Hear me out.
[Kanske bättre som samberättande eller improvisationsövning, men i alla fall.]
Dostjevskij är min gamla favoritförfattare, läser just nu om Idioten, och har läst Karamazov och Onda Anda (Demoner, The Possessed) många gånger.
Setting: Ryssland runt 1860.
Den kulturella miljön runt den här tiden är sprängfylld. Stora klasskillnader (enorma, i våra ögon), nya idéer kommer ständigt från kontinenten, arméen har hög status, liberala och revolutionära element hotar kejsaren, nihilism, böcker, tidningar, osv. Men inga telefoner, ingen TV, däremot telegram, post, droskor, trojkor, järnväg. Kläderna är helt annorlunda, med ord som sällan används i svenskt dagligt tal, så bilder och beskrivningar behövs. Särskilt uttrycket "klädd i stor toalett" kan behöva förklaring, haha.
Dostojevskijs romaner centreras ofta kring en speciell situation (bal eller födelsedag, t.ex.), där mycket som utspelet sig bakom kulisserna kommer fram i dagen, ofta med många överraskningar, oväntade besök, hemligheter avsöjade. Karaktärerna är drivna av häftiga passioner, pengar, politiska eller fixa idéer. Giftemål och hemgift spelar stor roll, liksom skam, ära. Har du en gång gjort bort dig kan du bli brännmärkt för livet och portas från "societeten", förlora alla goda förbindelser. Givetvis finns ingen välfärdsstat, så ofta händer det i böckerna att den eller den hamnar under någons beskydd, får bekostad undervisning och bostad.
Kvinnosaksfrågan växer starker, men det är fortfarande inte passande för kvinnor att arbeta eller läsa för mycket,
Lungsot och andra sjukdomar. Inga vaccin eller antibiotika finns ännu. Superi och slagsmål förekommer ofta, liksom spelande (Dostjevskij var själv spelberoende) och (olagliga) dueller. Nervsjukdomar, feber, hysteri, svimningar. Psykoterpain är inte uppfunnen än, men däremot kanske hypnos och hälsokurer till Italien.
Livegenskapen avskaffades 1861 först. De rika mäts i hur många "själar", dvs livegna, de äger.
Vill man flytta spelets fokus från improvisationsövning till mer actionorienterat kan man ju lägga in lite mytologiska eller fantastiska element, som troll, och flytta rollpersonerna till arméen.
Ett knep i improvisationsövningar är att lappar delas ut, vilket passar bra till konceptet om sprängladdade situation där "allt avslöjas". Plötsligt har någon fått ett arv på en miljon rubel. Det börjar brinna i en stadsdel. Någon har blivit mördad. Etc.
Vad gäller slumpelement kan man slumpa fram ett distrikt, med societet och allt, istället för en dungeon. Eller använda slumpade tabeller/kort/grafer till kreativ inspiration.
Vad tror ni? Har googlat efter "dostoevsky role playing" men inte hittat något speciellt. Konceptet är likt steam-punk, men fokus ligger på Ryssland istället för England, och mer fokus på verkliga sociala element istället för fantastik.
[Kanske bättre som samberättande eller improvisationsövning, men i alla fall.]
Dostjevskij är min gamla favoritförfattare, läser just nu om Idioten, och har läst Karamazov och Onda Anda (Demoner, The Possessed) många gånger.
Setting: Ryssland runt 1860.
Den kulturella miljön runt den här tiden är sprängfylld. Stora klasskillnader (enorma, i våra ögon), nya idéer kommer ständigt från kontinenten, arméen har hög status, liberala och revolutionära element hotar kejsaren, nihilism, böcker, tidningar, osv. Men inga telefoner, ingen TV, däremot telegram, post, droskor, trojkor, järnväg. Kläderna är helt annorlunda, med ord som sällan används i svenskt dagligt tal, så bilder och beskrivningar behövs. Särskilt uttrycket "klädd i stor toalett" kan behöva förklaring, haha.
Dostojevskijs romaner centreras ofta kring en speciell situation (bal eller födelsedag, t.ex.), där mycket som utspelet sig bakom kulisserna kommer fram i dagen, ofta med många överraskningar, oväntade besök, hemligheter avsöjade. Karaktärerna är drivna av häftiga passioner, pengar, politiska eller fixa idéer. Giftemål och hemgift spelar stor roll, liksom skam, ära. Har du en gång gjort bort dig kan du bli brännmärkt för livet och portas från "societeten", förlora alla goda förbindelser. Givetvis finns ingen välfärdsstat, så ofta händer det i böckerna att den eller den hamnar under någons beskydd, får bekostad undervisning och bostad.
Kvinnosaksfrågan växer starker, men det är fortfarande inte passande för kvinnor att arbeta eller läsa för mycket,
Lungsot och andra sjukdomar. Inga vaccin eller antibiotika finns ännu. Superi och slagsmål förekommer ofta, liksom spelande (Dostjevskij var själv spelberoende) och (olagliga) dueller. Nervsjukdomar, feber, hysteri, svimningar. Psykoterpain är inte uppfunnen än, men däremot kanske hypnos och hälsokurer till Italien.
Livegenskapen avskaffades 1861 först. De rika mäts i hur många "själar", dvs livegna, de äger.
Vill man flytta spelets fokus från improvisationsövning till mer actionorienterat kan man ju lägga in lite mytologiska eller fantastiska element, som troll, och flytta rollpersonerna till arméen.
Ett knep i improvisationsövningar är att lappar delas ut, vilket passar bra till konceptet om sprängladdade situation där "allt avslöjas". Plötsligt har någon fått ett arv på en miljon rubel. Det börjar brinna i en stadsdel. Någon har blivit mördad. Etc.
Vad gäller slumpelement kan man slumpa fram ett distrikt, med societet och allt, istället för en dungeon. Eller använda slumpade tabeller/kort/grafer till kreativ inspiration.
Vad tror ni? Har googlat efter "dostoevsky role playing" men inte hittat något speciellt. Konceptet är likt steam-punk, men fokus ligger på Ryssland istället för England, och mer fokus på verkliga sociala element istället för fantastik.
Last edited: