Nekromanti Dork pride!

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, att nördar i större och större utsträckning börjar erkänna och finna stolthet i det faktum att de är nördar kan väl knappast komma som en överraskning för någon? Huruvida icke-nördar börjar tycka att nördar är coola är väl en annan fråga. Fast tja, det är alternativt att vara nörd, och det är coolt att vara alternativ...

Renfield

Swordsman
[ANT]

..fast jag vet inte om jag skulle säga att det är alternativt att vara alternativ längre. Blir någon sorts kvasifilosofi av det hela, men..

Rickard

Urverk speldesign
Öh, från vad jag upplevde så har det redan varit inne med att vara nörd, så nu är det numera ute.. I Nyköping så var det nördpopularitet precis innan gothen slog igenom som störst i Sverige (någon gång innan 2000).. Ok, inte för att Nyköping kanske är måttet för hela Sverige men någonstans måste vi ju ha fått det från..

/Han som tycker det varit en bättre inställning (acceptans) mot nördar år 2000 och framåt

Rising

Vila i frid
Re: Dork pride! [länktråd]

Fast ja... Dorks är inte riktigt vad jag skulle vilja översätta till "nördar".

"The O.C.," a TV show popular with teens, has Seth, a comic-book loving nerd played by actor Adam Brody. Bands such as Weezer also feed off the dork image
Weezer lär ju knappast vara en del av nördkulturen, och seth är ju mer en "mes" eller "tönt" i våra ögon. Det är ju inte direkt någon jag skulle vilja gå på ComiCon med.

"The label of geek actually has nothing to do with computers anymore. It's become about irony," says Ross, who lives in Ellington, Connecticut. "Among young people, liking something cool is uncool, and vice versa. There is no logic behind it at all."
...och det här tycker jag varslar om att fenomenet har mer att göra med de personer som kallas för mooks eller slackers. På ett par ställen tycker jag att de pratar mer om kufar.

Så... Det där handlar väl mer om att det blivit ute att vara en jock än att det skulle vara trendigt att vara vad vi skulle vilja kalla för nördar. Men... liksom, här i Sverige så har ju sportfånar varit pinsamt ute långt innan IT-bubblan sprack. Jag känner då inget behov av att inordna mig i weezer- eller Tom Green-facket för att kunna räkna mig till en cool majoritet.

(Fast visst, att prajda sida vid sida med några slackerbrudar skulle vara helt okej - så mina principer är inte direkt gjutna i adamantium (för att formulera sig adekvat nördigt))

Kul länk, dock.

Eksem

Champion

"och seth är ju mer en "mes" eller "tönt" i våra ögon. "

Jag vet inte jag. Jag känner inte en enda tjej som inte vill knulla honom. Jag tycker han är cool. Fast jag har ju inte sett särskilt mycket OC heller. Men han är ju en serienörd, väl? Eller är han bara en popnörd?

Rising

Vila i frid

Jag känner inte en enda tjej som inte vill knulla honom
Joo, men liksom, skådespelaren är säkert ascool, jag menar; han är ju med i OC. Men i själva OC så är han aslökig, för där är ju alla andra killar så himla mycket ärkecoolare än han själv.

Men han är ju en serienörd, väl? Eller är han bara en popnörd?
Jag har lite dålig koll, måste jag erkänna, men när jag slötittat på programmet så var han bara töntig åmade sig om sin oskuld - han lyssnade varken på tuff musik, spelade rollspel, läste serier, var bäst i klassen eller något annat.

Men säger du något annat så viker jag mig omedelbart på den här punkten.

Eksem

Champion

"Men säger du något annat så viker jag mig omedelbart på den här punkten. "

Jag vet att jag kollade in serien på rekommendation av en tjej i min klass, som sa att jag var som Seth, eftersom jag ritar serier och lyssnar på indiepop. Seth är visst inne på typ Bloc Party och Snow Patrol och sånt. Och så var Cooler Kids med på ett av OC-soundtracken, och det är ju hur kul som helst. Men jag har personligen inte så bra koll jag heller.