slumpas varje gång.