Nekromanti DoS6 / Chronopia / Altor ?

Xenu

Veteran
Hej.

Det finns ju tre olika spel som alla heter Drakar och Demoner men som inte har något gemensamt.

Gamla DoD (v1 till v4) med Ereb Altor, v5 med Chronopia och D0D 6 med Trudvang.

Lite nyfiken på vad folk här spelar. Kör alla bara med DoD 6 nu för tiden, eller lite av varje? Finns det fler än jag som bara kör med gamla hederliga Ereb Altor plus eventuella hemgjorda tillägg?

Mvh Xenu Cronström
http://pub82.ezboard.com/baltor626

G

Guest

Guest
DoD6 / Chronopia / Altor ?

Det är nog många här som spelar dem alla... jag spelar DoD6 och DoD 91 men chronopia tycker jag inte om.... men man kan ju spela allt...och reglerna är ju ungefär av samma ursprung...

Blippe

Warrior
Jag har aldrig spelat chronopia, har sedan länga avslutat alla dod kampanjer, och har än inte tittat på trudvang...

varför tar jag då och läser här? tja, för att se om något intressant kommer upp om v1-4 och/eller för att se om trudvang är värt att köpa.

Och på det här sättet kan man alltid se till att man får fler posts, och snabbt stiger i graderna på forumet.

-För övrigt så anser jag att Rollspelssmedjan ska uppdateras!!!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
DoD6 tycker jag är väldigt bra. Mycket på grund av stämningen i spelet och det enkla reglverket. Dessutom är Jorges Bestirium en alldeles lysande monsterbok, helt klart den bästa jag sett!
Var dock beredd på att vrida och bända lite bland DoD6 regler, de är lite knasiga till och från, men även solen har ju som bekant sina fläckar...

Xenu

Veteran
Min syn på saken...

Om jag ville skaffa mig något mer rollspel med någon mer rollspelsvärld så skulle det kanske bli DoD 6. Nu är dock så icke fallet, jag har snarast för många rollspel och rollspelsvärldar som det är. Därför skippar jag DoD 6 och EON och allt vad det heter.

Det får fan räcka med...

*Ereb Altor,
*Altor 626 (Ereb Altor i en tid av stora upptäckter, revolutioner och omstörtningar),
*Gamla Mutant (pyrisamfundet),
*Mutant (cyberpunksversionen),
*Fragrant Lands (skum ScienceFantasy-värld som upstod efterhand som jag gjorde om Mutant),
*World Of Darkness (Vampire, Dark Age, WereWolf, Mage, Sorcerers Crusade, Wraith, Mummy),
*Dangerous Journeys, och
*Mutant Cronicles (starkt modifierad version inspirerad av 1984 och Illuminati. Den verkliga fienden är en hemlig allians bestående av Algeroth och Brödraskapet).

Plus att jag har kompisar som pysslar med Dungeons & Dragons, Chutulu med mera. Lite ironiskt att det nästan aldrig blir av att spela ens ETT av alla dessa spel. Inga fler tack.

Mvh Xenu Cronström
http://pub82.ezboard.com/baltor626

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Inget gemensamt?

Förutom regelbasen (Basic Roleplaying, alltså)? Förresten, DoD 1 och 2 hade inget med Ereb att göra... det kom senare. Men för mig blir det inget gammalt Drakar och Demoner. DoD6 eller D&D, med samma värld (min egen). Det får räcka för mig. MVH Magnus

Tyr

Hero
Det blir främst DoD6 nuförtiden och kanske lite Chronopia om de övriga i min spelgrupp skulle få för sig att spelleda någon gång...det var faktiskt länge sedan sist vi spelade någon av de äldre upplagorna av Drakar och Demoner.

Rosen

Myrmidon
Det finns ju tre olika spel som alla heter Drakar och Demoner men som inte har något gemensamt.
Gamla DoD (v1 till v4) med Ereb Altor, v5 med Chronopia och D0D 6 med Trudvang.

DoD1 har inte sådär jättemycket gemensamt med de senare versionerna heller. Och det enda i reglerna som kan kallas världsbeskrivning är ett omnämnande i förbigående om att det finns gott om gamla ruiner efter ett (inte namngivet) imperium som gick under för 300 år sedan.

