Re: Dork pride! [länktråd]
Fast ja... Dorks är inte riktigt vad jag skulle vilja översätta till "nördar".
"The O.C.," a TV show popular with teens, has Seth, a comic-book loving nerd played by actor Adam Brody. Bands such as Weezer also feed off the dork image
Weezer lär ju knappast vara en del av nördkulturen, och seth är ju mer en "mes" eller "tönt" i våra ögon. Det är ju inte direkt någon jag skulle vilja gå på ComiCon med.
"The label of geek actually has nothing to do with computers anymore. It's become about irony," says Ross, who lives in Ellington, Connecticut. "Among young people, liking something cool is uncool, and vice versa. There is no logic behind it at all."
...och det här tycker jag varslar om att fenomenet har mer att göra med de personer som kallas för mooks eller slackers. På ett par ställen tycker jag att de pratar mer om kufar.
Så... Det där handlar väl mer om att det blivit ute att vara en jock än att det skulle vara trendigt att vara vad vi skulle vilja kalla för nördar. Men... liksom, här i Sverige så har ju sportfånar varit pinsamt ute långt innan IT-bubblan sprack. Jag känner då inget behov av att inordna mig i weezer- eller Tom Green-facket för att kunna räkna mig till en cool majoritet.
(Fast visst, att prajda sida vid sida med några slackerbrudar skulle vara helt okej - så mina principer är inte direkt gjutna i adamantium (för att formulera sig adekvat nördigt))
Kul länk, dock.