--
Åke

DoD-91 elle DoD4 som det kallas spelar jag. Har DoD6 reglerna men använder dom inte, då jag tycker inte alls om reglerna och det sagoinspirerade. Väntar på DoD6 Expert, som lär bli en sjuhelsikes förbättring........

Svarte Faraonen

ром и смерть
En gravt modifierad version av reglerna från Expert, med vissa drag av Samuraj, DoD 6 och Eon, i en alldeles egen värld (vad spelarna inte vet är att gamla Europa-Ereb och Jih-Pun ligger långt i fjärran och är inne på år 631).

Hygglo

Veteran
hehe... jag dissar DoD och...

... spelar Gemini! Det är fan skitfett! Äntligen lite low fantasy! Med lite modifieringar är det typ det bästa rollspelet jag har spelat! Så jävla sköna regler!

Krille

Super Moderator
Förvånat utrop

"Nu är dock så icke fallet, jag har snarast för många rollspel och rollspelsvärldar som det är."

...va? Går det?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Gemini, är det "low fantasy"?

Mörk fantasy kan jag gå med på. Hård fantasy också. Desperat fantasy likaså.

Men "low fantasy". Icke.

I alla fall inte om använder den gängse definitionen på "low fantasy", som är fantasy som inte innheåller så mycket magi, och som utspelar sig bland vanliga dödliga och inte bland halvgudar och superhjältar.

Och det, det är inget som jag tycker Gemini utmärker sig för.

MVH

Magnus

von Schnigel

Veteran
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Jag började spela DoD samtidigt som v5 kom ut det var mitt första rollspel så jag hade inget att jämföra med jag tyckte från början illa om Chronopia så jag byggde en egen värld (iof. fanns en anvisning till Erbe i boken men beroende på de geografiska likheterna med europa så hoppade jag det också, trodde nog att det va lika koboldigt som Katastrophia/images/icons/sick.gif) när vi sedan övergick till DoD6 fortsatte jag att spela i min gamla värld med men med det nya systemet som jag upplevde som en klar förbättring. Spelar nästan aldrig v5 nu mera .

Rickard

Urverk speldesign
Kanske inte har undgått att jag SL:er i Ereb Altors värld men jag är även en spelare i DoD6.

[VARNING! Det som följer kan vara en tråkig bakgrundshistoria.]

Jag har spelat DoD2 men gick över till Expert (EDD) då det var överlägset.. När jag kunde allt i regelböckerna (EDD alltså, kunde bara det mesta i Gigant) så började jag i en ny spelgrupp.. De spelade 91:ans upplaga (DoD4) med världen Ereb Altor (som jag stött på tidigare, men bara som spelare) och jag gick över till det systemet.. Såg några positiva delar i DoD4 men också några stora negativa (Särskilda förmågor, hjältesystemet m.fl.).
Fick Chronopia (DoD5) i present av min bror liksom en SLskärm.. Läste igenom boken, spydde lite galla över världen (ännu värre blev det med tilläggsböckerna) och fortsatte spela med DoD4.. Har nu ändrat så mycket på DoD4 att det nästan är ett eget BRP-spel (något jag troligtvis aldrig skulle gjort med EDD)..
När DoD6 kom så var jag förtjust men kände inte för att överge mitt Ereb så jag blev glad när en spelare bestämde sig för att köpa det.. Gillar själv inte delar av regel-systemet men jag skulle ha köpt spelet om jag inte hade haft nästan alla böcker till DoD4..
Som en liten svslutning så kan jag säga att jag visste att en DoD6bok skulle säljas på LinCons auktion. När var det? 2-3 månader efter DoD6 kom?.. Den första gick för 100-150 kr (minnet sviker) och den andra för bortåt 200 kr.. Antagligen var det gamla DoD:are som var besvikna över den nya upplagan (troligen mest p.g.a. lvl-systemet)..

[/VARNING! (Hoppas delar av detta inte väcker en uttjatad debatt)]

/[color:448800]Han</font color=448800> som kände att han bara var tvungen att skriva sin DoD-bakgrund